Har lite framtida projekt som innebär att suga ut många kubik med grus inne från husets både vind och grund. Alternativet är att ta in en sugbil som gör det åt en men de verkar inte vara så billiga, sen tycker man ju om att göra saker och ting själv. Så nu funderar jag på om man inte borde kunna bygga en jätte dammsugare.

Jag tänker mig konstruktionen som man ser många gör cyklonspånsugar, fast man gör den mycket större. Tänker mig att den ska rymma ca 500 liter. Att jag bygger den i plywood som jag tätar med sillikon eller någon form av gummilister. Den ska ha en stor lucka för enkel tömming. Så långt har jag ett hum om hur jag kan göra.

Problemet är vad jag ska ha för motor/fläkt och för slang. Bör vara en motor som går på el och antagligen en trefas modell så det blir lite drag. Får ju inte vara för dyr heller, någon som har några idéer vad man kan ta och använda? Det bästa vore ju en riktigt stark färdig dammsugare som jag bara byggde en större låda till. Finns sådana för rimliga pengar, eller blir det nudlar i ett år för att ha råd?

Sen slangen då, vad kan man använda där? Den måste ju vara iaf minst 10 meter om det ska fungera men gärna det dubbla. Den bör vara absolut minst 10cm i diameter men bör nog sikta på 15cm för att inte få för mycket stopp. Det bästa jag hittar är kabelskyddsrör men de är 98mm invändigt bara, känns för lite.

Alla idéer och förslag välkomnas
 
Tror inte du hittar nån elmotor som räcker effektmässigt, du får nog gå på en förbränningsmotor med en gång. En sugbil fixar ju att suga tegelstenar.
 
En vanlig hemmadammsugare tror jag har väldigt lite för lite sugkapacitet.

Personligen är jag skeptisk till att du skulle kunna tillverka en sådan maskin billigt nog för att det skall löna sig att suga ut den mängd du pratar om.

Det sitter ju sugar av den kalibern i sopsugsanläggningar, där kostar sugcentralen typ 1 milj.
 
Jag tänker mig att man köper en beg spånsug modell lite kraftigare, tex denna på 7kw http://www.blocket.se/stockholm/Dammsugare_spansug_44900951.htm?ca=10&w=2 bör det ju vara ett jävla drag i tänker jag.

Sen har jag ingen ambition att suga upp tegelstenar eller för den delen tömma en hel sopbil. Utan det handlar om grus. De större stenarna får jag helt enkelt bära ut, ävem om det såklart vore fint att den kunde ta tegelstenar också.

Angående kapaciteten, om man bygger en låda för uppsamling av gruset innan det når själva spånsugen, har det någon betydelse hur stor man gör den? Blir effekten mindre ju större lådan är eller spelar det ingen roll? För då skulle man kunna bygga en på några kubik och ställa på en tippkärra istället.
 
Octavianus skrev:
Problemet är vad jag ska ha för motor/fläkt och för slang. Bör vara en motor som går på el och antagligen en trefas modell så det blir lite drag. Får ju inte vara för dyr heller, någon som har några idéer vad man kan ta och använda? Det bästa vore ju en riktigt stark färdig dammsugare som jag bara byggde en större låda till. Finns sådana för rimliga pengar, eller blir det nudlar i ett år för att ha råd?

Sen slangen då, vad kan man använda där? Den måste ju vara iaf minst 10 meter om det ska fungera men gärna det dubbla. Den bör vara absolut minst 10cm i diameter men bör nog sikta på 15cm för att inte få för mycket stopp. Det bästa jag hittar är kabelskyddsrör men de är 98mm invändigt bara, känns för lite.

Alla idéer och förslag välkomnas
Tella brukar ofta användas i diverse industrier och fungerar bra. De har massor av tillbehör och olika slangar. Slangservice brukar ha stenkoll och kan säkert hjälpa dig med alternativ på olika slangar.
 
Hur stort är gruset?

Om du bygger detta, så tänk på att du vill ha hög hastighet på luften i sugledningen, för att transportera effektivt.
Om du skulle köpa någon större spånsug (de jag har sett i större lokaler kör ganska grova rör) så borde du kunna minska sugledningens dimension för att få upp flödet och kunna transportera tyngre partiklar lättare...

Dock inte så trångt att de riskerar att fastna...

Tankar kan vara känsliga för undertryck, ju större du gör den desto lättare kommer den gå sönder.
 
Ska absolut kolla med slangservice, någon nytta ska man ju ha för att ha plågats av deras reklam konstant.

Jag kan nog nöja mig med att suga upp max ca 5cm i diameter då ca 90% är under den storleken, men det är klart, lite större skulle ju så klart inte skada.

Fick en ny snilleblixt. Varför inte kombinera ihop flera små dammsugare, bör ju bli så stor effekt som man har dammsugare. Såg något TVprogram där han hade några vanliga dammsugare i ett ventilationsrör som lyfte honom.

Jag har nu en kass grovdammsugare på 1000W en vanlig dammsugare som ska bytas ut på 2000W samt ska köpa en ny grovis på 1800W, tillsammans blir det 4800 watt. Kompliterar jag dem, om det behövs, med två billiga låt säga 1400 watts grovisar så är jag uppe i 7600 watt. Det bör ju räcka. Även om i en 16a 3fas bör man kunna ha 11kw som max, och mer än det bör jag ju knappast ha, eller vad tror ni?

Hur tjock slang kan man använda sig av tro? Är 125mm för grovt? Bör man ta kanske max 100mm?
 
Octavianus skrev:
Hur tjock slang kan man använda sig av tro? Är 125mm för grovt? Bör man ta kanske max 100mm?
125mm kan nog fungera om man har tålamod och inte tar för mycket material på en gång. 150mm +- skulle jag rekommendera. Jag har inte sugit grus, men utifrån mina erfarenheter med damm, askor, pellets, bränslepulver o.s.v. så är för små dammsugarslangar mest irriterande för det blir så lätt stopp i dem, särskilt när man har lite längd på slangen. När jag har använt diverse containersugsystem så brukar jag glänta på ett annat utsug (än det jag använder för dammsugningen) för att få lite tjuvluft, vilket brukar underlätta.
 
Att ha flera ska la funka. När jag byggde lånade jag en av grannen som byggdammsugare. Var ett halvt oljefat på hjul med tre st gamla Nilfisk dammsugare i locket. Funkade bra, dock sög jag inte grus.

Annars är kanske transportband en lösning som är enklare att bygga?
 
Redigerat:
Den där 7kW-sugen funkar väl rakt av?
 
Om du tänker dig att du skall suga stenar med en diameter på 5 cm och en slang diameter på 10-12 cm.
Så blir det väldigt svårt att hitta en begagnad på blocket som klarar av det. Att köpa en ny fläkt som skall klara av dom kraven blir sjukligt dyrt och många kilowatt på motorn.

En så kallad spånsug klarar inte av att lyfta så tunga saker som stenar. Du måste ha en högtrycks fläkt och dom är verkligen svindyra.

Den på blocket får nog anses som ett fynd kan jag tycka men den har nog bara 50 mm slang gissar jag.

Pär
 
Den på 7kw är lite långt borta, därför så undviker jag den gärna.

Men kopplar man ihop flera små, blir det inte tillräckligt sug som en stor då? Hur ska man tänka på att få ihop det?

Sen om den inte klarar mer än grövre sand är det ändå en stor hjälp, det på vinden (ca 30 kubik) är bara sand, sen i grunden osv, är det ca 70% sand, resten lite grövre, och kanske bara 10% över 5cm, och de kan jag ju skotta ut.
 
Oj, vilken kul idé. Jag tror inte att det behöver bli så dyrt. Några spontana tankar:

Jag tror inte att du behöver en stark motor, utan du kan som Jerre Essberg och Octavianus säger parallellkoppla flera dammsugare. Tänk dig att du bygger en grovis, fast med flera anslutna sugare. Säg att du köper in 5 st av överskottsbolagets billigaste 2 kW hushållsdammsugare, då borde du precis kunna köra dessa på en elcentral kopplad till 3 x 16A trefas. Behåll påsar och filter i dessa och koppla slangarna till överdelen på grovisens gruskammare. Allt småskit som då passerar grovisen fastnar i de vanliga sugarna som inte skadas.

Sen vet jag inte om jag tänker rätt här, men sugarens förmåga att lyfta tunga stenar borde vara proportieonell mot lufthastigheten i sugslangen. DVS du bör hålla slangen relativt smal. Och sen bör det nog inte vara en slang, utan ett rör som har mindre flödesmotstånd. Mynningen bör vara något smalare än röret för att hindra att för stora stenar sugs in. Kanske någon form av enkelt PP-rör eller spirorör? Avloppsrör 50mm kanske är för smalt.
 
  • Gilla
snuttjulle
  • Laddar…
Ja en slang har ju högre sugförluster än ett rör. Man kanske kunde använda avloppsrör
 
Har också funderat på avloppsrör, markrör 110mm men de är ju inte så medgörliga, man måste ju ha några meter slang för att vara flexibel. Sen ha ett 75mm avloppsrör som sugrör, sista biten, då är det nog omöjligt att få in för stora bitar, och det bör bli lagom mängd som sugs in. Men hur ska man få fram rören, ta spånsugsslang i halvmetersbitar och sen rör på ett par meter emellan, så kommer man fram dit man ska suga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.