Hej!

Håller på och bredspacklar väggarna (betongväggar). Har spacklat och slipat en gång. Ska på ett nytt lager spackel till innan målning. Hur noga behöver jag få bort slipdammet? Räcker det att borsta av väggarna? Gjorde det men drar jag fingret på väggen så sitter det massa damm kvar.
Vågar inte dammsuga väggarna, risk att repa spacklet.

Vad ska jag använda? Någon typ av golvmopp?

/ Joakim
 
Innan jag fick tag i Abranet så dammsög jag väggarna efter slipning. Inga som helst problem med repor eller annat.
 
Jag har tyvärr en väldigt dålig dammsugare med dåliga munstycken som garanterat repar!
 
du behöver inte damma egentligen, vill man vara noga ta en bred borste och dra av det värsta upprepa det sedan igen före du grundar sen slipar du av allt damm som är kvar som färgen bundit
 
Normalt sett så slipar man inte efter första spacklingen... Jag brukar bara skrapa ner grader och "spill" med spackeln och sen spackla en andra gång.
Jag har en vanlig bil-borste som jag brukar damma av väggarna med innan målning sen.

Mvh,
Anders
 
Det var så jag gjorde, tog en helt ny sopborste och drog av det värsta. Men det är ju som sagt mycket kvar om man drar fingret. Men detta binder nästa lager spackel eller?
Jag bredspacklade ju en ganska ojämn betongvägg så tänkte det var lika bra att slipa mellan lagrena, kan ju knappast bli sämre!

Ska man slipa efter grundmålning?
 
Är man ovan är det lättare att se ojämnheter efter ett lager färg. Nackdelen är ju att du "slösar" färg förstås...

Har du en stark bygglampa kan du belysa från olika vinklar för att hitta ojämnheter (=skuggor) också. Ta en blyertspenna och rita ring runt ojämnheterna innan du flyttar på lamapan så du ser var de är.

Ta en riktigt bred spackel och dra av ordentligt men se till så du inte får luftbubblor i spacklet sen på dessa fläckar. De ska bara spacklas riktigt tunt annars är risken att du igen skapar nya ojämnheter efter slipning...
 
ja du behöver slipa efter du grundat för att för där det är damm där bildas det små luftbubblor som får väggen att kännas sträv och även skit kan komma med färgen så slipa av det väldigt lätt före du målar färdigt du behöver inte damma av efter den slipningen! lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.