Vi funderar på att bygga ny en-plansvilla med någon av dessa 2 byggherrar, är det någon som kan ge oss lite feedback på era egna erfarenheter av dessa?
 
Hej utsikten och välkommen!

Det är ju du som är byggherre!

Angående din fråga så är behöver du iallafall inte oroa dig för att Eksjöhus går i konkurs eller något sådant. Det stabilaste bolaget på marknaden tillsammans med typ Älvsbyhus. En stabil leverantör i övrigt också, de känns jämna i sin kvalité och sina byggen. Har knappt hört om några katastrofbyggen som de flesta andra större tillverkarna har.
 
Hej! Ok tack! mycket bra hemsida när man står som förstagångsbyggare.
Låter bra ang Eksjöhus och vi har kollat ekonomin hos byggföretagen, huskonstruktionerna, leveranser mm och de verkar ganska lika så här långt. Har fått en bra känsla för båda dessa tillverkare så här långt.
Är det någon som vet något om A-hus?
 
Hej! Jag och frugan har nyligen flyttat in i vårt nybyggda A-hus och är så långt mycket nöjda med både slutresultat och byggets gång. Respons samt information från A-hus har fungerat mycket bra och leveranser har varit i tid med bra kvalitet. Huset blev färdigt en vecka innan slutbesiktning och vi kunde flytta in samma dag som slutbesiktning var klar.

Varför valde vi A-hus?
-De hade en husmodell som passade tomten bra
-De har rejäla hus med bra väggkonstruktion och en bra standard från början (golv, kök, dörrar etcetera)
-Vi fick bra intryck från de husvisningar vi var på av tidigare byggda A-hus
-Vi fick bra känsla från entreprenören som skulle montera huset åt oss samt fick många bra referenser på entreprenören innan vi skrev kontrakt.

Den sista punkten vill jag trycka lite extra på, oavsett om ni väljer A-hus eller Eksjöhus. De flesta husföretag klarar att montera väggblock i fabrik, det är på byggplatsen det kan gå snett på riktigt om inte entreprenören är noggrann. Se till att ta referenser på den/de firmor som ska montera kåken (snickare, målare, VVS, el etcetera), även om ni bygger med totalentreprenad. Fråga runt bland de som byggt med husföretaget i samma område och be om att få besöka husen utan att säljaren från husföretagen följer med. A-hus hade inga problem med att hitta tidigare kunder som vi kunde besöka på egen hand.

Lycka till i ert nybyggande! Det är en härlig känsla när bygget kommer igång!
 
Tack för bra tips! Det ska vi absolut kolla!
 
Hej, vi har byggt A-hus med Generalentreprenad. Ni ska vara väldigt medvetna om att A-hus inte tar något som helst ansvar för det som har med entreprenaden att göra. I vårt fall är entreprenören anställd av A-hus som säljare/byggtekniker på en annan ort, men driver entreprenadfirman vid sidan av. Vi var tyvärr för godtrogna och trodde att det faktum att alla inblandade ändå jobbade på/åt A-hus skulle vara en trygghet men...

När slutbesiktningen var gjord och vi sökte stöd hos A-hus för påtryckningar mot entreprenören för att åtgärda anmärkningarna svarade A-hus kort och bestämt att vi hade gjort en egen upphandling av entreprenaden och att de inte hade något med det att göra.

I skrivande stund har det gått en månad över deadline att åtgärda anmärkningarna från garantibesiktningen, de lovar och lovar att de ska åtgärda men hör aldrig av sig.

Som BearA sa ovan, kvaliteten på ett A-hus bestäms helt och hållet av de som bygger huset. Tyvärr verkar A-hus inte bry sig som om hur det påverkar deras kunder eller deras varumärke.
 
Det där låter ju inte alls bra, - man tror ju som sagt att totalentreprenad innebär att de har totala ansvaret i min värld men så är det alltså inte - viktig nyhet för oss!tack!
Ska fråga dem i morgon när vi ska träffas vad som gäller få se vad vi får för svar - intressant!
 
Jo, det är skillnad på totalentreprenad och generalentreprenad. I den senare slipper À-hus ta något ansvar för entreprenaden utan ni är helt i händerna på entreprenören. Medan i totalentreprenaden är det À-hus som även ansvarar för byggnationen av huset. Sen om det har någon praktisk skillnad kan säkert diskuteras i oändlighet..

Ta reda på vad det är ni betalar för innan ni skriver på något. Begär att få se underlaget för entreprenaden och alla ritningar innan ni skriver på kontraktet. Be om detaljerade underlag om vad som ingår, på vår gata har vissa fått lister inmålade och fogade på köpet, vissa har fått betala för det och några andra har synliga spikhål i listerna. Detta fast det är samma entreprenadfirma och kontrakt för alla hus.

Skulle jag veta vad man vet idag innan man byggde hade jag garanterat anlitat en byggkonsult för att granska kontrakt och ritningar etc.
 
Jag har svårt att tro att en hustillverkare lämnar ifrån sig "alla ritningar" innan ett kontrakt skrivs på. Ritningar tas fram först när kontraktet är påskrivet...
 
Vi tänker ta totalentreprenad och har kollat att de ska ha denna form av avtal. Vi ska då bara behöva vända oss till säljaren vid ev problem om jag fattat rätt?
Även referenser på säljare kommer vi ta.
 
Min "bonus" syster har byggt med A-hus och det blev klart nu i höstas och vad vi har hört och förstått av det hela så har dom varit jätte nöjda hela tiden :)
Och vi bygger själva med Västkustvillan & enplans villa .. har ni kollat på dom? Vi är jätte nöjda hittils med hur allt har hanterats och huset kommer på Måndag :D
 
utsikten skrev:
Vi tänker ta totalentreprenad och har kollat att de ska ha denna form av avtal. Vi ska då bara behöva vända oss till säljaren vid ev problem om jag fattat rätt?
När huset väl börjar byggas kommer förmodligen säljaren att ta ett steg tillbaka och det dyker upp lite annat folk som tar ansvar under själva byggtiden. Men i sak har du rätt, du ska bara behöva vända dig till en part, dvs den hustillverkare du väljer.

Jag tycker spontant att ni borde bredda ert urval till fler än just dessa två tillverkare. Ju bredare urval desto bättre.
 
Ok förstår, vi har tidigare kollat med både Fiskarheden, Värsåsvillan och vi har dialog även med Trivselhus såv i får se vad det blir i slutänden. Frågan kortades ner till Eksjö och A-hus då vi efter att ha kollat X antal olika saker kände att dessa hade flest positiva saker i förhållande till vad vi visste just då.
Är det några andra speciella leverantörer du tänker på som är riktigt bra?
 
Får kolla även Västkustvillan ser jag :surprised:).
Vi har annars letat på nätet och kollat modeller mm. Just nu har vi fastnat för hus i 1-plan typ som ett kors i modellen med ryggåstak och i New Englandstil på själva utförandet sen som passar de behov vi har.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.