Vi bygger nytt badrum på ovanvåningen (1.5-planshus från 1937) och våra hantverkare har föreslagit att man antingen kan låta avluftningsröret gå genom yttertaket eller ha någon form av avslutning på vinden.

Som det är nu har man bara ett rör som sticker upp genom vindsgolvet, och när det varit kallt blev det rätt mycket kondens där. Vinden är ouppvärmd, och vi kommer mest troligt aldrig inreda den på något sätt.

Jag förstår inte exakt vad det är för lösning de tänker sig om man inte skulle låta det gå genom yttertaket, men undrar vad som är en rekommenderad lösning.

Samt om det är lämpligt att röret isoleras eller liknande för att slippa ev. kondens?
 
Du har två alternativ.

1. Låta röret sluta på vinden med en backventil i änden
2. Dra ut detta genom taket. Det finns standard takpannor med integrerad rörstump för detta ändamål.

Kondens: På vintern kondenserar vatten möjligen i röret, inte utanpå, och det är ju inte ett problem eftersom röret är kopplat till avloppet. Jag TROR inte att det i praktiken uppstår ett läge där det är så kall luft i röret att vindsluften kondenserar på rörets utsida. Möjligen om man har takgenomföring.

Att ha det som du har det nu är väldigt dumt eftersom du transporterar upp enorma mängder varm luft på vinden => fukt.

Jag ska själv fixa detta här hemma snart och tänker mig en takgenomföring för att slippa risken att en backventil går sönder och släpper ut fuktig luft på vinden.
 
  • Gilla
glimglam
  • Laddar…
Finns ju möjlighet att sätt backventilen i badrummet också, i den mån den behövs väl?
 
Är det ok att sätta backventil i oisolerad vind?
 
Backventiler till avloppsventilation har en tendens att frysa på vintern. Detta får till följd att avluftningen slutar funka och vattenlås i handfatet kan tömmas på vatten vid t ex spolning i toaletten. Tomt vattenlås lika med avloppslukt i badrummet.
 
Jag har två avluftningsrör upp igenom vinden och upp på taket. Båda oisolerade hela vägen. Har ej märkt av någon kondens på utsidan.
 
AnneFi
Vi har inte ens något avslutningsrör hos oss. Undra om det är dåligt
 
ja det är en riktig fuktkanon upp på vinden. Lite beroende på hur avloppssystemet ser ut är det ju ibland riktig storm ut ur avloppsröret. Luktar gott gör det också....
 
Har en vakuumventil på 110mm med cellplasthuv på kallvind sedan 15år, den avluftar 2 wc-stol, 2 tvättfat och 1 tvättstuga (2-vån + källare)​
 
Problematiken om något är ju att det kan vara varm luft som strömmar upp ur avluftningen och kondenserar mot t.ex. taket i en kall vind. Men vi satte också en vakuumventil i kattvinden på vår avluftning när vi byggde ny toalett och var tvungna att flytta avluftningen, det har inte varit några problem än. Men vi kommer nog lägga om taket inom några år och då kommer det nog bli en genomföring istället.
 
Kommunalt eller enskilt avlopp
 
Om de nya avloppen tjyvas på den befinliga stammen i huset så har den ju avluftning, eller saknar huset helt avluftning för spillvattnet?

mvh
 
Jag satte tills vidare en hatt på vinden, det är inte så hemskt som många tror...
MEN visst är det bästa att dra ut luftaren för vakuumventilerna KAN krångla om man har oflyt.
 
Mmm, kondensproblemen märkte vi av ganska snabbt när röret väl var på plats (badrummet byggs i två faser då vi velat maxa rotavdraget) och de tydligen glömt att täppa till det tills badrummet skulle tas i bruk.

Känns ju som att det är enklare att ta en backventil om man är säker på att det inte fryser. Så jag får kolla upp temperaturen på vinden helt enkelt.

Stort tack för alla svar och följdfrågor. Guld värt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.