Hej. Jag undrar vad ni tror om denna lagård som har en utbyggnad som är nedsjunken. Den ursprungliga delen är timrad på bottenplan men den nedsjunkna består bara av stående panel som är ojämn och rutten nedtill. Man kan ju inte bara lyfta i panelen och stolparna på insidan är uppruttna nedtill. Det finns ingen grund i den delen heller, utan det är jordgolv. När man själv ställer dit en stolpe och domkraft för att lyfta taket så går det lyfta men det sjunker snabbt ned igen.
Eftersom det ligger plåttak på hela huset så kan man inte bara riva utbyggnaden heller. Vad skulle ni göra?

CIMG3206.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kan man inte slå på en regel mellan två andra reglar och lyfta i den, fast då nära fästpunkterna förstås? Därefter är det väl till att palla under något, sten eller skarva in en gammal elstolpe eller kanske gjuta en plint om man är böjd åt det hållet?

Byggnader är segare än man tror och rätt följsamma, förutsatt att inte allt är ruttet för då kan det bli farligt. Var försiktig och vänta till i sommar då det är varmt och torrt. Fast, å andra sidan, så kanske nu med frusen mark är ett bra tillfälle för lyft om det inte frusit fast huset i marken?
 
Lägg en platta under domkraften. Jag hoppas det är vevdomkraft eller farmardomkraft du använder? En stolpe på en vanlig domkraft är inte nog stabilt. Spika eller bulta fast en regel på stolpen du vill lyfta så att du får grepp med domkraften, höj så mycket att du får under en eller flera 30-40 cm´s bit 45*195 eller liknande.
Sänk ner stolpen på 45*195 och gå till nästa stolpe.
Justera in stolparna så du får det i den höjd du vill ha.
Kapa bort det dåliga på stolpen och ersätt den kapade biten med en fräsch förstärk med plywood-lattor på sidorna.
Lägg under en stenplatta och pappbit på det. Olja gärna in den nya stolpbiten.
Detta är budgetversionen.
Du kommer eventuellt få justera skevheten (på byggnaden) med spännband och säkra med diagonalsträvor.
Tänk på att det kan bli stora krafter när du höjer med domkraft och spänner med spännband. Använd förnuft och lyft hellre för lite än för mycket åt gången

Är du osäker så avstå och anlita någon som kan.
 
  • Gilla
Jengu197
  • Laddar…
Kurtivan skrev:
Eftersom TS ändå är här, läs denna tråd för både tips och inspriation:
[länk]
Jo tack jag har redan läst den tråden tidigare. Det är så där det ser ut längst ned hos oss också och helst hade jag velat riva den biten av huset men det kommer bli dyrare. Jag får anlita hjälp av nån som kan. Tack för råden i tråden!
 
Har en gammal loge av stolpkonstruktion som stod på små betongklumpar av varierande skick som delvis hade sjunkit och kantrat. Träet i stolparna var friskt, men panelen rutten nertill då den gick ända ner mot marken.

DSC09094sm.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Funderade länge och provade ett par olika tekniker innan jag hittade en som funkade.

Först borrade jag två hål med en lång 16mm centrumborr och drog fast en drygt meterlång bit stolpe på insidan av den befintliga stolpen med M16 gängad stång och fyrkantbrickor.

DSC09164sm.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen lade jag en gammal I-balk på tvären under denna stolpe. Notera ursågningen för I-balkens fläns som även gör att den inte kan glida av.

DSC09165sm.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lyfte sen i var ände av I-balken med två 6-tons domkrafter (från biltema för ca 200 kr).
Jag lyfte "tills det blev rakt". Behövdes max 7 cm i mitt fall på en av stolparna. När jag skulle lyfta så pass mycket tog jag lite i omgångar på en 2-3 cm åt gången (knakar fint i kåken..) och lät det stå några timmar emellan.
Det fina med denna teknik är att man har fritt under stolpen och får svängrum för spade och spett att gräva ur och gjuta ny plint nästan ända upp emot den gamla stolpen.

DSC09176sm.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC09177sm.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För att kunna gjuta så högt upp mot stolpen som möjligt gjorde jag en lucka formen så jag kunde ösa i cement, packa och fippla med armeringen, och sen skruva dit luckan och fylla det sista uppifrån med mursleven bredvid stolpen. Mina plintar blev 27x27 cm och ca 70 cm höga. Går åt ganska exakt 5 säckar betong i varje.

DSC09184sm.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen när plinten har brunnit till dagen efter skjuter man under ett ark med syllpapp, och släpper ner stolpen de sista mm mot plinten (man lyfter den lite högre än nödvändigt innan man börjar) så den står på plinten och plockar bort allt.

DSC09201sm.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Glöm inte att gjuta in ett stolpjärn så man kan förankra stolpen i plinten.
Jag körde även här med Biltemas.

DSC09202sm.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kvar blir två 16mm hål i stolpen som man pluggar igen med limbestruken 16mm rundstav.
På detta sätt gjuter man lätt en plint per dag.

Numera ser det ut såhär på golvet i min loge:) (ostädat)

IMAG0688sm.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Einh och 33 till
  • Laddar…
Föredömlig instruktion. Utmärkt. (y)

Jag har själv en liknande konstruerad skruttig loge, så det är bra att veta hur man kan gå tillväga om behovet blir tvingande.

Har du grävt ur och gjutit platta samt mellanväggar mellan plintarna?
 
Tack !
Ja jag har gjutit platta ut till ytterkanten av plintarna, och sen murat upp med två varv lecablock mellan plintarna så att det kommer upp en bit ovanför den nivån där panelen var frisk. Sen lagt en ny syll som jag spikat panelen i.
 
  • Gilla
HSEMNG
  • Laddar…
Martin S, verkligen ett gediget första inlägg!
Välkommen till Bygga Hus!

Det är nästan så jag önskar att jag hade en gammal rutten lada att kasta mig över :D
 
  • Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
Underbart! Det där ska jag prova på vårt gamla skjul/garage. Tackar!
 
P
Jag skulle eventuellt förbättra processen genom att pallra upp under i-balken så att den inte bara vilar på domkrafterna. Men jag är alltid orolig när jag använder domkrafter.
 
Blev det någon syllpapp mellan stolpe och plint?

Protte
 
  • Gilla
spettan80
  • Laddar…
Syllpapp absolut. Står nånstans i texten.

Generellt så är uppställningen av domkrafterna det mest kritiska. Står de inte plant och stadigt känns det inte bra att börja pumpa. Jag körde med stora cementplattor som man får rikta upp med sand under så de blir plana.
Sen vill man ju inte behöva pumpa ut kolven så långt heller så att domkraften blir för hög och potentiellt instabil. Ofta pallade jag upp ett par lecablock på cementplattan och ställde domkraften på dom med en planka under.
Tror största risken är att domkrafterna kantrar och välter, inte att de pyser ihop.
Man får ju lite känsla för hur stadigt det känns och hur mkt kraft man matar in när man håller på. Tycker det behövdes otroligt lite kraft för att lyfta stolparna 3-4 cm. Skulle man längre började det iofs spänna rätt bra.
Men de billiga domkrafterna var helt okej. Sjönk inte en millimeter även om jag hade dom stående en vecka med last.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Jag har känt på min logvägg med vanligt spett. In med spettet under syllen vid en stolpe, lägg en mindre/flat sten under spettet och sätt foten på spettskaftet. Vips, lättar syllen från grundstenarna med några centimeter. Man blir förvånad över hur lätt det är. Sedan är det som Martin S säger, det börjar knaka och ta emot mer rejält om man vill lyfta högre. Men för att byta el rätta till mindre grundstenar så räcker det.

Kan också nämna att trots att logen är gammal krokig och sned, och ser riktigt risig ut, så är det +100-åriga virket super. Det är 100 ggr bättre än det man får tag på på brädgården.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.