Jag råkade snubbla över några videor som handlar om lägenheter i New York:
Micro Apartments Are the Future in New York
Tiny Apartments: How to Live in a 300-Square Foot Apartment
New York thinks big on small apartments
De handlar om att man ska bygga extremt små lägenheter i New York. De visar de här lägenheterna i nyheterna olika nyhetskanaler, borgmästaren provgår en planlösning uppritad på ett golv, ett museum har byggt en fullskalemodell för att visa hur man skulle kunna inreda. En reporter har lyckats leta reda på personer som verkligen bor så smått, och man gör ett reportage från en lägenhet på enbart 420 square feet. Men man ska bygga lägenheter ner till 325 sqft! Det som kallas "tiny", eller "micro apartment", "the size of two parking spaces", "skokartongslägenheter". Någon säger: "det är inte ett hem, det är bara ett ställe att vara på under kvällen".

Men - 325 square feet är 30 kvadratmeter. Det är alltså en rätt så normal etta! Rätt så intressant, tycker jag.
 
Och här försöker man få ner studentbostäderna till ~10kvm...
 
13th Marine skrev:
Och här försöker man få ner studentbostäderna till ~10kvm...
Fast studentbostäderna är onödigt stora. Jag bodde på 8 olika ställen när jag pluggade, studentrum som var 10-17 kvm stora (de som var runt 17 hade egen toalett och liten hall). Student är man under en begränsad period och det är väl bättre att alla kan få billiga boenden än att alla har ett eget kök och toalett?
 
Har bott i studentkorridor där man hade gemensam dusch/toa... Det var vidrigt lortigt pga studenterna skulle sköta städ själv, vilket de inte gjorde...
 
13th Marine skrev:
Och här försöker man få ner studentbostäderna till ~10kvm...
Studenterna i USA/NYC har med största sannolikhet inte egna lägenheter och förväntar sig inte heller detta. På college är det t.o.m ofta norm att dela rum med en eller flera personer det första året. Svenska studenter som kräver egna fullutrustade lägenheter för 3500kr/mån har ingen verklighetsförankring.
 
Äh, jag som trodde det handlade om snöslungor. :(
 
Intressant att svenskar verkar tro att de är bäst i världen på allting. Sitter i sina små microlägenheter och slår sig på bröstet. " Bra standard etc." Faktum är att vi är indoktrinerade. Lite som nordorea eller "1984" av Orwell.
 
Fast det är verkligen kvantitet över kvalitet. När jag hyrde i USA 2001-2002 var det i en helt nyproducerad lägenhet väldigt smäckigt. Ingen isolering i väggarna, enkelglas i fönstren billig heltäckningmatta överallt. Ingen golvbrunn i badrummet, bara plastmatta och lister, ev vatten rann in i väggarna. Och detta var i ett fint område och ca 13000 i hyra för 100m2...
 
Om man skall tro de makeover-program man sett från over there handlar det ofta dock mest om att vara stort och se bra ut på ytan. Den underliggande kvalitén verkar det vara si och så med.
 
Min erfarenhet är att det är vanligt med små ettor, "studios", i New york. Så jag blir lite förvånad över reportaget.

Man kör också ofta samma badrums standard som många andra länder. Ett badkar med avlopp, ingen golvbrunn och inga tätskikt utanför duschen. Bodde i USA ett tag, och jag hade laminatgolv som såg ut som klinkers i badrummet. Gällde att dra för draperiet ordentligt...
 
Har bott i diverse lägenheter runt om i NYC. Dyrt, trångt och halvsunkigt är väl den gemensamma nämnaren. Och de flesta bor så! (Det är därför folk umgås på fik/barer, de vill inte släppa in gäster i egna lilla lyan.)

Har i samband med flyttar gått på minst 50 visningar och sett mycket vansinnigheter, t.ex. badkar i köket brevid spisen. Man kunde kombinera morgonbadet med brödrostning!
 
byggankan skrev:
Student är man under en begränsad period och det är väl bättre att alla kan få billiga boenden än att alla har ett eget kök och toalett?
Smaken är ju olika men kök kan jag dela men toa, det vill jag ha en egen.
 
Staffans2000
Jag bodde några veckor 1984 hos en tjej i greenwich village i hennes "Jättestora lägenhet" som hon delade med en kompis. Jag föreställde mig ett penthouseartat boende. Sanningen var istället en risig 3a med två pytte sovrum.
Hyran var på 11.000 sek. "men då ingick varmvatten".

Staffan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.