Hej

i höstas monterade vi ett växthus här hemma ca 12 kvm som kommer användas till lite odling men framförallt som uterum, dvs kunna sitta där regniga dagar och kvällar när det blir lite kyligt ute...

jag har dragit ut el till växthuset men har väldigt svårt att komma på vad jag ska ha för belysning där inne och även värme.

vill ha 2 olika belysningar, en som bara ger svagt ljus som man kan tända om man vill sitta och mysa eller tända upp när man är inne för att det ska se fint ut... Och sedan en belysning som ger lite mer ljus om man vill sitta och äta där eller spela kort osv, här tar jag tacksamt emot alla tankar och förslag

sedan andra frågan är värme, någon form av värme vill jag ha in som vi kan starta om det blir lite kyligt i växthuset är man sitter där

infravärme är en tanke att fästa högst upp i taket, borde ge helt ok värme?

eller om man ska sätta dit nåt element med fläkt?

Gasolkamin ger bra värme men jag vågar inte ha en gasolflaska stående där sommartid då temperaturen dagtid kan bli rätt hög...

tips och tankat?

Hälsningar
clas
 
Jag har en ljusslinga på golvet runt väggarna som stys med timer. Det blir himla mysigt. Sen kompletterar man med värmeljus. Varning för marschaller som sotar ner taket! Man vill inte h för ljust, det är häftigt att se stjärnorna!

Sommartid behövs ingen väme, ett stengolv ackumulerar värmen dagtid och avger skön golvvärme länge på kvällen.
 
Ljusslinga lät ju som en riktigt bra idé! Får man fråga var du köpt din och vilken du köpt, blir ju några meter som behövs...

jag har trädäck inne i växthuset så det lagrar tyvärr inte värmen, men ska kanske avvakta med värme tills jag får behov av det
 
Ljusslingan köptes på Clas Olsson, den är sex meter tror jag och med några förlängningar på typ 2-3m styck så får man slingan runt alla väggar. Det är en sån i böjbar plast avsedd för utomhusbruk.
 
Ja, precis den är det! Jag har timer till den och den lyser året runt på kvällarna, himla fint nu när det är snö ute. Man får justera klockslaget för tändningen vartefter som solen går ner senare eller tidigare men det kan man ju stå ut med, annars går allt helt automatiskt! Har en mekanisk timer, har dålig erfarenhet av elektronik i fuktigt växthus där temperaturen varierar väldigt.
 
Låter som en bra lösning till vettigt pris, du har inte lust att ta en bild pånarra det lyser upp? Om du inte vill lägga upp den så kanske du vill maila den? Säg till isåfall så kommer min mailadress i ett pm..
 
När jag fått till mitt växthus/cigarrrum skall jag ha en kristallkrona i taket. Kanske finns några små nätta saker som man kan hänga i ett lite mindre växthus. Dimmbart för extra mys. Annars kan du satsa på en ljuskrona med stearinljus elle ren fotogenlampa, så blir det ju lite värme på köpet, appropå värme, så tror jag ett värmeelement som du drar på 5 minuter i början när ni kommer ut räcker för att värma upp de cirka 30 kbm luft som ni har i huset, sen kommer ni själva hålla värmen upp bara genom att sitta där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.