Hej!

Lägenheten är en 5a på 119kvm med renoveringsbehov, samtliga ytskikt behöver bytas och köket behöver rivas ut. Problemet känner jag är att köket är alldeles för litet för en 5a, vi får tex inte in vårat bord med 6 platser i köket. Jag gillar inte heller de korridorerna som blir i hallen
Min ide är då att ha matplatsen i vardagsrummet och riva väggen mellan kök och hall och göra en köksö med barstolar där väggen var. Man får då en ordentlig matplats och ett stort ordentligt kök, samtidigt som jag får bort korridorerna.
Det jag känner som en nackdel är att man kommer direkt från hallen in i köket, främst då hallen är så liten. En annan nackdel är att man kommer från den lilla toa rätt ut i köket.
Vad tror ni, tips eller idéer på hur man skulle kunna göra?
Jag vill gärna ha ett stort kök med mycket arbetsyta och en stor matplats och då vardagsrummet är såpass stort har jag inget emot att ha matplatsen där.

Som sagt, kom gärna med synpunkter och tips!

Mvh

Jonas

Planritning orginal.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så som lägenheten ser ut just nu

Ombyggnadsförslag.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det nya förslaget med köksö i mitten och diskplats vid fönstret. Kvm ytan för köket är räknat som en fyrkant från köksön och med alla skåpet och hallen är det "T" som blir.
 
  • Planritning ny.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur är måtten på korridoren och köket? Får det plats några stolar i den långa korridoren? Finns det möjlighet att göra hallkorridoren bredare genom att flytta in köksön lite?

Utan att veta några mått men genom att anta att den fria ytan mitt i köket som finns i ditt förslag är bredare än korridoren så skulle jag flytta in köksön lite i köket för att göra utrymme för barstolar. Jag skulle också skippa öppningen precis vid hallen och enbart ha köksingången lite längre bort.

Eller så skulle jag sätta in köksön på andra ledsen istället så att stolarna hamnade i den korridoren som är mot förrådet istället.
 
Hur många sovrum behöver ni?
 
I grund och botten tycker jag du har ett bra förslag, att göra "barplatser" i köket och sen ha ett större matbord i vardagsrummet. Och du har ju ändå kvar en viss entrehall vilket man behöver.

Dock skulle jag ha minskat sovrummen, gjort dem fyrkantiga, så vardagsrummet blev större istället. Tror man har bättre nytta av de kvadratmetrarna. Om man kan vända på matbordet får man ju mer "luft" i vardagsrummet också.

Sen håller jag med dig om att det inte är så kul att ha toaletten direkt i köket. Därför skulle nog jag ändå ha valt att ha kvar den väggen, men minskat den något så dörren blev en större öppning istället. Men här prioriterar säkert olika människor olika.

Behöver ni inte tre sovrum kunde ni förstås öppna upp mittensovrummet och ha matplatsen eller TV soffan där. Alltid trevligt att ha tillgång till balkong från allmänna utrymmen.

Lycka till!
 
Blir inte riktigt klok på planlösningen i den lägenheten, tycker precis som du att köket är för litet för en matmöbel i en femma men onödigt stort om man inte ska ha någon möbel där...
Hursom, jag är - precis som jag misstänker att Enk är - inne på att stjäla sovrum 4 och skapa ett rejält kök med plats för stooor matsalsmöbel där. Eventuellt kunde man då delat vardagsrummet (där behöver man ju inte längre plats för matsalsmöbel...) och gjort ett mindre sovrum där bredvid stora badrummet men då kanske vardagsrummet blir väl mörkt med bara ett fönster...? I förlängningen skulle jag helst lagt vardagsrummet där sovrum 1 & 2 ligger nu, för att bättre utnyttja balkongen och få en mer direkt koppling till köket. Fast det blir jädrigt svårt att få två vettiga sovrum av vardagsrummet.... Plus att badrummet hamnar väldigt långt från sovrummen där... AAARRRRGHHH!!! Jag får inte ihop det!!!

En fundering dock... Kan man flytta dörren till lilla toaletten ett kvarts varv moturs så den hamnar bredvid öppningen till vardagsrummet?D Då skulle du slippa den i köket.....
 
Jag tror egentligen att den ombyggnad som krävs är för stor för vad den där planlösningen tillåter. Det vill säga, om planlösningen inte passar tror jag det skulle vara enklare att helt enkelt byta boende. Kostnaderna kommer att bli större än vad ombyggnaden ger i slutändan.

Annars tycker jag förslaget med att öppna upp och göra en köksö i mitten ser ganska bra ut. Det där med ingången och toaletten är en minor inconvenience, som man säger. I USA kliver man ju ofta rätt in i vardagsrummet, och jag har sett en hel del moderna ombyggnader där man kliver in rätt in i köket. Jag tror man lär sig att leva med det. Samma med toaletten, det är egentligen ett mindre problem.

Ett större problem är att man antagligen inte kommer att tycka att det är så himla roligt att samlas många runt den där köksön. Dess placering i mitten av två gångstråk gör att det kommer att kännas som att man sitter i korridoren och käkar. Dvs, det är ingen ombonad och hemtrevlig och särskilt mysig plats för samvaro. Med kökets placering så att säga i mitten av huset så blir det mer en plats för action än stilla samvaro.

Det man kan göra är att använda sig av ett nytt golv. Dvs, använda samma golv i köket som i dom gamla korridorerna. Det gör att köket så att säga "flyter ut" och annekterar plats som tidigare hade en annan funktion. Köket tar så att säga över och approprierar området. Det gör också att köket får en styrka som en plats i sig och inte bara som ett gångstråk. Ett alternativ är också att öppna upp mellan kök, hall, och sovrum 3, och göra sovrummet till matrum. Men då försvinner ett sovrum. Alternativt kan man göra ett nytt sovrum längst ner i vardagsrummet. Men då blir vardagsrummet mindre.

Det viktigaste är att ta reda på vilka väggar som är bärande, och vilka som man kan riva. Måste den där toaletten i mitten ligga där? Måste man ha två toaletter? Eller kan man flytta den, alternativt ta bort den helt? Toaletten och klädkammaren ligger i vägen i mitten av planlösningen. Om man tog bort dom skulle man kunna öppna upp helt mellan kök och vardagsrum. Alternativt skulle man kunna göra klädkammare utanför sovrum 4 till toalett. Nästan hela korridoren skulle då försvinna, förutom en liten stump mellan badrummet och sovrum 4. Den andra korridoren skulle upptas av den öppna planlösningen mellan kök och vardagsrum. Dvs, det skulle bli helt öppet mellan entrén och vardagsrummet. Om väggarna är bärande kanske man kan lösa problemet med pelare?

Men som sagt, egentligen tror jag att kostnaderna blir för stora, och att det enklaste skulle vara att söka ett annat boende om detta inte passar.
 
Här kommer lite mer mått på köket
kök.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag blir, liksom ni, inte heller riktigt klok på denna planlösningen. Vi äger inte lägenheten i fråga än, men vi ska vara med och buda på den och jag vill innan veta om jag kan få ut något vettigt av den först!

Vi är snart 5 i familjen och skulle således behöva alla sovrummen, annars var min tanke också att sno sovrum 4 och göra ett stort kök vilket hade varit den trevligaste lösningen. Men ett stort problem med det är att alla rör och stammar kommer upp mitt i den väggen, och jag känner mig inte så värst road av att bila upp golvet för att flytta dessa heller.

Att göra sovrummen mer kvadratiska (vilket jag antar att du menar då alla utom ett är fyrkantiga), så tror jag inte att jag har så stor vinning i det. Vardagsrummet är tillräckligt stort som det är, och det delen som blir matsalsdel är redan "fyrkantig"

Skissade lite och funderade på om man ska behålla en bit av väggen mot toa, det skulle funka om man bara hade en ca 60cm lång väggbit som "täcker toadörren" och sen en köksö/bardisk på andra sidan. Dock täcker man för lite av köket, och får fortfarande lite av korridorskänslan jag vill få bort då de nu känns väääääldigt långa
Men jag gillade idén och att flytta toadörren 90 grader mer, dock skapar det en massa merjobb då det är helkaklat, och ev flytt av handfat inkl avlopp... Men dock hade det varit en riktigt bra lösning!

Även att flytta vardagsrummet och få balkongen därifrån hade varit trevligt, men då "förstör" man ju vardagsrummet då det inte går att göra något vettigt med det... Möjligtvis flytta väggen däremellan nedåt och "byta plats" på sovrum 1 och vardagsrummet, men fortfarande för lite fönster.

Blir inte heller klok på planlösningen, riktigt kass enligt mig...
 
Med de nya uppgifter som kommit fram är mitt tips: Köp inte lägenheten! Om du redan nu har problem med planlösningen - innan ni ens köpt den - så kommer det inte bli bättre sen. Kan tänka mig att ni är ivriga att flytta, kanske letat länge? Är det så så får ni tänka efter ännu mer innan ni köper något ni kommer ångra! Även om det är det bästa ni hittat i det område där ni verkligen vill bo så vänta. Tänk så här: Är det inte värt att vänta ett år till för att hitta ett boende som passar er bättre än att ångra er i 10-20-30 år?
 
Utan större betänketid....

Byt plats på kök och sovrum 1. Flytta vägg mellan s1 och s2 för att göra s2 stort nog som föräldrarsovrum. Du får nu inte ett större kök, men eftersom det nu angränsar till vardagsrummet, har du inte samma behov av ett stort bord i köket.
 
Anledningen till att jag vill ha den är att priset är så att jag inte kan säga nej. Hela lägenheten är i behov av renovering, så att riva en vägg eller inte kommer inte påverka priset så spec då jag gör det själv, och nya golv kommer det behövas i vilket fall.

Att byta plats på kök och sovrum 1 hade ju varit trevligt, men inte särskilt realistiskt. Det krävs en hel del jobb med det, bila upp golvet i halva lägenheten för att dra nya rör, så det alternativet hoppar jag tyvärr.

Sen kommer vi förmodligen inte bo där i all evighet då vi egentligen är på jakt efter hus, men ser detta som ett bra alternativ då vi behöver större ganska snart. Vi kommer att kunna byta upp oss två rum och 40kvm för mindre pengar än den lgh vi har nu, därav att vi ändå är intresserade. Så det jag är ute efter nu är att göra det bästa möjliga med "minsta" möjliga, och då går tyvärr alternativen bort att flytta hela köket. Att riva ut väggen mot hallen däremot är inget större ingrepp eller kostnad.
 
Ang. gästwc som angränsar till köket vet jag många i mina föräldrars hus som gjort om gästtoaletterna i sina fyrarummare och satt in tvättmaskin och torktumlare där. En enskild toalett utan dusch har begränsat användningsområde och om ni får ytterligare tillskott i familjen kanske det vore en ide att installera tvättpelare i nuvarande toaletten istället för att eventuellt sätta dessa maskiner i det stora (men ändå ganska lilla) badrummet. I badrummet kan man då sätta ett dubbelhandfat vilket underlättar på morgonen när barnen skall borsta tänderna osv. Skulle man i framtiden vilja sälja kan man alltså med lätthet återställa gästtoaletten.
 
JonasSv skrev:
Anledningen till att jag vill ha den är att priset är så att jag inte kan säga nej...................
..................Vi kommer att kunna byta upp oss två rum och 40kvm för mindre pengar än den lgh vi har nu, därav att vi ändå är intresserade. Så det jag är ute efter nu är att göra det bästa möjliga med "minsta" möjliga, och då går tyvärr alternativen bort att flytta hela köket. Att riva ut väggen mot hallen däremot är inget större ingrepp eller kostnad.
Lite radikalt kanske men borde inte vara ogenomförbart....? Knöligaste blir ju lilla toan men det borde inte bli så mycket jobb med tanke på att stora badrummet ligger bredvid?
Stora badrummet blir stort nog att härbärgera tvätt och tork plus rätt mycket förvaring som ersättning för förlorade klädkammare/förråd.
Infarten till sovrum 4 blir iofs genom köket men å andra sidan hamnar det avskilt - guld värt för blivande (?) tonåringar!
Man kan ju sätta kyl/frys mot sovrum 4 också och ha samma längd på väggen mot hallen som det är. (Jag förlängde den lite för att få plats med K/F...)
Man kan också tänka sig att flytta lilltoan till höger (och sätta dörren på vänster kortsida) och badrumsdörren till vänster för att ytterligare få bort toan från köksdelen. Lite osäker på väggen mot badrummet dock. den är lite tjockare på ritningen, bärande???

untitled.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Det var en ganska, för att inte säga väldigt, omfattande ombyggnation. Känns tyvärr inte genomförbar då vi åker på nytt kök, ny toa och nytt badrum. Då springer det helt plötsligt iväg fruktansvärt mycket, plus att vi förlorar två stora förvaringsutrymmen och utrymmet mellan kök och vardagsrum blir bara ett "döutrymme" som man passerar, går inte att göra något med det

Tror ändå att det lutar att göra någon variant av mitt första förslag, då kommer vi undan rätt lindrigt, men får ändå en hyfsad lösning!

Vi tänkte även slita ut badkaret och sätta in en duschvägg och en tvättpelare!
 
Jo, som sagt lite radikalt, :D det ena gav det andra liksom och plötsligt så var allt bara borta.... ;)
 
Så här skulle jag göra:

kök.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om man sedan vill ha en mer privat ingång till wc så kan man offra förrådet och flytta dörren så att man går in från förrådshållet med en genomgång till vardagsrummet också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.