Jag har en gammal FTX Husqvarna från 1984. Jag undrar om man måste ha på ventilationen dygnet runt. Om man stänger av den några timmar varje dygn kommer det slita för mycket på elmotorena?

Jocke
 
Vad är anledningen till att du vill stänga av ventilationen? En villaventillation ska gå dygnet runt, det man kan göra är att sänka hastigheten när man inte är hemma och man kan öka hastigheten för att vädra mer (få ut fuktig luft snabbare).
 
Spara pengar tänkte jag. Tycker den drar alldeles för mycket. Jag justerar hastigheten vid spisfläkten så ventilationen går alltid på lägsta förutom när man lagar mat och eventuellt när barnen badar.
 
Tror inte att motorerna skulle må dåligt av att stoppas/startas ett par gånger per dygn. Du kan ju testa och samtidigt se hur du upplever ditt inomhusklimat.
Innan jag hade FTX satte jag en timer på min mekaniska frånluft så att den var avstängd då ingen var hemma. Det funkade bra, men det kan ju variera från hus till hus, antal personer och hur mycket man badar, duschar torkar tvätt mm.
 
Du bör ha på ditt FTX agregat dygnet runt. Vill du ha lägre eldriftskostnader så får du byta ut det mot ett nytt aggregat som har högre verkningsgrad och ny typ av fläktar. Läs mera på Energimyndighetens tester av FTX aggregat på http://www.energimyndigheten.se/sv/...estresultat/FTX-aggregat-hus-med-130-m-boyta/ . Men jag är tveksam om du skulle tjäna in ett nytt aggregat men det finns andra fördelar som bättre styrning (själv har jag en fjärrkontrol), sommarkyla, tystare fläktar, pollenfilter mm.....
 
Jag brukar sänka hastigheten till lägsta när det är som kallast. Annars låter jag den tuffa på mellanhastigheten året om. Bråka inte med saker som funkar brukar vara en regel med gamla prylar :)
 
fredrikru skrev:
Du bör ha på ditt FTX agregat dygnet runt. Vill du ha lägre eldriftskostnader så får du byta ut det mot ett nytt aggregat som har högre verkningsgrad och ny typ av fläktar. Läs mera på Energimyndighetens tester av FTX aggregat på [länk] . Men jag är tveksam om du skulle tjäna in ett nytt aggregat men det finns andra fördelar som bättre styrning (själv har jag en fjärrkontrol), sommarkyla, tystare fläktar, pollenfilter mm.....
gör sommarkylan nån skillnad? hur många grader sänks inomhus tempen? har precis kastat ut bahco minimastern o installerat ett nytt agg (swegon casa R85)
 
Att öppna fönstren gör mera effekt men funktionen är inte fel om man exempelvis är bortrest. Aggregatet känner själv av när det är dags att kyla då önskad temperatur inne är högre och det är svalare ute. Annars så blir man påmind om att det är dags att öppna fönstren för vädring för då hör jag fläktarna jobba. Installerade Bergvärme i höstas och jag har även kopplat på ett frikyla batteri till FXT aggregatet så det ska bli spännande att se om det gör lite skillnad. Tyvärr så behöver jag mera kyla om det ska funka riktigt bra men tror ändå att det ska göra skillnad. Tror att kombinationen Markiser och frikyla blir bra...
 
Redigerat:
Det jag märkte med sommarkyla påslagen på mitt Heru-aggregat var att luften inomhus på kvällen inte kändes lika kvalmig och instängd som tidigare. Förut när jag bara hade frånluft upplevde jag luften som varmare och kvalmigare. Att öppna fönstret hjälpte oftast inte eftersom det var vindstilla och jag har ett enplanshus.
 
Jag kopplade in aggregatet sommaren 2012 under semestern men den sommaren var riktigt kass så jag har inte hunnit testa funktionen fullt men jag tycker nog att det gör skillnad.
 
Lägg den gamla ventilationen över en klocka o kör den passande tider, motorerna bryr sig knappast om det,
men fundera på att byta ut den, för återvinningen är nog inte mer än ca 55 % mot en ny med ca 85 %
 
Jag ska nu prova i en månad och kolla vad som händer. Kommer stänga av från kl. 8 till 15. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.