Hej!

Jag är på G att införskaffa en rikthyvel till verkstaden, då jag idag endast har en katastrof till hyvel idag, ingen nämn ingen glömd.

Men mina funderingar står mellan lite nyare och mindre eller gammalt o stort.
Antingen en 6" rikthyvel av nyare slag som inte är allt för dyr.
Eller så en stenberg som är 400-500mm brett monster.

Plats skall nog inte vara ett problem då min verkstad är 100m2, utan det är en budgeten för inköp av hyvel som sätter gränsen.

Budget ligger på max 10000kr men skulle vilja ner mot 5-6kr.
 
En rikthyvel är inte direkt high-tech så en gammal sådan är inte annorlunda en ny utom möjligen säkerheten men det går att uppgradera. Jag hade letat på blocket efter begagnat. Men, se upp för den som tror att sin gamla rostiga hyvel som förvarats i en kall lada är gjord av guld, sådana finns också på blocket.
 
fn76 skrev:
Tycker den här ser bra ut. Suvaskydd dessutom.
[länk]
Det är något i den stillen jag tittar på. Antar att det är bättre med denna gamla goding en något nytt och litet.

Vad menas med Suvaskydd?
 
Ett skydd ovanför kuttern. SUVA är ett varumärke, ett företag från Schweiz. Jag tycker de skydden är bra, snabba att ställa in. Bra skydd är sådana som inte är i vägen för då används de.
 
fn76 skrev:
Ett skydd ovanför kuttern. SUVA är ett varumärke, ett företag från Schweiz. Jag tycker de skydden är bra, snabba att ställa in. Bra skydd är sådana som inte är i vägen för då används de.
Kanon då vet jag att SUVA är ett märke som funkar fint. Naturligt viss är ett bra skydd a och o, vill ha kvar dom få fingrarna man har :)
 
Överlag kan man nog säga att begreppet "suvaskydd" i det närmaste är synonymt med den typ av skydd de ser på hyveln som fn76 länkade till oavsett om de kommer från Schweiz eller ej.
 
Bild på hyveln du har så kan man kanske avgöra om det är maskinen eller chaffören det är fel på ;-)

När jag köpte min rikt/planhyvel (INCA) så var jag så jävla förbannad för materialet inte ville matas in ordentligt, det bara fastnade så jag fick dra ur plankorna ur hyveln.
Sen sa någon att man måste vaxa borden..............................chafförsfel med andra ord.............
Nu har jag en utmärkt maskin!
 
Har du plats så köp en rejäl pjäs, den på blocket är säkert helt Ok. Köpa ny hyvel för 5000-10 000 blir bara kinesisk plåt för pengarna och det rekommenderar jag inte. Du har säkert koll, men jag vill ändå fråga om du menar rikt- och plan eller behöver du bara en rikthyvel? Köper du en separat rikt måste du ha en planhyvel också, dvs två maskiner.
 
Om borden är plana och höjning/sänkning av inmatningsbordet är ok på den hyveln som länkas till på blocket. Så är den så himla mycket bättre än det mesta i din prisklass. Och den allra största fördelen är långa bord det är ovärderligt.
Dom två nackdelarna är det korta anhållet fast så ser alla äldre och till med vissa nytillverkade ut i dag. Fast det funkar som det ska.
Och sedan bredden hade det varit 400 bredd så skulle den vara perfekt tycker jag.
Den typen av suvaskydd är absolut bäst.

Så bor du i närheten åk och kolla.

pär
 
Gruvberget skrev:
Har du plats så köp en rejäl pjäs, den på blocket är säkert helt Ok. Köpa ny hyvel för 5000-10 000 blir bara kinesisk plåt för pengarna och det rekommenderar jag inte. Du har säkert koll, men jag vill ändå fråga om du menar rikt- och plan eller behöver du bara en rikthyvel? Köper du en separat rikt måste du ha en planhyvel också, dvs två maskiner.
Det kommer en planhyvel framöver, men mitt kina rappel får duga ett tag till. Så det är en rikthyvel som står på tapeten och vill inte hålla på och flippa fram o tillbaka.
Antar att även hur bra rikt o planhyvel man en köper, så att fälla upp och ned bordet kommer bara innebära att man får ställa in det i tid o otid.
 
pär h skrev:
Om borden är plana och höjning/sänkning av inmatningsbordet är ok på den hyveln som länkas till på blocket. Så är den så himla mycket bättre än det mesta i din prisklass. Och den allra största fördelen är långa bord det är ovärderligt.
Dom två nackdelarna är det korta anhållet fast så ser alla äldre och till med vissa nytillverkade ut i dag. Fast det funkar som det ska.
Och sedan bredden hade det varit 400 bredd så skulle den vara perfekt tycker jag.
Den typen av suvaskydd är absolut bäst.

Så bor du i närheten åk och kolla.

pär
Bor tyvärr inte i närheten, bor strax norr om Göteborg.
 
Nja det var ju inte nästgårds, men söder om södertälje i alla fall :D
 
Bra prioritering, har du en bra rikthyvel med lååånga fina bord :) så har du lagt grunden och då duger det att plana i en enkel maskin
 
De gamla gjutjärnsmaskinerna har sina för och nackdelar. De har många gånger använts under otaligt många timmar och håller säkert för lika många till. Det är inte mycket mer än lager i motorn och drivremmar som kan behöva bytas, ingen elektronik som strular. Jag vet inte om nyare har motorbroms men min gamla Jonsereds har inte det. En nyare modell är lättare att flytta vilket jag ogärna gör med min gamla pjäs. Blir det en i gjutjärn så glöm inte behandla borden med t.ex paraffin.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.