Blir inte klok på detta, står så här:
fEGTb3W.png

Vi ska bygga en enplansvilla med integrerat garage, får vi då bygga 25% eller 30% av tomten?
 
peternicklas
En kompis till mig var ute för något liknande. 25% då garaget sitter ihop med huset, 30% och det är ett fristående garage.
 
Ska det verkligen spela någon roll om det är fristående eller ej? Exploateringen sker ju ändå i ett sammanhang.

Anöledningen till att jag frågar är att kommunen har gett oss avslag på grund av att vi går över 25% med 3kvm.
 
peternicklas
I hans fall så spelade det roll, han byggde ett fristående garage och då gick det bra.
 
Nu påstår kommunen att den regeln bara gäller om man bygger på flera tomter samtidigt, trots att det inte står så i informationen vi fått.

Får se var det här slutar :)
 
Vad jag tolkar det som, är det väl så det står i texten.

"Sker exploatering i ett sammanhang så får BYA för villatomter uppgå till 30%"

Kommunen har rätt att flera tomter måste bebyggas samtidigt för att man skall få nyttja 30% av BYA.
 
Det låter lite småaktigt att inte kunna godkänna 3kvm som mindre avvikelse. det kan ju inte vara mer än typ 2% överyta.
 
Joppa83, ja, fast då tycker inte jag man ska ha med det i broschyren för privattomter.

Hemmapularen, totalt ca 230kvm så ca 1.5% avvikelse
 
Den överytan är ju lätt inom skvalpmån. Är det bygglov på delegation eller nämnden? Om det första be att få det prövat i nämnden. Verkligen bara det man slog ner på?
 
Det är 25% för villatomter.
Du har en villatomt?
 
haavard skrev:
Det är 25% för villatomter.
Du har en villatomt?
Det finns ingen generell regel som säger varken 10, 25 eller 50%. Det varierar från plan till plan.
 
Det vet jag...
Läs #1 om vad som gäller för den här tomten.
 
Ok, jag missuppfattade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.