behöver arkitekt"block"
exempel: soffa, köksbord, soffbord

Har följande, toa, diskbänk, spis och en hel del men saknar några grejer för byggritningar.
Har någon tips på var man laddar  hem sådant ( har sökt på nätet men ej funnit)

Chansar här i byggforumet  :D
 
skrev nog detta i fel forum- skall nog flyttas till arkitektritat?
 
som du antydde, en djungel av konstiga mojänger där. Finns det inga block med svensk -europeisk design. Hittade tex en toa där som såg ut som dom vi använde för 100 år sedan.
går ej att använda på en svensk byggritning
men tack för förslaget!
 
Mycket finns på tillverkarnas egna hemsidor.
Ifö har t ex sina wc-stolar m m att ladda hem som CAD-block.
Louis Poulsen har belysning osv.
Annars beroende på vad du har för AutoCad-version så finns det en del i program-mapparna,
välj Tools-menyn - DesignCenter.
 
Jo jag tror tillverkarena, tex Dooria har cad block av sina produkter. Dom borde ha det åtminstone om dom vill sälja
 
Nu har jag gjort en massa egna block. 90 % måste jag dock rensa bort (Deleta) var finns dom på hårddisken (katalog)?

En massa (från tillverkaren) bifogade block ligger under katalog dokument and settings... autocad... suppport med filformatet .png, men mina egenproduserade finns inte där. Var finns dom och vilken filändlse har egenfabriserade block?

Jasg har tjogvis med absolut inaktuella block som måste städas bort. Hur...?

Hjälp!!!!!!!!!!!! :p

Jag använder autocad 2006
Win2000
 
Förstår inte riktigt hur du menar, men block är en cad-fil med filändelse .dwg (wblock).
Har du gjort block "lokalt" i ritningen så finns de endast där och kan du "purga" bort dem med kommando: purge eller pu.
 
Carl skrev:
Förstår inte riktigt hur du menar, men block är en cad-fil med filändelse .dwg (wblock).
Har du gjort block "lokalt" i ritningen så finns de endast där och kan du "purga" bort dem med kommando: purge eller pu.
Just så menade jag.
Jag provade PURGE och lyckades deleta dom jag önskade. Tack för hjälpen!



 
jag kollade mina små symboler som ligger lokalt på ritningen "Tool palettes window"
och dom har .png format

Jag har sökt igenom hela datorn men inte hittat mina egna block varken som .dwg filer eller .png filer. Har sökt igenom hela hårddisken.

Nåväl saken är löst tack vare hjälpen från Carl, men konstigt att dom inte finns i någon katalog/folder. Antagligen döljs dom inne i ritningen osynligt lokalt när man sparar.

Åter till ursprungsfrågan: var hittar jag symboler för byggritningar? dörrar, soffor, bord stolar, xxxxx....., dvs att införa på ritning med en knapptryckning.

Någon som kan skicka en CD ?
 
mera autocad:

Om man är inne i en layout och jobbar, och "zoomar in" i centrum, så att själva alyoutens ram/frame försvinner ut, utanför skärmen. Och om man då klickar i centrum (på modellen som ligger där) och plötsligt arbetar med modellen, dvs inne i layouten.

Då märker man att man inte kan komma tilbaka till "ramen/framen" dvs layouten

Hur komma tillbaka till layout och "zooma ut" igen?

Eftersom jag inte klarar att fixa detta så har jag hittils varit tvungen att göra en helt nu layout och göra om hela ritningen igen från scratch.

Hoppas någon teknisk Guru förstår frågan.
 
Jag förstår frågan och har råkat göra så själv många gånger. Vet ingen riktig lösning, men jag tar alltid redo, alltså ångra tillbax några steg.
 
Rapid skrev:
mera autocad:

Om man är inne i en layout och jobbar, och "zoomar in" i centrum, så att själva alyoutens ram/frame försvinner ut, utanför skärmen. Och om man då klickar i centrum (på modellen som ligger där) och plötsligt arbetar med modellen, dvs inne i layouten.

Då märker man att man inte kan komma tilbaka till "ramen/framen" dvs layouten

Hur komma tillbaka till layout och "zooma ut"  igen?

Eftersom jag inte klarar att fixa detta så har jag hittils varit tvungen att göra en helt nu layout och göra om hela ritningen igen från scratch.

Hoppas någon teknisk Guru förstår frågan.
Längst ner har du ett antal "knappar" snap, grid med mera. Knappen längst till höger skiftar du mellan paper/model, kanske funkar  ::)

 
Tror inte dessa knappar är lösningen- använder flera av dem redan- osnapp och polar kör jag nästan jämt med.

Jag är mycket imponerad av autocad - men mycket kvar att utforska och lära.
 
Rapid skrev:
mera autocad:

Om man är inne i en layout och jobbar, och "zoomar in" i centrum, så att själva alyoutens ram/frame försvinner ut, utanför skärmen. Och om man då klickar i centrum (på modellen som ligger där) och plötsligt arbetar med modellen, dvs inne i layouten.

Då märker man att man inte kan komma tilbaka till "ramen/framen" dvs layouten

Hur komma tillbaka till layout och "zooma ut"  igen?
Är inte riktigt med på allt här, men jag tyckte också att det lät som att du jobbar i paperspace istället för modelspace. I modelspace har du ingen "ram"
Vad händer om du markerar fliken "model"?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.