Vi ska bygga ett badrum i våran sutterängvåning. Vi har fått tips av flera våtrumscertifierade hantverkare som sagt att vi ej ska fuktspärra förutom runt dusch/badkar.
Vi planerar att göra det i med en stil av lantligt. Trägolv (bambu), panel på väggarna och 15x7,5 fasade platter på väggen där badkaret ska stå och runt handfat. Det blir klinkers runt badkaret.

En av ytterväggarna i badrumet är mot ett litet berg. Det är ny drenerat 2010 och jag ej upplevt nåt problem med fukt däremot ska jag tag med en fuktmätare idag från jobbet för att kontrollmäta. Men säg att jag får bra värden, tror ni det funkar att ha panel på väggarna?
 
Nu har jag gjort lite mätningar med ett instrument jag fick låna. Däremot har jag ingen koll på sådant.
Jag fick ganska höga värden på sina ställen.
I väggen som är mot berget där det är som värst antar jag så fick jag mellan 2,5%-6% detta kom runt ca 1m ut från väggen. Lägre bort så sjuker siffrorna.
Den högsta siffran fick jag i matkällaren där luftvärmepumpen inte når pga stängd dörr. Samt så har tidigare ägaren lagt en plastmatta direkt på gruden. Kanske orsak till så högt värde?
Men annars är det nåt att oroa sig för? Finns ingen lukt eller liknade. I tvättstugan fick jag som högst ett värde på 5% och där ser man en gammal fuktskada på väggen. Men huset har blivit omdrenerat 2010 och testade jag med mätaren så fick jag aldrig högre än 2,5%.

Tacksam för hjälp!
 
Några frågor.
När är huset byggt?
Vad är det för material i väggarna?
Finns det isolering och i så fall vilken typ och hur/när är det gjort?

Hur tänkte ni med bambugolvet, skall det vara en vanlig flytande parkett eller skall det vara ngn typ av trall?
 
Några frågor.
När är huset byggt?
Vad är det för material i väggarna?
Finns det isolering och i så fall vilken typ och hur/när är det gjort?

Hur tänkte ni med bambugolvet, skall det vara en vanlig flytande parkett eller skall det vara ngn typ av trall?

/L
 
Huset är byggt mellan i början på 70.
Ytterväggarna består av blockar typ 20x50cm?
Ganska mjuka. Går skruva i utan att förborra.
Ingen isolering vad jag vet iaf för väggarna är ganska nakna. På vissa ställen har de bara målat och i tvättstugan där den gamla fuktskadan syns så har det suttit en våtrumstapet.
Jag tog bort plastmattan och på 20min så sjönk värdet från 6% till 5%•

Bambugolvet tänkte vi lägga flytande som vanlig parkett.
Jag
 
Ok. 70-talshus saknar ju ofta isolering under plattan, men är nog dränerat osv (kan behöva förnyas).

Jag har tyvärr ingen input gällande fuktvärdena. Men generellt skulle jag avråda från att inreda med trä. Det kan fungera utmärkt, men kan kan också leda till fuktproblem.

Mitt förslag hade varit att använda oorganiska material, och om ni har organiska material skall de monteras luftigt. Ventilationen är också viktig. Vill ni ha panel på väggarna skall de vara ventilerade ordentligt, och ni måste ha möjlighet att kontrollera så det inte uppstår påväxt på baksidan.

Tråkigt svar för din del, men en 70-tals suterrängvåning kan innebära problem....
 
Anledningen till att vi vill ha trägolv är för att det håller bättre värmen.
 
Dina mätvärden säger inte mer än på sin höjd relativa värden av typen "är det fuktigare här än där?"

Om man inte vet vad man mäter med och hur man ska mäta så finns det ingen möjlighet att tolka ett mätvärde på t.ex. 5%.

Inred inte med trä. Det är att be om problem om man inte har 100% koll på fukten. Om du vill behålla värmen så är det isolering du ska ha. Inte trä.
 
Ok.
Tror dock att parkett är varmare att gå på än klinkers.
Vem ska man prata med om man vill ha koll på fukten?
 
Fuktprojektering kan utföras av en del byggtekniker eller särskilda fukttekniker, ska det dock vara en enskild fuktprojektering som försäkringsmässigt ger rätt skydd trots att man frångår branschnormer för fackmannamässigt så är det inte alltför många i landet som kan utföra detta.

Detta utförs dock endast på större projekt oftast över miljonbelopp.

Generellt så har du helt rätt i att om ni har oisolerad källare så bör ni inte tätskikta utom där det är förhöjd fukt alltså runt dusch/badkar och anledningen är just att det är generellt en viss fuktvandring som man inte vill stänga in.

För det första ska man då beakta att även om det följer branschnorm att inte tätskikta så är organiska material inte rekommenderat och försäkringsmässigt bygger du ett utrymme som inte följer villkoren. Så ur det hänseendet så är inte trägolv och panel lämpligt

Däremot med betongplatta och stenväggar så är skaderisken relativt begränsad till själva trämaterialet som kan bli fuktigt och skadat. Bambu (riktigt bambugolv) är relativt tåligt och har du dessutom bra ventilation i rummet, gärna ventilerat golv så ser jag det som att rummet kan fungera även med trämaterial. Men som sagt inte riktigt enligt norm.

Känslan kommer självklart vara varmare med annat golv än klinkers och vill ni bygga rätt så är det isolering och golvvärme som gäller.

Gällande fuktmätning så anser jag dock att du inte ska dra alltför stora växlar på just det. Själva mätningen är en vetenskap i sig, sen gäller det att tolka värden korrekt. Det är tyvärr inte alltför ovanligt att även yrkesmän fuktmäter utan att göra det i rätt syfte, nästan så man undrar om man bara vill se seriös ut inför kunden ;)
 
Ok, låter vettigt.
Ska tag o fundera lite till på detta men som du säger det är sten runt om och utan fuktspärr så känns det som om man kan prova med trä i värsta fall får man plocka bort de o lägga klinkers istället.
 
Bila upp plattan och isolera ordentligt, du måste väl ändå dit med avloppsrör mm?

Du har för övrigt rätt i att trä känns varmare att gå på än klinker, förutsatt att temperaturen i golvet är lägre än huden på dina fötter. Är förhållandet det omvända, alltså temperaturen är högre i golvet än huden på dina fötter så känns trä kallare att gå på än klinker.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.