AnneFi
Hejsan!

vi har ett litet problem på vinden.
längs hela ena sidan har vi byggt upp en lång låda där vi har tänkt att förvara massor med skräp :)
nej men, sängkläder och julljusstakar bland annat.

varje lock kommer att skifta i storlek eftersom det är beroende på fackets storlek men alla kommer att vara 900 djupa och bredden är som bredast 1200

Allt ska byggas i 16 mm MDF är det tänkt.

då ska vi se om jag ens kan förklara
längst in efter masoniten kommer det att sitta en fast skiva så där kan man inte komma till om man inte vill (det kommer att vara möjligt om man vill eftersom transformatorerna till spottarna sitter där)
Ytterligare en regel kommer att sättas upp i främre delen mellan stödbenen för att fästa en front på lådan

och sedan till locket. Det behöver inte vara något High tech Bara ett litet urtag i främre delen av locket så man kan lyfta upp det och någon anordning med en pinne under till så att locket håller sig öppet.
men hur ska man göra?
vad behöver man för gångjärn?
jag vill helst inte se dem om är det möjligt

förstår ni ens vad jag menar?

20130121_150620.jpg
20BCA2E0-B41C-4C60-B878-8B12504B42D2-16676-00000BE936A7F94B.jpg
laringdfack_zpsc9e30bbf.jpg
 
Tror jag begriper hur du menar. Luckans bakkant skall gå bak mot den låga lådvägg som redan är på plats på bilderna? Locket lyfts upp mot snedtaket i bakkant och skall då alltså ha gångjärn i bakkant? Gångjärnet enligt länken kan du sätta i underkant av locket och överkant av den bakre lådväggen så syns det inte. http://www.jula.se/gangjarn-75x50-mm-343419 Eventuellt behöver du förstärka lådväggen, svårt att se vad den består av.... Sådana gångjärn finns i alla möjliga varianter och prisklasser.....

Enklaste lösningen på att hålla luckan öppen är väl att sätta en gångjärnsförsedd pinne på var sida av luckans undersida i framkant. Pinnen ställs rakt ner i lämpligt spår innanför lådans främre vägg i öppet läge och skjuts helt enkelt bak i lådan när den ska stängas. Vill man ha bort pinnen helt vid stängt läge (så den inte vilar mot lådgolvet) sätter man kardborre eller magnet eller nåt så den sitter fast mot locket i stängt läge.

Några tips....
 
Redigerat:
Bygg utdragbara lådor istället.
Ha fasta lock och lägg kudda filtar etc på.
Lock kommer göra dig galen, krossa fingrar, det kommer ligga saker på locket du måste flytta först osv......
BYGG UTDRAGBARA LÅDOR!
 
AnneFi
det är därför regelverket är lite klent just nu. sambon har byggt för utdragbara lådor men hur ska vi få lådorna förbi bottenregeln?
 
Bygg grundare lådor ovanpå regeln, eller byt regel.
Utrymmet i alla dessa lådor kommer räcka ett bra tag även om dom är grundare.
 
AnneFi
där är bara 20 cm efter regeln och regeln går inte att byta då den är till stödbenen.
lådorna är anpassade efter stödbenen och regeln
 
AnneFi
Om vi jämför för och nackdelar med utdradgbara lådor vs lock

Lock
+Kan utnyttja hela utrymmet och kan lägga ner långa saker
+billigaste lösningen ?

-Klumpigt, jobbigt att flytta på saker.

Lådor
+klart smidigare att bara kunna dra ut
-förlorar utrymme
-dyrare

Ni får gärna bygga på listan eller rätta mig.

Nu får jag beslutsångest :/
 
Det överst med lock som du sa tycker jag verkar vettigast
då kan du kanske anpassa några fack för dina gardinstänger mm
o så har du några där du kan ställa ner mindre papplådor tex med småpryttlar
sedan är det ju inte så omständigt om du vill bygga om tex något fack till något annat

kul med bönor som hoppar omkring o fixar o trixar
 
AnneFi
Det är min sambo som ska bygga lådorna. Han är bara inte så mycket för forum så jag frågar åt oss :)

Jag ska däremot ge mig på att måla allt så den här månaden har jag lovat mig själv en färgspruta som jag hoppas att jag ska klara av att hantera
 
AnneFi
Tror ni att ett vanligt kort gångjärn orkar att lyfta så stora lock?
Vill inte direkt bygga något som går sönder direkt.

Sambon säger att det är bäst att sätta långa typ som på stalldörrar men det tycker jag inte är så intressant.

Var hittar man pinnar med en fjäder tro? Jag tänker mig något i stil med sånna man sätter på dörrar fast lite klenare fjäder... Och längre kanske behövs.

Varför ska det vara så lätt att rita men svårt att utföra?
 
Pianogångjärn? Tror det skulle funka....och så kan du köpa samma pinnar med lufttryck, som man har på bakluckan i bilen....:x
 
ha ha pinnar från bakluckan
då måste hon även ha ett lås annars står luckan öppen hela tiden

Japp pianogångjärn funkar och går inte sönder
Det finns mångar stora massiva garderobsdörrar som sitter med piano gångjärn
o dessutom blir det bara en liten rundad mässingskant man ser (jag hade satt såna själv)
luckan skulle väl vara i mdf ? gör ett litet överhäng någon cm så slipper du borra hål eller sätta handtag
eftersom luckorna troligtvis inte ska flyga upp o ner nitton ggr om dan (eller ska det bli loppisbazar)
så verkar det smidigaste som någon skrev med pinnar på varje sida med litet gångjärn
när du öppnar så ställer den sig upp själv (eller som nån skkrev sätt kardborre så sitter den ui underkant
lock o ställer sig upp när den lossas ( den konstruktionen har jag på luckor i uthuset )
 
AnneFi
Skulle du vilja lägga upp en bild på din konstruktion? :)
 
dom skåpöppnarna funkar nog inte
det är så med dom att på skåp ska man kunna trycka in skåpsdörren lite så skjuter dom ut dörren lite
tror knappast det funkar med luckor som ligger ner

menar du konstr med pinnarna ?
lätt att förklara
öppna ett lock så myckert som du vill
ställen en pinne mellan lock o golv i den höjd du vill
skruva fast ett litet gångjärn i lock/pinne
sätt litet kardborre längre ner på pinnen o motsvarande på samma ställe i locket (tryck dit pinnen innan du stänger

eftersom du har en regel i överkant under lockets sidor
så kan du fräsa ur ett spår i dessa (däri ska pinnen passa
sedan monterar du pinnen med gångjärn som jag beskrev ( men inget kardborre
När du sedan lyfter locket kommer pinnens innersta ände att falla ner o locket är öppet
när du stänger puttar du in pinnen som glider längs spåret tills locket lagt sig ( en enkel konstr
men har du pinnen så den släpar i golvet så kanske det blir problem ( för där står eller ligger andra saker i vägen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.