Hej!

Jag ska lägga nytt ekparkettgolv i hela min lägenhet, ca. 55kvm. Ska lägga det utan en enda tröskel, samma golv i hela lägenheten. Så är ett stort beslut att välja golv.
Jag har stått och valt mellan lackat och oljat, men känns som lackat golv är bäst med tanke på att jag kommer ha det i köket och även entén (kommer ha matta i entén).
Vill däremot så nära den oljade looken som möjligt, så söker ett mattlackat golv.
Byggmax variant (Barlinek) verkar bara finnas i vanlig lack, dock inte så blank.

Hittade av en ren slump Boen's golv. Något som kallas Boen X-Press clic, verkar vara en påkostad modell av klicksystem. Men jag hittar knappt någon info om kvalitéten på Boen's golv.
Såg att det var en kampanj på detta golvet här: http://www.trademax.se/golv/trägolv/ek-finale-3-stav-mattlackat
Finns även i sidenmatt lack (vad är skillnaden mellan matt och sidenmatt)?

Priset är detsamma som Byggmax, ca. 230kr vilket är var jag vill hamna.
Har kollat på andra golv men de finare märkena får man bara 7mm golv och inte 14mm som dessa två. Vill ju ha möjligheten till omslipning.

Så vad säger ni? Vilket tror ni på?
Och om det är Boen's golv, matt eller sidenmatt?

Kom gärna med andra alternativ, och erbjudanden just nu?

En annan sak, vad hade ni valt, underlagsfoam 2mm från Byggmax eller underlagsskivor 3mm från Byggmax? Är ju en rätt stor prisskillnad, men skivorna ser både smidigare och mer ljuddämpande ut.

Tack på förhand!
/Mvh. Joakim
 
Köp ett oljat golv
samt hårdwax o lägg på
då får du en sidenmatt,underhållsfri,yta
som du blir nöjd med
dessutom om du får repor (vilket man alltid får) så kan du lätt punktbättra själv = ruta 1 igen
Jag hade köpt 2 mm underlagsfoam

Lycka till med läggningen
Det kommer inte att gå lika lätt som det ser ut i reklamfilmer med clic golv
Jag hade valt boen parkett, av flera orsaker
M
 
Micke parkett skrev:
Köp ett oljat golv
samt hårdwax o lägg på
då får du en sidenmatt,underhållsfri,yta
som du blir nöjd med
dessutom om du får repor (vilket man alltid får) så kan du lätt punktbättra själv = ruta 1 igen
Jag tycker också hårdvax verkar bäst, vet du om det finns färdigtvaxat golv. Det mesta man ser tycker jag verkar vara oljat eller lackat?
 
Jag lade två Barlinek ekparkettgolv för ca 4 år sen. Golven ser bra ut men håller inte tillräckligt bra kvalitet när det gäller konstruktionen och slitstyrkan på lacken. Planken var dessutom otroligt känsliga för ojämnheter så vi var tvungna att vara två personer för att få ihop det.
Men som sagt, det ser bra ut när det väl ligger och priset är ju inte så farligt. Kanske är de bättre idag?
 
japp det finns färdigvaxat golv
men iom att det är från fabrik så har du mindre mängd på
däremot kan du själv rolla på ett lager på det färdiga golvet
antingen det är olja eller vaxat från fabrik
det gör vi ofta så det är inga problem
mycket lätt att göra själv
 
Jag har köpt stavparkett och hårdvax av Parkettkontakten (Micke parkett) och det är helt suveränt som yta. Hårt och står emot all vätska vi ännu lyckats spilla ut på det!

Vi fick lite repor av en soffa som vi gnuggade på golvet och jag tog lite fint sandpapper och fasade av det värsta och drog sedan på lite ny vax med ett hushållspapper och nu ser man inte ens repan om man inte tittar väldigt väldigt noga.

Nyansen på det blir någonstans mellan olja och lack, lite glansig, men en matt glansig yta liksom...

Mvh,
Anders
 
Jag har fått för mig att Byggmax förbättrade både lacken och klick-systemet nyligen. De vann någon sorts hållbarhetstest i någon tidning också.
Tyvärr var fyrstavsparketten som jag ville ha, med det gamla klicken och lacken.
 
Håller just nu på och lägger Barlinkek ekparkett. Ett lättlagt golv men visst varierar kvalitén men så är det rätt billigt också a 230kr/kvm.
 
Beställde ett Boen sidenmatt-lackat golv. Mina föräldrar har ett oljat golv som dem vaxar och håller på med, verkar vara ganska ömtåligt ändå. Repor blir det väl, men man får vara försiktig bara. Var och kollade på Boen-golvet, riktigt snyggt golv faktiskt, härlig färg och kvalitétskänsla.
Passade på när det var erbjudande, så 235kr/kvm är ju bra för ett märkesgolv.
 
bra där att klippa till
då förstår jag att du är nöjd med Boen för 235:- inkl moms
 
Luktfråga! Köpte barlinek 3stav ek på byggmax och det var en ganska skarp lukt. Dels i skåpbilen och sen i förrådet där vi förvarar 40m2.
Velar nu att skicka det i retur enbart pga lukten å gå på massiv fura istället, barnen som ska ligga å krypa lär väl bli höga på dofterna.
Tänker mig att golvvärmen gör att det kommer bli lite extra emissioner åtminstone initialt men försvinner den kemiska/trälukten med tiden ni som lagt?
 
anders07 anders07 skrev:
Jag har köpt stavparkett och hårdvax av Parkettkontakten (Micke parkett) och det är helt suveränt som yta. Hårt och står emot all vätska vi ännu lyckats spilla ut på det!

Vi fick lite repor av en soffa som vi gnuggade på golvet och jag tog lite fint sandpapper och fasade av det värsta och drog sedan på lite ny vax med ett hushållspapper och nu ser man inte ens repan om man inte tittar väldigt väldigt noga.

Nyansen på det blir någonstans mellan olja och lack, lite glansig, men en matt glansig yta liksom...

Mvh,
Anders
Är du nöjd med golvet från parkettkontakten efter 7 år? Står inför att köpa stavar till renovering snart!
 
JeppeMcKenzie JeppeMcKenzie skrev:
Är du nöjd med golvet från parkettkontakten efter 7 år? Står inför att köpa stavar till renovering snart!
Ja, kan inte klaga... Det är endast vid köksbänken vi har bättrat på wax'et lite, i övrigt är det som nytt...
 
Okej kanon, tack för svar! Vilken sortering köpte ni? Finns en sortering som heter sapwood och som är med mycket splintved (som namnet anger), funderar på om den är för mjuk...
 
JeppeMcKenzie JeppeMcKenzie skrev:
Okej kanon, tack för svar! Vilken sortering köpte ni? Finns en sortering som heter sapwood och som är med mycket splintved (som namnet anger), funderar på om den är för mjuk...
Jag köpte den dyrare av de två som fanns då men det var ju över 8 år sedan nu...
 
  • Gilla
JeppeMcKenzie
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.