Jag håller på att dra kabel för nätverket i huset, som är byggt på 70-talet. Ett par av uttagen vill jag ha i ytterväggar, så jag behöver dra flexislang från taklisten till uttaget nere vid golvet. Självklart vill jag ha det i väggen så jag slipper ha synliga kabelrör. Problemet med ytterväggarna är att nån stolle har proppat dem fulla med isolering...

I en annan tråd var det nån som tipsade om att ta locket av en kabelkanal och skjuta upp mellan plasten och väggen. Jag testade det, och tejpade dessutom "spetsen" för att den inte skulle punktera plasten. Det gjorde den ändå och följe sedan väggen på fel sida av isoleringen upp till taket.

Jag köpte den starkaste neurosedynmagneten (nåja, nästan rätt) som fanns på Clas Ohlson och tänkte dra en dragtråd fäst vid en metallbricka bakom väggen mha magneten, men den var för klen för att orka genom fiberskivan.

Jag har ingen aning om var jag skulle få tag på en ståltråd som är styv nog att trycka ned och samtidigt böjbar nog att hantera vinkeln vid takfoten eller uttaget för senildosan.

Fler idéer? Jag börjar få tomt på förslag och det börjar bli bråttom att återställa rummet i brukbart skick igen. Just nu ser det ut som en blandning mellan ett kontor, en arbetsplats och en övningsarena för självmordsbombare.
 
peternicklas
Prova med en lång dragtråd. Bara mata in och hoppas att någon del kommer där du vill.
 
Nix, plasten punkteras på ytterligare några ställen och så går den rätt igenom isoleringen och följer väggen på andra sidan.
 
peternicklas
Nu har jag inte plast i mina väggar men det har fungerat för mig. Du ska inte skicka änden först utan håll kvar änden med vänstran och mata in med högran så du får en ögla bakom väggen.
 
Matar du uppifrån kan det gå med ett måttband som du nyper änden av och tejpar. Det har jag gjort några gånger när det varit tight...

//Anders
 
Går det inte fortare att ta upp väggen? Spåra med sänksågen, smacka in slangen och släng igen väggen. Kan ju inte ta mer än någon timme?
 
Varför såga hela vägen?
gör några hål på vägen, en kortare bit brukar gå bra.
Dragfjäder med kula borde inte punktera plasten (funkade för mig 1,5 m upp på väggen)

protte
 
Tack Prototypen, jag erkände mig till slut besegrad och gjorde ett hål ungefär halvvägs upp på väggen och drog därifrån mot ändarna. Då gick det vägen, även om den söndertrasade plasten gjorde jobbet att dra igenom röret svårare än nöden annars hade krävt. Nu återstår att laga väggen igen, men det får bli imorgon. Nu ska jag fira detta genom att sova.
 
Alltså, hur mycket har din plast gått sönder? Du behöver inte laga den eller? :) Tråkigt om det börjar bildas massa kondens.
 
Jag valde den enkla vägen - Upp med rören på vinden och ut vid underspikningen - Bort med en planka (Lockpanel) och borra ett pilothål från insidan, hålsåga inifrån - Borra ut genom fasaden - Genom med slangen och täta med fogmassa för utomhusbruk - Tillbaka med lockpanelen - Klart!
 
stefancrs skrev:
Alltså, hur mycket har din plast gått sönder? Du behöver inte laga den eller?
Svårt att säga... Jag vet att den gått sönder där jag borrat hål (duh!) och nånstans mitt emellan finns det definitivt en eller flera revor. Hur kritiskt är detta egentligen? Jag vet inte.
 
Snailman
slacker skrev:
Jag valde den enkla vägen - Upp med rören på vinden och ut vid underspikningen - Bort med en planka (Lockpanel) och borra ett pilothål från insidan, hålsåga inifrån - Borra ut genom fasaden - Genom med slangen och täta med fogmassa för utomhusbruk - Tillbaka med lockpanelen - Klart!
inte så bra om rören går mellan kallt och varmt utrymme blir kondens inne i rören då
 
Snailman skrev:
inte så bra om rören går mellan kallt och varmt utrymme blir kondens inne i rören då
Dessa är endast för Cat 5 och än så länge har jag inte stött på fukt eller kondens i dosorna som faktiskt sitter utan lock sedan installationen för 2 år sedan.
 
Snailman skrev:
inte så bra om rören går mellan kallt och varmt utrymme blir kondens inne i rören då
Spelar i praktiken ingen roll om man bara tätar med en tuss isolering eller dylikt när man dragit sina kablar. Det är bara om luft kan strömma genom röret som det blir problem. Ofta räcker det med bara kablar, uttag osv. för att det inte skall bli problem, men lite stoppning skadar inte och är lätt fixat.
 
FemTummar skrev:
Svårt att säga... Jag vet att den gått sönder där jag borrat hål (duh!) och nånstans mitt emellan finns det definitivt en eller flera revor. Hur kritiskt är detta egentligen? Jag vet inte.
Det generella svaret är att det är kritiskt att ångspärren är tät. Men det beror på husets ventilationssystem, om du har tillräckligt med undertryck i bostaden, etc. Annars riskerar du att trycka ut inomhusluft in i isoleringen, där den kondenserar när den når daggpunkten - vilket sker någonstans inne i väggen. Du får alltså en fuktskada. Eftersom fuktbelastningen är kontinuerlig vintertid, så kan det bildas mycket vatten/fukt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.