B
Jag har anslutit fjärrvärmeväxlaren med klämringskopplingar till inkommande fjärrledning efter leverantörens avstängningsventil.
Fjärrvärmeväxlaren har klämringskopplingar och jag har anslutit två 20 cm kopparrör med två klämringskopplingar till ledningen för inkommande fjärrvärme.
Nu vill leverantören tvinga mig att byta de två kopplingarna till lödkoppling annars skickar han dit en rörentreprenör för att utföra jobbet i mitt hus har han hotat med.

Finns det regler som tillåter detta och var står det att man inte får ha klämringskopplingar?
 
Det är väl bara att löda ihop kopplingarna som redan sitter där.
 
LÅter väldigt skumt.
 
Klarar klämringskopplingar 1.6 MPa och 120 grader på vattnet?
 
Löd dom! Med dom temperaturer och det tryck som råder på primärsidan finns risk att det skjuter isär kopplingen och det vill varken du eller din leverantör. I ett vanligt värmesystem har du 1bar, fjärrvärmen har 16-22.
 
Men borde inte alla 4 kopplingar bytas isåfall? Varför bara dessa två?
 
Leverantörerna har föreskrifter som man måste följa. De kan säkert skicka dem till dig eller kanske du kan ladda ner från deras hemsida. Där jag bor är det endast lödning som gäller. Svetsning vid större dimensioner än DN25. I båda fallen kräver de godkänd svetslicens eller lödarprövning. Det händer att man får göra ett prov som de kontrollerar med röntgen. Anläggningen ska provtryckas med 25 bar, och det tror jag inte en vanlig klämringskoppling är godkänd för.
 
Nog är det tryckkärlsdirektivet som gäller här. Är dina presskoplinga godkännda för 16 bar och 120 grader? Om de är det har jag svårt att se vart de vill komma.
Om du har vanlig press 6 bars är det bara att byta. Du kan nog bli personligt ansvarig för en olycka.
 
Jag uppfattar att TS undrar över de kopplingar som sitter på fjärrvärmeväxlaren också. Skillnaden mellan de kopplingarna och de du själv gjort, är troligen att om de sitter på växlaren så är de typprovade för det tryck som växlaren är avsedd för. De kopplingar du själv använt är sannolikt bara typgodkända för normalt vattenledningstryck.
 
Jag skulle inte tro att det sitter klämringskopplingar på växlaren. Det brukar vara nån form av lödkoppling med plantätning. Om det verkligen sitter klämringskopplingar där, så kan man undra om den undercentralen verkligen är godkänd av fjärrvärmeleverantören.
 
D
TS skrev ju bara att fjärrvärmeväxlaren hade klämringskopplingar. Det är oklart om TS menar själva plattvärmeväxlaren eller hela fjärrvärmecentralen, men oavsett så kan det ju vara så att de klämringskopplingar som TS sett sitter på sekundärsidan.

Jag tror fjärrvärmeleverantören vet vad de talar om i detta fall och att kravet är rimligt. Jag läste en gång om en olycka där en person avled vid en fjärrvärmeväxlare pga läcka på primärsidan.
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Självklart menade jag på primärsidan. Var lite otydlig där :)
 
Reglerna om vad som är tillåtet och inte tillåtet verkar var väldigt olika bland kommuner, vet att när jag kopplade växlare i gbg så skulle vi löda med delar som hade mera gods i mtrl etc. Sedan i en grannkommun så gick det bra med vanliga löd delar på primär sidan. Använda klämringskopplingar på primärsidan har jag tidigt fått lära mig att det inte är korrekt.

mvh
 
Det jag fått veta av en kompis är att klämringskopplingar inte säkert blir täta om man måste ta isär när man måste ändra eller laga.
Koppling med kona eller plantätning "slits" inte.


Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.