Hej,
Jag har under en tid funderat på att bygga nytt hus. Problematiken är bara att ingen kan ge mig ett vettigt svar på vad det faktiskt kostar att bygga!

Vissa säger att man intre kan bygga för under 25 tkr / kvm, och i vissa artiklar har jag sett att om man är smart och tänker lite ekonomiskt när man ritar och sedan bygger så kan man komma ner mot 10 tkr / kvm.

Jag vet att priset varierar mycket beroende på hur man bygger och var, men jag tänker enligt nedan:

Var: Stockholms län
Storlek: ca 100-120 kvm
1,5 eller 2 plan.
Sadeltak.
Träpanel, furu eller gran.
Genomgående tänk med cc 1200 som standard på allt.

Är det någon som har något bra svar eller några åsikter i ämnet? Eller ännu hellre, egna erfarenheter att dela med sig med!?

Tack på förhand!

/Kandersin
 
Det går utmärkt att bygga för 20 000 kr/m2. Arkitektritat likaså. Det finns väldigt lite som hindrar en byggare från att bygga arkitektritat. Menar du själva huset, eller hus inkl. tomt?
 
De flesta hustillverkare kan väl ge pris på kataloghus som liknar det ni tänkt? Vissa har ju fria ändringar (vi bygger tex helt efter egen ritning, utan extra kostnad). Och då har du ju lite riktmärken att gå på.
 
Att komma ner emot/under 10.000/kvm tror jag nog inte är möjligt om du inte har tänkt göra en avsevärd arbetsinsats själv
 
I snitt så brukar man räkna på 22-25000kr färdig kvm. Så räkna med att lägga minst 2,5 miljoner om du vill vara i närheten av slutpris. Givetvis går det att krypa ner mot 15-17000kr kvm men då får man göra väldigt mycket själv.
 
Är inte dilemmat just det att arkitektritat inte går att sätta ett exakt pris på.. man gör ju 1000-tals val i processen..
Tror också att man måste utgå ifrån ett kataloghus och göra ändringar för att vara säker på att få koll på den budgeten..
 
Kandersin skrev:
Hej,
Storlek: ca 100-120 kvm
1,5 eller 2 plan.
Spännande! Avser storleken endast bottenvåning? Annars låter det rekordlitet i 1,5- eller 2-plan?!
 
Du ju räkna med ca 150.000 för arkitektens insats också. Och det kommer direkt ur din egen ficka, ej banken.

Arkitektritat = ej typhus. M a o, du får ta de kostnader för arkitekt, konstruktion, hållfasthetsberäkningar, planering av el, VVS etc som annars slås ut på flera hundra hus.

Kostnaden "per kvadratmeter" är ungefär densamma.
 
Det kan, om man har den ambitionen, ofta vara lättare att bygga billigt med hjälp av arkitekt eftersom du styr alla val själv på ett helt annat sätt. valet mellan ett kök eller ett annat eller bara mellan två sorters parkett kan göra stor skillnad på priset. valet mellan ett parkettgolv för 200kr/m2 eller 600kr/m2 i ett hus på 120 kvm ger ju en skillnad på närmare 70 000 kr, och med en hustillverkare kan det vara svårare att styra vad du vill lägga pengarna på.

Du kanske skiter i hur golvet blir men vill ha fint kök och badrum, med hustillverkare är det lätt att allt blir ungefär samma mellanhöga standard osv. Med arkitekt har du möjlighet att specificera det du vill bestämma och lämna upp till byggaren att komma med förslag på sånt du inte tycker är viktigt, du kan ju även ta in många offerter på samma hus med samma standard och få ner priset, hos hustillverkare finns ju risken att du får byta hustyp om du vill få ner priset.

Det bästa tipset om man vill bygga billigt är som alltid att inte bygga för stort, vet många som velat bygga 250 kvm till en familj på två vuxna och två barn, när kanske 150 kvm räckt för deras behov, och då är det ju ofrånkomligt att huset blir dyrare än nödvändigt, men där verkar du inte vara. På 120 kvm skall det inte vara några större problem att få in 3-4 sovrum, två bad, tvätt, kök, v-rum och allrum utan att det för den sakens skull blir på tok för trångt.

Jag känner arkitekter som byggt åt sig själva för runt 13tkr/kvm (exkl tomt) i närförort i stockholm, utan att för den sakens skull spika en enda spik själva. Dessutom på krånglig tomt, men det kan vara svårt att komma under det priset.

Något som många glömmer bort är att just tomten spelar stor roll, krånglig grundläggning eller svårt att komma till med lastbilar och maskiner kan driva upp priset, eller i alla fall göra att färre byggare vill lämna offert pga projektets komplexitet, vilket ju gör att det är svårare att spela ut dem mot varandra i en förhandling osv.

/simon
 
  • Gilla
Kaiser_Franz
  • Laddar…
Arkitektritat behöver som sagt inte vara dyrare än kataloghus. Om du har en kompetent arkitekt och ger denne i uppdrag att rita ett billigt hus utifrån dina önskemål så bör du kunna få ett rimligt prissatt hus.

Det billigaste sättet att bygga är troligen att bygga en rektangulär låda utan en massa tinnar, torn, prång, kanter och annat besvär och att hålla sig till hela modulmått i så hög grad som möjligt. Sedan finns det en massa pengar att spara på inredningen och installationerna.

Hade jag byggt nytt med kostnadsfokus så skulle jag ha valt byggmaxgolv, målade väggar, icke-keramiska badrum fast i ett lättklinkerhus murat av billig arbetskraft fast med kompetent projektledning. Stommen ändrar man inte på i efterhand.
 
  • Gilla
MRK
  • Laddar…
Jag har rensat bort lite reklam
 
Lite lördags-off topic:

Vad menas egentligen med "arkitektritat"?

Som jag förstår det spelar det inte så stor roll vad designern/arkitekten ha för utbildning eller yrkesbeteckning
(vem som helst kan kalla sig arkitekt, det är inte en skyddad titel), utan det viktiga är att huset är unikt, inte likt något annat, och helst "sticker ut" lite grand jämfört med andra hus.

Jag har ett arkitektritat hus.
Dvs jag har skissat upp det själv, sedan har en arkitekt, eller snarare byggnadsingenjör, putsat bort och ändrat på lite detaljer, förbättrat skissen, och gjort riktiga ritningar.
Huset är unikt, ensamt i sitt slag, det finns inget annat likadant i hela världen, men det sticker nog inte ut tillräckligt för att kallas arkitektritat :)

Så vad är det för fel på hustillverkarnas produkter?
De har säkert arkitekter som är med och skapar husen.
Men som håller sig någonstans i mittfåran, för de vill ju inte bara sälja enstaka hus utan helst många.
Inte arkitektritat = Fler än ett exemplar?

Men de flesta hustillverkare låter väl kunden ändra en hel del, storlek och placering på fönstren, fasadmaterial, planlösning, taklutning, takkupor...
Det blir ju till slut unika hus, och någonstans i processen har en arkitekt varit med och hjälpt fram ett användbart huskoncept.
Arkitektritat?


Nej, jag tycker att det är ett ganska dumt ord.
Det är absolut inte något kvalitetsbegrepp i alla fall.
 
KnockOnWood skrev:
Lite lördags-off topic:

Vad menas egentligen med "arkitektritat"?

Som jag förstår det spelar det inte så stor roll vad designern/arkitekten ha för utbildning eller yrkesbeteckning
(vem som helst kan kalla sig arkitekt, det är inte en skyddad titel), utan det viktiga är att huset är unikt, inte likt något annat, och helst "sticker ut" lite grand jämfört med andra hus.

Jag har ett arkitektritat hus.
Dvs jag har skissat upp det själv, sedan har en arkitekt, eller snarare byggnadsingenjör, putsat bort och ändrat på lite detaljer, förbättrat skissen, och gjort riktiga ritningar.
Huset är unikt, ensamt i sitt slag, det finns inget annat likadant i hela världen, men det sticker nog inte ut tillräckligt för att kallas arkitektritat :)

Så vad är det för fel på hustillverkarnas produkter?
De har säkert arkitekter som är med och skapar husen.
Men som håller sig någonstans i mittfåran, för de vill ju inte bara sälja enstaka hus utan helst många.
Inte arkitektritat = Fler än ett exemplar?

Men de flesta hustillverkare låter väl kunden ändra en hel del, storlek och placering på fönstren, fasadmaterial, planlösning, taklutning, takkupor...
Det blir ju till slut unika hus, och någonstans i processen har en arkitekt varit med och hjälpt fram ett användbart huskoncept.
Arkitektritat?


Nej, jag tycker att det är ett ganska dumt ord.
Det är absolut inte något kvalitetsbegrepp i alla fall.
Arkitektritat är någont som folk slänger sig med för att det låter fint. Ungefär som att man ska ha olivolja på ALL mat.
 
Enkelt, är man medlem i AIS eller SAR/MSA är man en arkitekt, annars inte, kalla sig vad man vill :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.