Hej jag skulle vilja ha tips på olika sätt att få en fin homogen yta på ett kökstak.
Lägenhet från 40/50 -tal där en vägg har tagits ner och "ärret efter den är åtgärdat samt att vi har spacklat igen småskador i taket. Hur får jag en enhetlig yta på taket innan målning? :confused:


Jag har fått förslag på bredspackling, eller att sätta upp "easy cover" .
Och i sista hand : vad tror ni att en målare tar för att åtgärda ytan på 14 kvadratmeter tak. Själva målningen kan vi göra själva.

Djupt tacksam för information.
 
Vad är det för tak, en bild?
 
Jag är på annan ort men taket är ett betongtak som är målat och spacklat sedan 40/50 tal.
Naturligtvis kan jag ta en bild men det man eventuellt ser är vitt med olika små små strukturer(knottror) och släta fläckar efter igenspacklade skador, färgskillnader efter skåp och ränder av rester?? utmed skåpens kant (där de satt innan vi tog ner dem.
 
Grängat betongtak? Har samma problem här hemma där jag tagit bort fasta garderober och även där tidigare ägare limmat taklist av plast som inte går få ner utan att skada taket.
Försökte med att dutta på spackel med en blöt svamp, men det var svårt att få bra, det syns ganska tydlig strukturskillnad även om det är bättre än att bara spackla slätt.
 
När jag renoverade BRFen från -71 och behövde spackla taket (två rum) så tog jag bort all gammal färg, sedan rollade jag taket med "strukturroller", det blev ganska likt som resten av taken.
 
Är den struktur som finns hål och porer från betongtjugningen och är det gjutskägg från mellanrummen mellan brädorna i gjutformen? Det senare är lite jobbigt att bli av med. Porer är ju bara att spackla igen. Gjutskägg måste slipas ned först.

1) Bredspackla allt till ett slätt tak, måla sedan (slipa ned eventuella kammar och förhöjningar först).

2) Easy cover, dock inte jättelätt att sätta i tak om man är ensammen. Måla sedan

3) Måla med strukturroller, ger lite "noppig" yta.

4) Måla med strukturfärg, över hela ytan, dvs en färg som ger lite sprutputsat utseende.
 
Eller smäll upp reglar, gips och passa på att installera LED spottar. Då räcker det med 22mm virke och sen gipsskiva på 13mm så sänker du inte takhöjden så mycket...

Är det bara 14kvm är det rätt snabbt gjort och inga störra kostnader.

//Anders
 
Tack för all information genuint intressant.
Uno83 är du klar med ert tak eller är ni i arbetsprocessen.
Norrbottenstorpet jag tror inte att det är gjutskägg. Jag skulle gärna se hur easy cover blir i taket? Har någon en bild?
Hur knepigt är det att få ett bredspacklat tak fint om man gör det själv?
Demmpa slipade du bort färgen? Och i så fall vad använde du?
Anders,tanken är inte alls dum men takets ägarinna skulle tuppa av :D Kan dock tänka mig den idéen i min egen hall.
 
Om jag inte missminner mig så gick det att dra ner en hel del med händerna efter att man fått loss lite med spackelspaden, där det blev gropar spacklades igen.
 
Det är klart i vissa delar av lägenheten, men jag är inte riktigt nöjd.
Om det är grängat så ska du nog inte börja skrapa ner, för då kommer du nog stå där med ett väldigt ojämnt rent betongtak när du fått ner all puts.
Hur tjockt är det där det släppt, om det är grängat så är det nog 3-5 mm puts på betongen.
 
Det är säkert grängat men målad flera gånger efteråt och ytan är hel men med olika struktur. Från slät till noppig. Jag har inte längre några hål i taket.
Jag ska, efter förslag från målare, blanda vatten och spackel och rolla ett "moln" det med en "elementroller". Jag ska ta bilder på taket.
B-Plan är Norrbottenstorpets förslag nummer 1. :D
 
Bumpar denna tråden då jag har exakt samma problem! I min hall + sovrum är taket målat med riktigt grov struktur, resten vanlig hyfsat slät betong. Sovrummet gör inte så mkt iom att det är ett separat rum. Hallen var tidigare separat men jag har nu en öppen planlösning och det ser inte riktigt klokt ut! : ). Färgen verkar sitta halvhårt. Ska man ge sig på att försöka dra ner den gamla färgen? Krävs inte hyfsat jämnt underlag även för easycover? Mvh Calle
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.