Ja det är ju inte alls säkert att det händer något, men jag själv skulle freaka ur, dra bort innerväggen och laga plasten... Men jag är rätt så nojig av mig.
 
Håller med om att det inte är bra med revor i ångspärren. Frågan man kan ställa sig är ju dock om huset, byggt på 70-talet, har så där värst mycket ångspärr att tala om i praktiken? Hur ambitiös har man varit vid montering av ångspärren. Är inte orimligt att anta att där redan är en hel del glipor och eventuellt även sprickor i plasten.
 
Tja, plasten är ju definitivt punkterad på åtskilliga ställen i huset eftersom den ligger dikt an fiberskivan som utgör innervägg. I vissa rum känns det också som att det drar kallt genom huset, men det har jag trott berott på stora fönster.
Arbetsrummet ligger dock vägg i vägg med badrummet som ska renoveras härnäst och eftersom vi då tänkter stjäla ett par kvadratmeter arbetsrum och donera till badrummet så kan jag nog ta ned den skivan och plasta om. Då, men helst inte nu. Jag hoppas väggen klarar sig någon månad till.
 
Consensus skrev:
Det generella svaret är att det är kritiskt att ångspärren är tät. Men det beror på husets ventilationssystem, om du har tillräckligt med undertryck i bostaden, etc. Annars riskerar du att trycka ut inomhusluft in i isoleringen, där den kondenserar när den når daggpunkten - vilket sker någonstans inne i väggen. Du får alltså en fuktskada. Eftersom fuktbelastningen är kontinuerlig vintertid, så kan det bildas mycket vatten/fukt.
Är det inte tvärt om? Varm luft kan hålla mer fukt, och når daggpunkten på väg ut. Övertryck vore alltså ett problem.

Men som tidigare sagts tror jag inte att ett 70-talshus är speciellt tätt ändå
 
Hur lägger man plasten runt rotdosan förresten? Eftersom det här rör sig om eftermontage har jag använt s.k. senildosor.
 
Larsa skrev:
Är det inte tvärt om? Varm luft kan hålla mer fukt, och når daggpunkten på väg ut. Övertryck vore alltså ett problem.

Men som tidigare sagts tror jag inte att ett 70-talshus är speciellt tätt ändå
Ja, det är det han skriver. Alltså, "... om du har tillräckligt undertryck ... *Annars* riskerar du att trycka ut inomhusluft ..."

Och jag tror inte att det är något vidare tätt heller. Det är lagom undertryck som gäller.
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, det är det han skriver. Alltså, "... om du har tillräckligt undertryck ... *Annars* riskerar du att trycka ut inomhusluft ..."

Och jag tror inte att det är något vidare tätt heller. Det är lagom undertryck som gäller.
Hoppsan, läste visst fort och fel....
 
Larsa skrev:
Hoppsan, läste visst fort och fel....
Ingen fara. Finns alltid någon ställföreträdande besserwisser som rättar in i ledet. ;)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.