S
Hej, är det bara jag som är förvirrad men är det ens lönt att installera jordvärme till detta hus? Det verkar ju inte ens finnas en pump stark nog att kunna förse behovet. Har jag tolkat det hela fel?

Huset är från 1850 och det är på 180kvm + en kallvind. Det finns källare under ett rum. Det är bostad på ett plan med andra ord.

Grund: Torpargrund enligt uppgifter.
Stomme: Tegel.
Bjälklag: Trä
Fönster: 20st Dubbelkopplade fönster, 2st ytterdörrar, 2st altandörrar, 2st 3-glasfönster

Driftkostnader:
Elförbrukning: 24000kr/år (Tidigare ägare påstår sig haft svetsverkstad och lastbilstvätt (varmvatten))
Renhållning: 2500kr/år
Uppvärmning: 25000kr/år
VA-förbrukning: 3900kr/år
Totalt: 55400kr/år

Det värms upp av en pelletspanna, golvvärme i ett badrum samt en luft/luft i ett större rum. Vattenradiatorer.

Energideklaration:
IMG_0543.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0544.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0545.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0546.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0547.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det groteska energibehovet i deklarationen måste vara framräknat inkl el för 24000:-, som ju gått åt till svets och biltvätt, inte uppvärmning.

Uppvärmning står ju kostar 25000:- /år. Antar att det är ren pelletskostnad, el är även en del av elförbrukningen inräknad för LLVP & elgolv?
Om vi estimerar grovt så kostar pellets/kWh ca 50% av direktel. => Det skulle kosta 50000:- /år att värma med direktel. Om vi estimerar vidare på ett elpris på 1,25kr/kWh => 40000kWh/år. Lite högt tycker jag för 180m2 i äldre hus (måttligt isolerat antar jag), men det är ju grovt estimerat.

Lite isolerings- och tätningsjobb bör kunna putsa siffran nedåt. Liksom vilken inomhustemperatur man håller. Beroende på familjesituation och vanor så tycker jag att 30000 ±5000 kWh/år bör vara ett rimligt riktvärde.

De där 319kWh/m2 & år är ju löjliga, (såvida inte hela taket/vinden är oisolerad). Om en energideklarant inte inser det bara genom att titta på siffrorna så måste man rimligtvis vara inkompetent. Nu kan det vara så att vederbörande är tvungen att använda de siffror som finns tillgängliga, även om det är uppenbart felaktiga siffror, och förstår det. Det indikeras av att endast normala enklare åtgärder för energibesparing föreslås, såsom nya tätningslister och t ex nattsänkning av inomhustemperaturen.

Ser att det är en lantbruksfastighet, så då är förmodligen tomten, (om det är en avstyckad gård), relativt stor? Bör fungera fint med jordvärme med ett årsbehov runt 30000kWh.
 
Vänd dig till han som gjort deklarationen & be snällt att få ta del av underlaget.
-Hur många ingick i hushållet.
-hur producerades varmvattnet för att tvätta lastbilen
-hur bra/dålig är pelletsanläggningen
-hur har man fördelat elen mellan hushåll / golvvärme (hur stort är badrummet och var i huset är det beläget) / llvp (hur stort är rummet och hur öppen är planlösningen) / verksamhet
-hur är vindsbjälklaget isolerat
-står pelletspannan i pannrummet under huset? hur varmt/kallt är detta utrymme


Räknar vi baklänges så får vi fram
24.000:-/1,30 ~ 17.700kWh el, denna ska fördelas på hushålls, golvvärme + llvp, verksamhetsel ( varmvatten & svets)
Hur är detta gjort?

Säg 5.000kWh hushållsel, 5.000kWh på golvvärme & llvp och resten verksamhetsel
5.000 / 180 ~ 28 kWh/m2 hushåll
5.000 / 180 ~ 28 kWh/m2 golvvärme & llvp
7.700 / 180 ~ 43 kWh/m2 vv & svets

Pellets 24.000:- / 1.900:-/ton*4,8kWh/kg * 75% v-grad ~45.000kWh + 5.000 kWh el för uppvärmning & vv
50.000 kWh / 180m2 ~ 277 kWh/m2

277 + 43 ~320 kWh/m2 (justera de 277kWh/m2 mot vilket år så blir det hyffsat rätt)

De 277kWh/m2 borde kunna sänkas till 200 kWh/m2 med tätning, reglersystem, koll på pelletspannan samt allmän sparsamhet.
Installation av vp (beroende på typ av vp) bör kunna sänka de inköpta kwh med 20-40% (räknat ifrån nivån 200 kWh/m2)
 
S
Tack för era svar, känner mig inte lika orolig nu. Känns som att det går att fixa till.

Det var 4 personer som bott där. Vi kommer vara 4-6, dvs 2-4 barn, alla är inte här samtidigt alltid.

Pelletsbrännaren var från -05 men vad det lät på mäklaren så var den typ slutkörd, speciallösning och att den borde bytas snart. Vet ej vad som menades men det lät som nytt värmesystem var behövligt.

Badrummet finns i ett av husets gavlar, dvs två ytterväggar. Badrummet är väl 10kvm skulle jag väl uppskatta.

Luft/luft värmepumpen är i ett rum som är typ 25kvm. Där finns inga ellement, det är även tänkt att denna värme också ska värma ett intilliggande sovrum (12kvm) som också saknar element. Verkar som denna del tidigare varit ouppvärmd. LLVP är då tänkt att värma dessa två utrymmen på totalt 37kvm och dessa rum har 8 fönster totalt, varav 2 är 3-glas. Sovrummet har två dörrar in till LLVP´s rummet. Min tanke är att sätta in 8 vattenburna radiatorer.

Vindbjälklaget såg ut att vara isolerat med flisat tidningspapper, om jag såg rätt. Lite oklart...

Pelletspannan står i mitten av huset, något närmare ena gaveln än den andra, dvs ganska skyddad från ytterväggar. Den står i ett eget pannrum på entreplan, dvs uppvärmt område. Pelletsen går ner via ett hål från vinden där en stor back fylld med pellets står.

Hoppas det var till någon nytta. :)

varme.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Ok,

med reservation för att jag inte vet effektbehovet i Landskrona (jag gissar på 50W/m2 och ett energibehov normalt på 75-100 kWh/m2/år).
Jobbig husmodell du har när den är så där långsträckt.

Ska jag tolka din ritning så har badrummet inga radiatorer utan värms enbart med golvvärmen? I så fall så borde 750-1.000 kWh/år, säg 850 kWh, gå åt där.
Om vi antar att llvp har ett medel-cop på 2 nere hos er (rätta mig någon), så skulle dessa 37m2 dra ~85*37/2 ~ 1.600 kWh

Om du sätter in radiatorer i alla utrymmen, tilläggsisolerar vindsbjälklaget med lösull (10-30cm om det går), kåken inte är ett såll som det blåser tvärs igenom och inte ligger så att det vrålblåser från kusten så ser jag ingen anledning till varför du inte ska komma ned till ~100-150kWh/m2.

Här där jag bor där vi just nu har -23C så har gamla kåkar från 1600-talet en förbrukning på ~150 kWh/m2 med lvvp
 
Jag funderade lite på VA-förbrukningen.
Borde det inte gå ganska mycket vatten om man har lastbilstvätt? Eftersom vi har samma VA-lev. så borde förbrukningen ligga på runt 150m³ per år vilket är ganska normalt för ett hushåll utan lastbilstvätt.
Eller det finns egen brunn till tvätt av bilar?
 
S
Dede77 skrev:
Jag funderade lite på VA-förbrukningen.
Borde det inte gå ganska mycket vatten om man har lastbilstvätt? Eftersom vi har samma VA-lev. så borde förbrukningen ligga på runt 150m³ per år vilket är ganska normalt för ett hushåll utan lastbilstvätt.
Eller det finns egen brunn till tvätt av bilar?
Nej, ingen egen brunn. Mäklaren yra om att han tvätta med varmvatten. Jag tror han hade en egen lastbil som han tvättade på det viset i bland och att det inte var en lastbilstvätt med daglig verksamhet.
 
Coolt hus...vill se lite bilder på det..... ;)
 
DanielF skrev:
Nej, ingen egen brunn. Mäklaren yra om att han tvätta med varmvatten. Jag tror han hade en egen lastbil som han tvättade på det viset i bland och att det inte var en lastbilstvätt med daglig verksamhet.
Om tidigare ägaren varet minsta vettig så är det en dieseldriven varmvattens högtryckstvätt han kört med.
Isf, ett par kWh till pumpen, men inget till värmen.
 
S
Har funderat på att installera en Nibe F1245 eftersom den verkar prisvärd. Jag är dock osäker på vilken dimension jag ska välja, funderar på en 8kW. 26250-30000 kWh/år verkar täcka behovet, eller?
 
Kanske, men det är och förblir estimeringar om inte ingångsvärdena/fakta kan preciseras.

Om du bor in dig ett år först, innan du ändrar något nämnvärt, så vet du bättre. Det vore ju trist att köpa och installera en pump som sedan visar sig för liten.
 
  • Gilla
lat
  • Laddar…
S
Min plan kommer bli att göra följande:

  • Installera jordvärme (känner en grävare)
  • Installera fler vattenburna radiatorer
  • Installera Danfoss Living Connect (rums sensorer, termostater och styrenhet.)
  • Bygga upp och driftsätta en kakelugn i Biljardrummet.
  • Installera en braskamin till den skorsten som idag används av pelletspannan.
  • Täta fönster och dörrar.
  • Eventuellt tilläggsisolera vinden.

Beräknad kostnad: 230.000kr

Låter det som en rimlig plan?
 
Jag hade börjat med att täta fönster och dörrar och sedan tilläggsisolerat vinden. Efter det hade jag gått på de andra sakerna du nämner.
 
S
Problemet med vinden är att det idag är brädgolv över hela (180kvm) och för att tilläggsisolera så måste jag dra upp hela golvet, regla upp golvet minst 10cm och fylla på 18m3 för att sedan spika på hela golvet igen. Gissar på att man även får lägga diffusionsöppet vindskydd innan man smäller på trägolvet igen. Låter som ett projekt som tar ett halvår att slutföra själv.
 
S
Dede77 skrev:
Jag funderade lite på VA-förbrukningen.
Borde det inte gå ganska mycket vatten om man har lastbilstvätt? Eftersom vi har samma VA-lev. så borde förbrukningen ligga på runt 150m³ per år vilket är ganska normalt för ett hushåll utan lastbilstvätt.
Eller det finns egen brunn till tvätt av bilar?
Fick nu höra något om att han även använt motorvärmare till lastbilarna. Jag kommer undersöka saken närmare snart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.