Tjena hej!
Har köpt kök från ikea och gjort en bardisklösning där jag var tvungen att klyva en bänkskiva. Jag köpte även kantband med samma mönster som skivan som ska vara där sågsnittet blev.

Min fråga är alltså hur jag ska få fast kantbandet för att det ska bli snyggt och hållbart?
Av nån anledning är dessutom kantbandet 45 mm brett medan skivan är 38 mm, hur kapar man det på bästa sätt?

Kanske är dumma frågor men jag hoppas någon kan ge bra svar :)

/Micke
 
Dom flesta kantband har smältlim, dom stryker man på med strykjärn. Men det finns även dom som ska limmas på, jag har haft ett kantband från IKEA som man skulle limma på. Tror dom rekommenderade vanligt trälim men jag är inte hundra.

För att ta bort överflödigt kantband så kan du skära om du har möjlighet, är dock inte alltid det lättaste på en lång bänkskiva. Du behöver en kniv av typen brytblad eller motsv. och sen måste du ha ett mothåll, motsv en skärbräda ungefär. När du är klar har du kommit nära och sen brukar jag använda en hyvel för att ta den sista biten som är kvar, antar att man kan sandpappra istället. Akta bänkskivan bara med hyvel eller sandpapper.
 
Ett tips är att lägga bänkskivan upp och ner mot slätt underlag, om du inte redan monterat skivan i skåpen. Då får du kantbandet perfekt mot översidan när du monterar det. Det gör inte så mycket på undersidan om det skulle bli något sämre resultat, om man missar lite när man trimmar bandet till rätt bredd. Är det en ände som vetter mot en yta som utsätts för vatten är det viktigt att du får det helt tätt, så att vatten inte kan tränga in i skivan som då kommer att svälla upp och bli förstörd med tiden. Angående lim skulle jag nog ha kontaktlimmat om där inte är något smältlim på baksidan.
 
Inte kontaktlim, endera är det smältlim som stryks fast med strykjärn eller vitlim.

Protte
 
Mikael_L
Vad ska det vara för temperatur då tro?

Jag har detta kantband från Resopal, men inte ett ord om temperatur på strykjärnet, vare sig på förpackningen eller deras hemsida.
 
  • kantband-1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kantband-2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Ni som läser detta behöver inte ha någon åsikt om just detta fabrikat på kantband.
Det är antagligen ungefär samma temp på alla smältlim på kantband.

Så får jag bara en hint ifall jag ska ställa in ylle eller bomull på järnet, så blir det nog bra.
 
Har du extra cm på kantbandet så testa på den skiva du sågat bort från bänkskivan. Du ser vilken temp som krävs och får lite övning så det blir snyggt sen
 
När jag använder förlimmade fanérkantband brukar jag ha strykjärnet ungefär mitt på bomull (två prickar tror jag det heter på fackspråk). Då smälter limmet ganska snabbt, så det skulle eventuellt även kunna funka med en lägre temperatur. Dock har träfanér den trevliga egenskapen att det inte smälter, så testa på en liten bit först så att ditt band inte tar skada.
 
Mikael_L
Ja jag får väl testa på en bit då. En god idé förövrigt.

Jag har förvisso mer band än jag behöver, men jag har också 3 meter bänkskiva över som jag tänkte försöka sälja så all kantlist som kan följa med på den affären är ju av godo.
Men en liten bit borde jag väl kunna offra.
 
Hej, har just köpt exakt samma bänkskiva och kantband som på bilden. Hur gick limningen och kapningen - några tips?
 
Mikael_L
Hej. Sorry, jag glömde att svara ...

Jag sågade bänkskivan med sänksågen och 48-tänders klinga, och matande inte hårt så snittet blev rätt bra direkt.
Sen drog jag ett drag med med sandpapper på en kloss bara för att försäkra mig att bryta ner ev spån som skulle kunna tänkas sticka ut.
Jag gjorde även ett böj med radie 15cm på ett hörn. Det körde jag upp med handöverfräsen.

Sen testade jag lite att limma på provbitar med strykjärnet.
Jag upptäckte att det verkade finnas ett stort spann på fungerande temperatur.
Limmet verkade smälta OK redan strax efter 1 prick, där vid siden/syntetmaterial.
Sen provade jag med max temp, lite över 3 prickar - Linne, och värmde och värmde läääänge.
Efter detta granskade jag kantbandet noga. Jag kunde inte direkt se någon skada eller utseendeförändring av ytan.
Och limmet verkade sitta bra vid både låg som hög temp.

Så jag har dragit slutsatsen att det är ett ganska vitt tempområde som fungerar, och jag valde till sist att lägga mig just under 3 prickar, Alltså bomull eller just under.

Sen strök jag med järnet ett något dm långt område i taget och följde direkt efter med en kloss att pressa med medan limmet stelnade.
 
När jag limmade kantband i höstas tejpade jag först fast bandet lite här och där med vanlig maskeringstejp. Det sparar en del bekymmer. Överskottet fräste jag bort med kopierfräs.
 
  • Gilla
Mats Hjelm
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Vad ska det vara för temperatur då tro?

Jag har detta kantband från Resopal, men inte ett ord om temperatur på strykjärnet, vare sig på förpackningen eller deras hemsida.
Jag kör med en LAGOM inställning. (Finns bara i Sverige). Dvs. underkant på bomull, typ.
Tips: Klipp av några cm och testa vilken värme som är lämplig då det varierar från band till band.:x
 
Redigerat:
Var kan man köpa dessa kantband? I färghandeln eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.