Jag har fem stycken spottar i plåtburk i vardagsrumstaket. Det som stör och förbryllar mig är att hur jag ska få ångspärren (plastfolien) att funka,det är hål i burkarna för rördragning och några burkar sammansatta för trafons skull ? Men ångspärren är bruten eftersom burkarna går genom den !! >:( Kan jag fylla igen hålen i burkarna med stenull eller hur gå tillväga,det blir ju en värme på 600C när spottarna är igång ? Elektrikern visste inte svaret,han sa att det brukar bli så här o han har dragit eli 20-tal kåkar... ???
 
Rent principiellt är det inte alls bra att göra för många hål i ångspärren. Så av den anledningen hade jag köpt plastfilm och åldersbeständig tape o satt igen hålen.

Fast hur är det med värmen? Om spottarna utvecklar hög värme o det sitter en plåtburk ovan dem som ligger kloss an mot plasten, smälter inte platsen då?

Ett tips jag läste var att använda gips som låda för spottarna, detta är ju värmebeständigt.
 
Tack för tipset ! Jag hörde ett förslag om blomkrukor på plåtburkarna ! ::) Man borde kanske inte fundera över varje detalj i bygget och dess påverkan,det gör inte "proffs-byggarna" när de jobbar för stora husleverantörerna,de bara öser på... >:(
 
Hej!

Jag håller på att sätta spottar i vår hall och när jag frågade min elektriker ang ångspärr sa han att keramikkrukor funkar kanon! Men så tänkte jag att det är ju oftast hål i bottnen på dessa. Hur gör man då? Och hur noga är det att det blir tätt?
 
Gutte skrev:
Men så tänkte jag att det är ju oftast hål i bottnen på dessa. Hur gör man då? Och hur noga är det att det blir tätt?
Du tänker antagligen på en innerkruka. Men det finns ju ytterkrukor och de brukar inte ha något hål.
 
Okej! Är inte så insatt i krukor ;D Det sköter min kära flickvän. Tack för svaret!
 
Ehum om burken blir 600 grader varm lär du garanterat inte ha något hus kvar. Aluminium smälter väl runt 500 ?
Innan dess lär allt runtomkring börjat brinna.
 
Ni kan se temperaturerna på värmen i och utanpå plåthinkarna på Maxels hemsida, (de e dom som tillverkar alupottorna). http://www.maxel.se/temp.html
Det blir inte mer än 90º på burkarnas utsida.
 
Det ser betryggande ut,för det är just maxels burkar jag har,men att ångspärren är bruten bekymrar mig lite...
 
Fattar absolut inte hur en blomkruka skulle hjälpa när man bryter en ångspärr? skulle då tegelkrukan utgöra ångspärr? ehh mycket tveksam
 
A
Det kräver ju att krukan är behandlad, laserad/lackad eller vad det kallas på krukor.  Då släpper den inte igenom ånga/vatten.
 
kodrod skrev:
Det kräver ju att krukan är behandlad, laserad/lackad eller vad det kallas på krukor.
= glaserad. 8) ;)
 
Med maxells burkar så medföljer ju gummigenomföringar till hålen.
Om man gör hål i plasten så att den "spänner lite" runt burken och drar i vp-slang (från trafon) i anslutningshålen där bussningarna sitter.
Blir det inte tätt då? ???
 
Verkar vara hysteri det här med att få ångspärren tät. Har ett nybyggt hus och när man kikar innanför t.e.x ventilationsgenomföringar så har de bara skurit i ångspärren runt hålet och sedan låtit det vara, inte f-n blir det hermetiskt tätt inte. Samma det här med att tejpa skarvar när man plastar...verkar inte vara någon hantverkare som gör det inte. Tror det är lite överreklamerat det här med att det skall vara så tätt.
 
A
Och hur mycket tror du de flesta hantverkare kan om fukt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.