Har slitit upp plastmattan på vårt oisolerade betonggolv i källarhallen. Huset är byggt 1968. Limmet verkar ha torkat ihop rätt bra och på en del ställen följde det med plastmattan helt - på andra ställen finns lite limrester kvar, mest i pulverform. Jag har nu tänkt slipa upp golvet, men står i valet och kvalet om nytt ytskikt...

  1. Ventilerat golv: känns lite för dyrt och ambitiöst i en hall
  2. Måla golvet: får olika svar om vilken färg som är bäst. Diffussionsöppen känns ju vettigast, men Beckers säger att man kan använda Golv Plus som inte är diffussionsöppen. Vet inte hur det funkar då en betongplatta i en källare under mark väl alltid har viss fuktpåverkan underifrån?
  3. Klinkra: men det blir ju så förbaskat kallt på golvet... Och golvvärme vill man inte ha mot betongplattan.

Är det någon som har pigga tips? Är mest sugen på att måla, men blir rådvill kring om det över huvud taget går utan att riskera sin egen och husets hälsa :cool:
 
blir väl lika kallt med målat golv som ett med klinkers?
 
Jag vet inte riktigt... Vi har klinkers i tvättstugan och det är svinkallt, medan verkstaden mitt emot har målat golv (vet ej med vad, det målades innan vi flyttade in) och det är inte lika kallt. Undrar om det beror på något annat än ytskiktet?
 
Beckers golvfärg plus är ingen höjdare om du har fuktvandring i plattan. Antingen släpper färgen eller så stiger fukten upp i någon vägg.

Jag hade ungefär samma förutsättningar som dig och jag målade mitt golv med en vattendispergerad epoxifärg. Den är diffussionsöppen och andas alltså. Jag är mycket nöjd med både utseende och funktion.

Jag upplever faktiskt inte att den målade ytan är lika kall som naken betong eller klinker som ligger på andra ställen i källaren. Jag gissar att detta har att göra med färgens värmeledningsförmåga? Den är sannolikt lägre än klinker och betong och upplevs därför som varmare?
 
Tack eviljava! Minns du vad märket hette som du målade med?

Vad jag menar med fuktpåverkan är just att en betongplatta under mark ju alltid måste utsättas för fukt; man har ju alltid en oisolerad botten på gamla hus. Kallt underifrån mot varmt ovanifrån = ånga som måste få ta vägen någonstans, även om golvet nu inte är vått på något sätt.
 
Ja, jag minns vad märket hette. Du kan t.o.m. få en direktlänk till stället jag köpte den också:
http://www.epoxibutiken.se/product_info.php?cPath=24&products_id=34

De flesta oisolerade betongplattor har någon form av fuktvandring underifrån och även om det mot förmodan inte förekommer någon just nu kan det uppstå om de yttre förhållanden förändras (ökad grundvattennivå, försämrad dränering, etc)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.