Då känns det som att jag borde kunna få en behaglig värme där även när det är som kallast ute.
Conturan ger ju enligt tillverkaren 3-9 kW och golvvärmen kommer att läggas så att effekten blir runt 120w/m2.

Nu till nästa fråga.. :)
Hur långt innan behöver man starta kaminen och golvvärmen för att få det varmt när det är -15 ute? 2 timmar innan?
 
Jag byggde mitt uterum (40m2) för tre år sedan och har lagt vattenburen golvvärme med värmeväxlare mot husets befintliga värmesystem. Jag har blandat i glykol i systemet i uterummet så jag inte behöver att värme det hela vintern för att förhindra frysning. Plattan är gjuten 100mm med 300mm isolering under. Uterummet är vinterbonat med skjutdörrar på två håll och fasta partier mot det tredje. Uterummet är en förlängning på huset. Jag brukar få värma i ca tre dagar innan golvet har jämn temperatur när det är -10 ute.
Taket är 32mm kanalplast (opal). Jag har även satt upp skuggväv i taket eftersom vi tyckte att det blev alldeles för ljust när solen låg på. Det tog även en hel del av ljudet.
Jag har kompletterat uppvärmningen med en gasolkamin på 3KW. Som nämndes tidigare så gör det susen att öppna dörren i till huset.
 
ted_h skrev:
Då känns det som att jag borde kunna få en behaglig värme där även när det är som kallast ute.
Conturan ger ju enligt tillverkaren 3-9 kW och golvvärmen kommer att läggas så att effekten blir runt 120w/m2.

Nu till nästa fråga.. :)
Hur långt innan behöver man starta kaminen och golvvärmen för att få det varmt när det är -15 ute? 2 timmar innan?
Nu kanske jag har helt fel så någon som vet mer får gärna rätta mig.
Så som jag har förstått det så får man med golvvärme ut 11W/m[SUP]2[/SUP] för varje grad som golvet är varmare än rumstemperaturen. Det betyder att om golvet är 25 grader varmt och rumstemperaturen är 20 grader får man ut 11*(25-20)=55W/m[SUP]2[/SUP]. Om du då ska ha ut hela 120W/m[SUP]2[/SUP] kommer golvet att hålla (120/11)+20 = 31 gader.
Det är inte särskilt komfortabelt att gå runt på ett golv som är 31 gader varmt. Fot-jos är bara förnamnet.

De flesta golvvärmetillverkare räknar med ca 50W/m[SUP]2[/SUP] som en schablon. Räkna inte för säkert med att du får ut mer effekt än så ur golvvärmen.
 
Överdimensionera golvvärmen för att få snabb uppvärmning och använd termostat=ingen fotjos ;-)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.