Jag önskar att jag "fått" gammalt tegel men vi fick det nya så billigt så priset med transport blev ungefär detsamma, särskilt som det blev en hel del arbetstimmar extra med det gamla. Att samla flera partier tycker jag också är en kanonidé men det tyckte inte sambon... Han ville i så fall att alla pannor skulle vara samma mått för läktningens skull, och då blev det problem igen med för små partier. Själv tyckte jag han kunde läkta olika, men så vågar jag själv inte ens gå upp på taket så jag ska bara vara tyst ;)

Med plåten ska vi försöka vara noga, blir själv kär så fort jag ser vackra rännor och stuprör. Men så är det också en prisfråga, och lite beroende på hur vi ligger till mot budget.

En annan fråga är utvändigt fönsterfoder, hur ska det se ut egentligen? Vårt hus försöker se lite 1850-1890 ut (och kommer förstås inte lyckas) och jag gillar när fodret ovan är högre än de övriga. Vi har också varit lite inne på grå foder mot vita fönster och faluröd panel, där även knutarna ska vara röda. Vindskivorna velar vi mellan vitt eller rött, vad tycker ni? Och vad säger ni, vita eller grå foder? Ytterdörrar ska få någon gul nyans (guldockra eller gulockra). Några erfarenheter kring vad som blir fint?
 
Jag tycker golv i marknivå får hus att se nybyggda ut. Man kanske kan bygga upo några decimeter från plattan
 
  • Gilla
Magasinetblogg
  • Laddar…
Magasinetblogg skrev:
Vårt hus försöker se lite 1850-1890 ut QUOTE]

Om ni satsar på 1850-1890 är det väl bättre med golvärme då radiatorer kom senare, ca 30 tal;)
 
mattetvilling skrev:
Magasinetblogg skrev:
Vårt hus försöker se lite 1850-1890 ut QUOTE]

Om ni satsar på 1850-1890 är det väl bättre med golvärme då radiatorer kom senare, ca 30 tal;)
Tänkte samma sak. :)
 
Ja så kanske man kan tänka men vi satsar på ett hus som skulle kunna vara från den tiden men som förstås är moderniserat. Vi ska ha kök inne, wc och tvättstuga också :)

Faktum är att vi inte kör platta på mark utan plintgrund. Detta eftersom vi har en riktigt kraftigt kuperad tomt och dessutom ville placera vår avloppsanläggning under en del av huset. Golvvärme var inte så bra ur varken fukt- eller isoleringssynpunkt då kom vi fram till, heller inte i kombination med riktigt brädgolv som då rör sig för mycket. Vad vi fått veta alltså...
 
Magasinetblogg skrev:
Ja så kanske man kan tänka men vi satsar på ett hus som skulle kunna vara från den tiden men som förstås är moderniserat. Vi ska ha kök inne, wc och tvättstuga också :)

Faktum är att vi inte kör platta på mark utan plintgrund. Detta eftersom vi har en riktigt kraftigt kuperad tomt och dessutom ville placera vår avloppsanläggning under en del av huset. Golvvärme var inte så bra ur varken fukt- eller isoleringssynpunkt då kom vi fram till, heller inte i kombination med riktigt brädgolv som då rör sig för mycket. Vad vi fått veta alltså...
Kommer ni att ha sektions radiatorer då? Och kanske slottsvred?
 
  • Gilla
karin_h
  • Laddar…
Ja vi tänkte faktiskt Lenhovdaradiatorer, men vreden får gärna vara lite mer diskreta, vi bygger mer stuga än slott :) Har faktiskt inte tänkt på vreden förut, nu måste jag kolla upp hur de ser ut som standard...
 
Trevlig tråd. Sådant uppskattas. Man vill ha charm, utseende, hantverksskickligheten och gedigna massiva material, dvs sådant som de gamla husen har/hade. Dock vill man inte helt tillbaka till stenåldern, precis så som TS beskrivit.

Det jag finner vara en stor och viktig punkt i skillnaden mellan gamla och nya hus är "linjäriteten". Gamla hus är skeva, sneda och vinda, oftast inte mer än att det inte syns förrän lod och vattenpass kommer fram. Nya hus är spikraka på alla ledder. Somliga skulle kalla det perfekt, jag kallar det charmlöst/livlöst. Det syns extremt tydligt när gamla hus blivit renoverade, t ex omlagt tak. När man kör förbi ett sådant hus så skaver det till i ögonen av skillnaden mellan det för ögonen "mjuka" huset och det skarpa spikraka taket, som formligen skriker ut NYTT.

Om jag någon gång bygger nytt, så blir det i gammal stil, och lod och vattenpass blir förbjudna verktyg. Det blir till att flukta efter Perssons lada. Ser det bra ut i ögonen på en duktig snickare, så ser det bra ut i ögonen på alla andra också, (oavsett vad vattenpasset säger).

Nå, jag kommer att följa denna braiga tråd framöver. Kommer att bli intressant att se vilka möjligheter och lösningar som finns. Mera bild och text tack.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Vi har ett hus i närheten som är nybyggt men där husbyggaren ville, precis som ni, få huset att se ut som ett gammalt torp. Det är ett prefab-hus som modifierats av ägaren. Tanken var också där att ha spröjsade fönster, gulockrafärgade fönsterbågar, murade, vitputsade skorstenar mm. Inuti var det tänkt att bli stora sten- och plankgolv, lantkök, gamla innerdörrar..

De fick tag på begagnat enkupigt tegel men det ska ni inte vara ledsna för att ni inte fick. Det var ett elände att lägga teglet eftersom det hade ändrat form efter de tak där teglet sist låg. Förutom svårigheter att "pussla" ihop teglet blev det glipor så plåtarbetena blev mycket mer omfattande, och dyrare. Dessutom ser det inte klokt ut med ett uppenbarligen nytt hus som har gammalt tegeltak. Det blir helt enkelt en stor obalans för ögat.

Husbyggaren fick ont om pengar och mycket av idéerna fick skrinnläggas för billigare alternativ. Tyvärr blev det en mishmash av det hela och huset blev faktiskt en ganska ful pastisch av något slags oidentifierat hus från förra sekelskiftet. Huset såldes nyligen men fick ligga ute länge innan någon köpte och då till ett lägre pris.

Så jag håller med de andra skribenterna att det gäller att vara påläst om den tidsperiod man vill uppnå.
 
Redigerat:
spanjolett eller krok på fönstren?
 
Å vad jag håller med om det sneda och vinda, det är ju precis det man saknar hos nya hus. Detsamma gäller fasadbrädor som är olika breda, kilsågade golv osv. Men vissa saker tror jag kan se riktigt B ut om man ens försöker göra operfekt...

Invändigt tänker jag att samma princip gäller exempelvis målning, det får inte se sprutlackerat ut, och mig gör det inget om det ser ut att vara målat flera lager. Slitna trösklar vill man också ha!

Invändig trappa är svårt, vi väljer att platsbygga en stängd variant, där första steget nedtill liksom ligger "utanför" trappan, typ som på bilden:
hall växelhuset.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tycker spanjolett på fönster är så otroligt fint, men eftersom vi valde utåtgående fönster så kändes det inte helt klockrent. Det blev klassiska och kanske mer lantliga koppelhakar. Fint när det låter lite om dem när man ställer upp fönstret, tänker jag mig...
 
Kom på en annan anledning varför vi inte blev rekommenderade golvvärme. Vi ska ha vedpanna och tydligen kan man inte tillgodogöra sig värmen med samma effektivitet då, eftersom golvvärmen har så låg temperatur jämfört med radiatorerna. I vedpannan vill man ju maxa en eld eller två per dag (vintertid) och då skulle det passa bättre med radiatorer fick vi veta.

Några erfarenheter av att köpa en gammal kakelugn och montera på nytt? Blir det bra, vad har det kostat er?

Och hur får man ett nytt badrum att kännas OK med alla regler som finns om handikappanpassning och våtrumszoner? Vi ville ju ha pärlspont på väggarna, verkar inte gå igenom besiktningen...
 
Pärlspont: Om du har tätskickt bakom så borde du få ha pärlspont tycker jag. Se bara till att ha en luftspalt mellan tätskickt och trä så att träet kan torka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.