Funderar på att välja Unidrain brunn till duschörn. Vi kommer ha en glasvägg+glasdörr i ett hörn där duschen ska vara, så blir som en "duschkabin".
Är det bäst med Unidrain mot vägg eller i ett hörn? Vilket är säkrast?
Om man väljer mot vägg, ska det vara den vägg där blandaren sitter dvs den vägg man står med ryggen emot?
Hantverkaren funderade över den andra väggen dvs den som man har "kroppssidan emot".
Andra saker man ska tänka på?
 
Val av tätskickt, kolla vilka som funkar ihop. Blandare och brunn behöver inte vara mot samma vägg. Hörn eller ränna är en smaksak och även val av golvplattor, har du stora och även i duschzon så blir det bättre med rännan.
 
Vi har små plattor, så det är inga problem.
Det känns viktigt med en säker lösning.
Jag tänkte att det var logiskt att ha rännan "bakom sig" när man duschar och att vattnet rinner ned där.
 
Då är det bara välja fritt, mest naturligt är att ha den bakom sig/under blandaren. Men ibland finns det tekniska hinder för det. Jag kommer stå inför samma val när jag renoverar badrummet, brunnen måste ändå flyttas då den är för nära väggen så lika bra att sätta den ända mot så slipper man stå på den, mer golvvärme under fötterna blir det också :)
 
Nu blir det Purus istället som hantverkaren tagit hem hoppas det är lika bra som Unidrain???
 
Ett alternativ om man har nischdusch är att sätta golvränna/brunn vid "ingången" till nischen.
 
Vem duschar med blandaren "bakom sig"? Inte jag i alla fall!
 
Vänder man sig bort från blandaren slipper man ju en massa vatten rinnandes ned för ansiktet.
 
De unidrain jag monterat har placerats mot vägg under duschblandaren enligt bild 1001 och ibland som bild 3004 de som monterades väggnära hade även uppvikta kanter på ena sidan och bakkant för att kunna fixeras med skruv, likvärdigt när purus rännan monterats.

http://www.unidrain.se/produkter/classicline/

mvh
 
Redigerat:
Tack för svar.
Det blir trots allt Unidrain med placering som enl. bild 1002. Hantverkaren som gjuter golvet har satt Unidrain tidigare. Plattsättaren som sätter tätskiktet har däremot ingen erfarenhet av väggnära brunn.
Något särskilt man bör tänka på?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.