Hej!

Vi ska sälja en vind i Vasastan och är därför på jakt efter en bra mäklare i stockholmsområdet. Tips på bra mäklare är därför mycket välkomna :)
 
Erik Olson gjorde bra jobb när vi sålde i Vasastan tycker jag... Mäklaren hette Elisabeth har jag för mig...

//Anders
 
Fast Erik Olsson var ute på ganska djupt vatten häromåret, när de hjälpte en kriminell säljare att blåsa köparen på en halv miljon i handpenning. De fick till slut krypa till korset när pressen började ta upp ärendet.

Där hade Erik själv en ganska intressant argumentation. Han skrev i en "försvarsartikel" att de inte hade gjort något fel, och att de i själva verket inte hade kunnat handla på annat sätt, de var helt oskyldiga till bedägeriet och kunde inte ha förhidrat det.

I nästa mening skriver han att nu har vi vidtagit åtgärder så att denna typ av bedrägerier inte skall kunna inträffa igen.

Skall man tro den första meningen så var det ju inte möjligt att vidta åtgärder, så man måste ju som försiktighet anta att firman gärna medverkar till fler bedrägerier.

Som presumtiv köpare så kan man ju inte påverka vilken mäklare som säljer det objekt man är intresserad av, men om det är en mäklare som är känd för skumma affärer (som E O mäkleri) så skulle jag inte köpa något utan att anlita juridiskt ombud som håller koll. Då gäller det att objektet är tillräckligt intressant för att man skall bry sig om att titta på det när mäklaren är ökänd.
 
Jag känner till "affären" från pressen men att jag som köpare skulle bli misstänksam om det är EO som är mäklare på ett objekt jag är intresserad av stämmer inte på mig i alla fall...
Mäklare försöker väl alltid tänja på gränserna så mycket det går men en mäklare som fått smäll på fingrarna en gång lär ju bättra sig.
Jag tycker EO har lite högre "klass" och de lyckades få fram ett pris över förväntan för oss innan visning t.o.m. Nu var ju detta iofs före det började krisa 2008...

Mvh,
Anders
 
O
Hur vet du att det var just EO som lyckades med att få ut ett pris över förväntan?
Hade ingen annan mäklare lyckats innan?
Annars så är det väl inget argument....

Efter den affären skulle jag ännu mindre anlita EO.
Jag har inte upplevt att någon mäklare har stuckit ut mer än andra....

Det bästa är att sälja via hemverket eller liknande ställen.
 
Om vi förväntar oss max. 5 miljoner och EO får ut 5,3 före visning så är det ju över våra förväntningar, eller?

Att sälja en bra bit över vad vi trodde vi kunde få ut innan visning är jag rätt säker på att bara en mäklare etablerad i området, med gott rykte och lite "högre klass" fixar.

EO klassar i alla fall jag som "lite högre klass". Det har att göra med var och hur de annonserar, t.ex. SvD Magasinet, hur deras bilder och annonser är utformade och framför allt deras register över intressenter.

Att sälja en lägenhet i Vasastan i Stockholm via t.ex. Hemverket är som att tigga om att tappa en massa pengar... Visst kostar en mäklare en del men när man börjar prata priser över 50.000 kr per kvm som det är i Vasastan så är det inte en människa som skulle ta Hemverket seriöst... (enligt min åsikt)

//Anders
 
Jag håller med om att försäljning via hemverket eller liknande troligen inte är optimalt för ett högprisobjekt. Men har du ett riktigt intressant objekt som drar många spekulanter så skulle du troligen få köpare även om det vore HA som skötte försäljningen.

Min poäng är att om du anlitar en mäklare som uppfattas som oseriös, såsom EO och hemverket så tappar du ett antal spekulanter som dels väljer bort visningen efterssom det finns 3 andra lika bra att gå och titta på den söndagen, dels kanske går dit, blir intresserade, men inte begeistrade. Då väljer iallafall jag bort objekt där det dessutom finns en strulfaktor, ex. oskiftat dödsbo som säljer via boutredningsman (=konflikter mellan arvingarna), exekutiv auktion med risk att inte få ut säljaren osv. EN sådan strulfaktor är om mäklaren är dokumenterat oseriös. Är det däremot en bostad som man "måste ha" då kör man trots strulfaktorer.
 
Anninsering i Svd Magasinet tror jag faktiskt är totalt ointressant för spekulanterna, det enda som gäller för att få sålt är hemnet. Svd magasinet och liknande "högprofil" annonsering är inte till för att sälja objektet, utan för att locka säljare att anlita mäklaren.

Sedan är det möjligt att mer extrem högprofil annonsering påverkar vissa extremköpare, men då pratar vi snarare om paradvåningar på strandvägen, eller kungliga slott. Och då räcker det inte med Svd magasinet.
 
O
Jag kan bara tala för mig själv, när det gäller att titta efter bostäder....
Men jag letar enbart på hemnet. Jag bryr mig inte om papperstidningarna... Visst finns det några som letar i tidningen
Men det är inte den stora massan.
mäklarna berättar gärna om deras stora annonser i svd magasinet... men hur många läser den blaskan?
Jag har fått för mig att det är många idag som inte längre prenumererar på någon dagstidning.

Jag tror de flesta mäklarna hade lyckats få ut samma belopp.
Men det är omöjligt att veta.
 
Jag har ju bott i Vasastan själv, känner många där och på Östermalm också... Tyvärr är det så att många av dem ser ner på "vanliga" mäklare och inte sitter och tittar på annonser från Svensk Fastighetsförmedling eller Mäklarhuset.
Det är klart att de tittar på Hemnet om de är intresserade av ett objekt men deras intresse höjs direkt om det är en "snobbig" mäklare, så är det bara tyvärr...

EO är väl någon lite mellanväg mellan "vanliga" och "snobbiga" mäklare. Ska man sälja (speciellt i dessa tider) bör man noga fundera på vilka spekulanter man tror att kan vara intresserade.
Är det IT konsulten som redan bor i en liten lägenhet i området eller tror man att tre barnsfamiljen från Märsta kan vara intresserade...
Vi inriktade oss på den första av dessa kategorier när vi sålde och valde av den orsaken EO...

Visst är annonser i dagstidningar "ointressanta" i de flesta köpares ögon, alla tittar på Hemnet, men det höjer ändå anseenset av mäklarfirman eftersom många ser det. SvD Magasinet delas dessutom ut gratis i innerstan för att det är just där målgruppen finns...

//Anders
 
O
anders07 skrev:
Jag har ju bott i Vasastan själv, känner många där och på Östermalm också... Tyvärr är det så att många av dem ser ner på "vanliga" mäklare och inte sitter och tittar på annonser från Svensk Fastighetsförmedling eller Mäklarhuset.
Det är klart att de tittar på Hemnet om de är intresserade av ett objekt men deras intresse höjs direkt om det är en "snobbig" mäklare, så är det bara tyvärr...

EO är väl någon lite mellanväg mellan "vanliga" och "snobbiga" mäklare. Ska man sälja (speciellt i dessa tider) bör man noga fundera på vilka spekulanter man tror att kan vara intresserade.
Är det IT konsulten som redan bor i en liten lägenhet i området eller tror man att tre barnsfamiljen från Märsta kan vara intresserade...
Vi inriktade oss på den första av dessa kategorier när vi sålde och valde av den orsaken EO...

Visst är annonser i dagstidningar "ointressanta" i de flesta köpares ögon, alla tittar på Hemnet, men det höjer ändå anseenset av mäklarfirman eftersom många ser det. SvD Magasinet delas dessutom ut gratis i innerstan för att det är just där målgruppen finns...

//Anders
Själv låter jag svd-blaskan åka raka vägen ner i papperskorgen, oläst. Kommer så att göra även den dagen jag skall sälja och köpa....
Östermalm låter... som de kan vara snobbiga... men frågan är vasastan de är inte lika "fina"
Men vill du tro på mäklarens skriverier så är det upp till dig!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.