Hej!
Jag eldar enbart med ved och tycker det är jättebra men funderar nu att komplettera med en värmepump luft/luft.
Detta för att korta ner eldningssäsongen. (börjar bli lite lat)
Har en tanke att bara elda när det är minusgrader ute samt för varmvattnet hela året.
Vad jag förstår är väl värmepumpen som effektivast när det är plusgrader ute.
Någon som har det på detta viset?

hälsn. Tommy
 
Jag har det så.
Men i övervåningen i ena sovrummet och en i tv rummet på nedervåningen
 
Mina svärföräldrar kompletterade sin vedpanna med solfångare på sitt förra hus. De eldade ingenting under sommarhalvåret. I deras nya hus sitter en LLVP och de har installerat en vedpanna. Men hur de kör med LLVP nu vet jag inte, kanske får fråga om de använder den alls, och när i så fall.

Men om du kör på LVP, varför inte en luft-vatten när du ändå har vattensystemet?

Så undrar jag vad anledningen är? Mindre jobb med eldningen eller något annat?
 
Redigerat:
Jag har en luft/luft värmepump som värmer hela huset om de är ner till ca. Ett par plusgrader ute. Blir de kallare än så så får pelletsbrännaren jobba nattetid. Dagtid kompletterar jag med kaminen om pumpen inte räcker till. Är de ner mot -5 grader så stänger jag av luftvärmepumpen o kör bara pellets. Tycker de funkar smidigt så de extra 3-4 hundralapparna på elräkningen betalar jag med glädje :)

Sent from my GT-I9100 using Byggahus.se mobile app
 
thomasx undrar om man inte ska sätta en luft/vatten som komplement, för att dra nytta av radiatorsystemet.

Jag har precis gjort så, för någon vecka sedan bara. Det kan alltså inte ses som utvärderat än, men jag återkommer gärna när jag ser hur det går.

När pumpen var helt nyinstallerad körde jag den några dygn mot acktankarna bara för att kolla att allt funkade. Vi hade några plusgrader ute, så det orkade faktiskt hålla hela huset. Tyckte dock att det kändes osexigt i pannrummet, så efter detta test eldar jag på som vanligt igen.

Tanken är att den ska klara kanske höst/vår om man inte vill/kan elda.

Kulvert in till 200+kvm hus
35kW Effecta lambda
3,25m3 ack, teknik +slav
9kW luft/vatten
Solvärme som aldrig blir klart (ja, jag ska!) men som ska in i undre slinga i tekniktanken.

L/v-pumpen har jag satt så den laddar på mittuttaget på ackarna. Nån som vet bättre? Det kändes rätt bara...
 
Intressant tråd. Men hur funkar det egentligen att värma en acktank med L/V-pump? Blir inte det hyggligt dyrt om man kör tex 3,5 kubik tank även om du kör mittuttaget?
 
Håller med Jugend, intressant tråd. hnurre: om du inte ska köra värmepumpen och vedeldningen samtidigt så borde väl topputtaget vara rimligare, än att pumpen värmer så pass mycket vatten som riskerar att stå och svalna om du bara ska ha den vår och höst... Har ungefär samma förutsättningar som du fast utan luftvärmepump (men solvärmen är klar!) Har du någon kostnadsbild på att koppla på värmepumpen?
 
Har också funderat på luft/vatten värmepump att komplettera min vedpanna som är kopplad 3 kubik acctank.
Någon som har koll på hur man ska/ om man kan koppla in en L/V värmepump till en acctank som är hemmasvetsad, alltså endast med en utgång (i botten) och en ingång (i toppen) + varmvattenslinga? :cool:
 
En luft/vatten gärna modell större som körs med fast kondenserande drift mot lämplig volym av tanken måste ju vara billigast o simplast möjliga inkoppling, gärna en 16 kW vp då klarar den dom flesta villor ner mot iaf -10 grader..
tappar snabbt effekt då det blir kallt ute men cop 2 håller man ner till den tempen..
 
hnurre skrev:
thomasx undrar om man inte ska sätta en luft/vatten som komplement, för att dra nytta av radiatorsystemet.

Jag har precis gjort så, för någon vecka sedan bara. Det kan alltså inte ses som utvärderat än, men jag återkommer gärna när jag ser hur det går.

När pumpen var helt nyinstallerad körde jag den några dygn mot acktankarna bara för att kolla att allt funkade. Vi hade några plusgrader ute, så det orkade faktiskt hålla hela huset. Tyckte dock att det kändes osexigt i pannrummet, så efter detta test eldar jag på som vanligt igen.

Tanken är att den ska klara kanske höst/vår om man inte vill/kan elda.

Kulvert in till 200+kvm hus
35kW Effecta lambda
3,25m3 ack, teknik +slav
9kW luft/vatten
Solvärme som aldrig blir klart (ja, jag ska!) men som ska in i undre slinga i tekniktanken.

L/v-pumpen har jag satt så den laddar på mittuttaget på ackarna. Nån som vet bättre? Det kändes rätt bara...
Koppla pumpen och pannan till tankarna via en bivalentshunt, då går inte pumpen alls när du eldar men går in och värmer när du inte eldar.
kopplade in det så hos en kompis och det funkar bra.
det blir aldrig kallt om man inte orkar elda någon dag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.