Jag ska lägga golvvärmeslingor i badrum och även i bastu. Behovet av golvvärme i bastun är ju inte lika stort. Ska man lägga två slingor så att man kan köra bastuslingan mera sparsamt? Eller ska man lägga slingorna glesare i bastun eller möjligtvis strunta att lägga golvvärme i bastun?

Kom gärna med åsikter och kommentarer
 
Varför vill du ha golvvärme i bastun? Förstår inte :-?
 
lägg slingorna i bastun likadant som i badrumet.
du vill väll inte frysa om föterna i bastun & det är bra at ha lite värme så vattnet torkar upp.

men skulle du inte vilja ha värme i bastun så drar du ju bara av sen slinga på "panelen"

fuskar du eller struntar i slinga i bastun så kan du ju ångra dig & då är det kört. åt andra hållet är det ju lättare...
 
CarMan skrev:
du vill väll inte frysa om föterna i bastun & det är bra at ha lite värme så vattnet torkar upp.
Jag är väl hopplöst korkad! Men ni har väl ett bastuagregat som fungerar?! Då blir ni väl varma om fötterna och vattnet torkar av eftervärmen?
 
Man ska även ha golvärme i bastun då den annars kyler hela rummet när den inte används....
 
ja det kan bli kalt o rått i bastun, samt skapa kallras, när den inte andvänds. (lite beroende på plasering i huset)

när bastun är igång så kan golven ändå kännas kalla, beroende på golvmatrial & vad som finns under ytmatrialet (hur golvet är uppbyggt)


Lägger du inte golv värme finns alltid risken att du ångrar dig! &det går ju inte rätta till.
lägger du golvvärme kan du ju alltid stänga av den om du inte vill ha den!
 
Vet ni vad? Jag förstår nu! Bra va ;)
 
¤ maria ¤ skrev:
Vet ni vad? Jag förstår nu! Bra va ;)
va bra.
har man tilexempel en bastu på övervåningen & huset har rtäbjälklag & bastun inte har några yterväggar, & desutom så har man plastmatta i bastun, då trorjag man klarar sig bra utan värme i bastun, men allt är som sagt beroende på "rumets" energibehov & vilker komfort man vill uppnå.
man ångrar nog aldrig att man instalerar värmegolv, men man kan nog många gånger ångra att man inte instalera värmegolv
 
skulle ni lägge en slinga eller två slingor? Det är billigare att bar lägga en slinga eftersom man bara behöver en teromostat. Lägger man två slingor går det att köra bastuslingan lite sparsammare än badrummet om man känner för det.
 
Finansvalpen skrev:
skulle ni lägge en slinga eller två slingor? Det är billigare att bar lägga en slinga eftersom man bara behöver en teromostat. Lägger man två slingor går det att köra bastuslingan lite sparsammare än badrummet om man känner för det.

Jag lägger utan minsta tvekan bara en slinga. Det är ingen poäng med en extra slinga med separat reglering för ett så litet utrymme. Det finns inga pengar att spara på att snåla med värmen i bastun - det är så liten yta.

 
är det el värme vi pratar, vilket det låtersom så skule jag läga en slinga.
 
Ja det är en bra fråga, jag tänkte på vattenburet.
 
MathiasS skrev:
Ja det är en bra fråga, jag tänkte på vattenburet.
man vattenbuter kan ju vara lite beroneden på typ, så kan man ju behöva 2 slingor ändå, för att slingan annars blit för lång.

men han pratar ju om termostater, så det är nog el han menar
 
det är el-slingor som jag ska lägga...
 
CarMan skrev:
man vattenbuter kan ju vara lite beroneden på typ, så kan man ju behöva 2 slingor ändå, för att slingan annars blit för lång.

men han pratar ju om termostater, så det är nog el han menar
Eller som jag, som är den fula ankungen från VP-forum, så kan man köra med termostater på vattenburet också! ;) :D ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.