Baxi SI 30 : enligt en kille på företaget så rekommenderade han mig fullt öppet på primären och 2 punkter på sekundär, har funkat felfritt för mig sedan i september. Har väl provat lite olika men återgått till rekommendation. Jag kör ganska grov, torr lövved. (Kanske kan man dra ner 5-8mm på prim om ved är mindre grov.)
 
Vedstorleken varierar från 4 till ca 10 (kanske mer) cm i diameter. Lite svårt att räkna eftersom de är kluvna. Har kört det mesta med en 6-vingad klyv, så det är inte tokgrova bitar. Har inte hunnit mäta fukthalten än...
 
Jag har drygt 15 grader i tempdiff. Har en laddomat 21-100 med pumpen på högsta läget.

Inte för set har med tändningen att göra men jag upplever att pannan brinner bättre med grov ved.
 
Lars K skrev:
Vedstorleken varierar från 4 till ca 10 (kanske mer) cm i diameter. Lite svårt att räkna eftersom de är kluvna. Har kört det mesta med en 6-vingad klyv, så det är inte tokgrova bitar. Har inte hunnit mäta fukthalten än...
låter som alldeles lagom grov ved, vad tänder du med? tidningspapper/tändpåsar? jag märker en skillnad om jag använder tändpåse så tar de längre tid innan de tar sig ordentligt mot om jag använder tidningspapper,. Hur ser föresten rökgastermometern ut i skorsten? de är inte den som är full i sot så den visar X antal grader mindre bara?
 
Jag tänder med några mindre vedklabbar, ibland även lite stickor, lite wellpapp och några remsor rivna av en tidning. Kollade termometern för ca 2 veckor sen och gjorde rent den, så den borde visa hyfsat.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.