smurfen72 skrev:
Håller med om att det blir dyrt men det var ju en dröm installation du ville ha. Att byta ut bergvärme mot luft vatten spar max 40000kr och ger sämre besparing troligtvis kortare livslängd bullrig utedel samt ingen möjlighet till frikyla. En rätt dimensionerad värmepump i ett nytt hus ger så låg driftkostnad så all eldning får man nog ta på nöjeskontot.
Vilket tyvärr låter som att man borde ta FLVP för 100tkr ha kalldrag och mura sig en öppen eldstad och elda för kråkorna.

Just nu ligger jag 50tkr över FLVP med solvärme. Kanske kan man räkna av 20tkr för bättre FTXvent. Resten måste man ju räkna hem. Men över husets livstid borde, säg när saker behöver börja bytas ut 20-40år framöver, borde acktank-centrerad värme vara det mest riktiga.
 
Davidw skrev:
Du råkar inte vara röris?
Jag jobbar som rörmontör för tillfället, med det är industrirör, och jag har egentligen inte så mycket aning på just detta med avlopp och så, då jag inte håller på med det.
Men håller på med allt möjligt på min sommarstuga som du kan se byggloggen till här på forumet.

http://www.byggahus.se/forum/fritidshus/174317-taklyft-tillbygg.html
 
Hemmakatten
Jag känner igen diskussionen och tankarna från när vi byggde hus. Vi var inne på alla möjliga lösningar och gärna "extra allt".

Vp skippade vi, fastän vi hade kunnat använda sjövärme och jordvärme, mest pga att vi inte ville vara så elberoende. Men även för att det är en ganska dyr lösning.

Till sist kom vi fram till, efter goda råd, att hålla anläggningen så enkel som möjligt, vilket också gör den mera driftsäker.

Ett annat råd vi följde var att separera "nöje och lyx" från nödvändig värme- och varmvattenlösning.

Vi älskar också att elda och byggde därför en separat öppen spis utan insats där vi eldar i princip dagligen under vinter, vår och höst. Förvisso eldar vi för kråkorna (ca 3-4 kubik per år) men det är den "lyx" vi unnar oss. Att se en eld, höra den spraka, känna lite braslukt och att kunna ställa sig framför brasan och värma händerna är för oss en stor livskvalitet. Så kostnaden för öppna spisen är inte med i värmekalkylen.

Vi installerade en vattenmantlad pelletskamin inbyggd i en vägg ungefär som bilderna ovan i ett annat inlägg. På andra sidan väggen finns pann/teknikrummet som måste vara ett av de absolut minsta, ca2,5 kvm. Det rymmer baksidan på kaminen med pelletspåfyllning, en ackumulatortank med slingor för golvvärme och varmvatten. Pallar med pellets har vi i ett utomhusförråd, kaminen rymmer 60kg. Expansionskärl. (Ack-tanken har även en elpatron som reserv.)

Teknikrummet rymmer även 10 pelletssäckar (går åt en per dag vid 0-gradigt ute), inkommande vatten, varm- o kallvattenfördelare, FTX-aggregat, säkringsskåp, telejack, modem och router, dammsugare och krokar för blöta hackor o vantar. Tror det var allt, jo en golvbrunn har vi också där.

Tanken på solslingor skippade vi. Såg inte att investeringen skulle kunna löna sig inom rimlig framtid. Vi hade heller inget bra tak för solvärmepaneler. Och så var det det där med att ha ett så enkelt system som möjligt.
 
Redigerat:
Hemmakatten, fantastiskt rum de där två kvadraten! Älskar sån optimering.

Håller helt med att skilja ut lyx från bas och därför är också min kamin utskiljd från kalkylen. Så även valet att placera allt i uthuset (då det också är lyx i form av större entré inne och varmvatten och möjlighet till dusch i uthuset). Blir så mycket lättare att räkna då.

Med det räknesättet ligger jag nu +50tkr mot husföretagens älskling frånluftsvärmepumpen. Däri innefattas än mer lyx i form av bättre ventilation (uppskattat värde över 15 år – minst 15tkr) och funktionen att kunna elda obehindrat som jag också uppskattar till minst 1000kr/år, summa extra lyx 30tkr. Kvar blir 20tkr som jag borde tjäna in i om på vår frekventa eldning i samband med allt badande och duschande.

Hej vad man kan övertala sig själv!
Eller tänker jag helt koko?
 
Redigerat:
Hemmakatten
Återvinning av frånluften från huset med antingen FTX eller en FLVP är jag (nästan) säker på är ett krav idag när man bygger bostadshus.

Kommer just nu inte ihåg exakt hur du hade tänkt med din lösning. Ska läsa igenom den i morgon.Att komma ihåg är att jag inte, till skillnad från de flesta som skriver här i tråden, inte är särskilt kunnig på värmeinstallationer. Flera här jobbar med eller har själva vedanläggningar. Dock är jag en gammal grinig ekonomichef och som sådan räknar jag gärna på vad som kan löna sig. Dessutom gav jag mig katten på att förstå hur olika system fungerar.

Den lösning vi nu har för bostadshuset är enbart för bostadshuset och är tänkt att fungera enkelt och smärtfritt. Nåja, öppnar kaminluckan och skrapar ur brännarkoppen en gång per dag vilket tar typ 1 minut. Varje vecka stängs kaminen av en timme och då åker grovdammsugaren fram för att dammsuga ur brännarskålen och det man skrapat ur koppen under vecckan och samtidigt torkas glaset av, tar kanske 15-20 minuter. 2 ggr per år måste kaminen rengöras ordentligt och då får man dra dram kaminen, skruva bort lite plåtar så man kommer åt att dammsuga värmeväxlaren. Denna operation tar ca 3 timmar.

Jag inbillar mig (vet inte) att man med en vedeldad kamin får mer aska och sot som man måste ägna mer tid åt än en pelletskamin. Framförallt tror jag att man mycket aktivt flera timmar per dag måste lägga in ved vilket för oss känns som alltför mycketj obb. Vår kamin är på 10kW och det mesta den går upp till är 8kW. 15-20% går ut i bostaden i form av varmluft, de resterande går till ack.tanken. En bonus med att varmluften ut i bostaden är att huset alltid har en behaglig värme. Med enbart en VP får rummet en mer rå och kall luft.

Vi har ett gjutet spabad på altanen utanför badrummet, ett isolerat förråd i carportenvid huset och en vedeldad bastu/gäststuga 80-100 meter från huset som vi från början hade planer på att kopplaihop med husets värmesystem. Allt detta släppte vi.

Anläggningen servar bara huset och dess golvvärme och varmvatten. Det eliminerar en hel massa problem med olika komplicerade lösningar.

Vi har därför valt att ha en eldriven värmare och cirkulationspump till spabadet. Man kan då istället stänga av spabadet om det blir för dyrt eller om man inte använder det (vi använder det väldigt lite under sommaren).

Till det isolerade förrådet går ett rör från teknikrummet, som blir ganska varmt. En liten (badrums)fläkt som är temperaturstyrd är monterad i teknikrummets tak och överskottsvärmen värmer upp förrådet (vi har ingen annan värme där).

Gäststugan, som har permanentstandard och isolering, har eluppvärmda golvslingor för underhållsvärme och en spis med insats att elda i om bor där på vintern. Bastun är också vedeldad. Tycker man det blir för dyrt med underhållselen kan man elda en gång per dag och hålla värmen. I gäststugan har vi en 80 liters vvb.

Vill inte tänka på om man hade alla dessa byggnader och spabad kopplade till ack-tanken och kanske dessutom solvärme också som alla kan krångla. Vår "baslösning" fungerar bra och pelletskaminen och cirkulationspumparna dras så lite ström att man utan vidare kan driva dem med ett bilbatteri om det är nödvändigt.
 
Har du tänkt elda skräpved eftersom du inte räknar nån kostnad för den eller det kanske du gjort ?
 
smurfen72: du har helt rätt. Jag har ved för långt framöver men vore ju ändå kul att räkna på. Hur räknar man? Finns det nått "en kubik är X kg som ger Y kW (vid nån given förbränning?)
 
13th Marine skrev:
Det var det jag funderade på i början, men betänk att du behöver en för kamin->garage, och en garage->hus.
Såg inte detta först, men.. Vad skall du då med den enkla kulverten? Jag tycker fortfarande det är för mycket kulvert.. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.