Hej!

Håller för fullt på att planera för att bygga ett inglasat uterum i västerläge.

Uterummet kommer främst att användas vår-sommar-höst men vi vill ha möjlighet att även värma upp det ett fåtal gånger vintertid vid tex jul, nyår och födelsedagar.

Uterummet kommer att bli 34-35 m2 med en gjuten isolerad platta som grund. Taket har jag planerat skall vara ett 32mm kanalplasttak för att annars blir det för mörkt inne i huset. Skjutpartierna kommer att vara 2-glas isoler med ett u-värde på ca 2.

Uppvärmning kommer att ske med en contura braskamin, tex modell 655, samt elektrisk golvvärme för komfort. Golvvärmen kommer såklart endast vara igång vid behov.

Värmeekonomin bryr jag mig inte så mycket om då vi bara kommer vistas där ute ett fåtal gånger på vintern och dom kronorna det kostar att värma upp rummet för de tillfällena kvittar.

Som bilden visar kommer uterummet byggas i husets vinkel. Vad man kanske inte ser så tydligt på bilden är att ungefär halva uterummet kommer att ha "riktigt" tak.


3d_uterum.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så vad tror ni? Kommer det gå att få varmt nog även på vintern när det är ner mot -15? Någon med erfarenhet hur långt innan man måste börja elda och starta golvvärmen?

Tack!

/Ted
 
vart ska snön ta vägen på taket?
 
Kommer ju vara lutning på taket. Eller vad menar du?
 
All snö som rasar från hustaket kommer ju att lägga sig på uterumstaket... det blir många ton det.
Det kommer även bli väldigt mörkt i huset.
Men bortsätt från det, räcker det inte med kaminen och ev infravärmare?
 
Nimajneb skrev:
All snö som rasar från hustaket kommer ju att lägga sig på uterumstaket... det blir många ton det.
Det kommer även bli väldigt mörkt i huset.
Men bortsätt från det, räcker det inte med kaminen och ev infravärmare?
Vi bor i Skåne och här blir det oftast inte jättemycket snö. Men jag skall höra med firman som skall bygga och se vad de säger. Misstänker att det kan bli ganska kallt på klinkersgolv mitt i vintern utan golvvärme?

Tack för din input!
 
Man behöver ju inte gå barfota i ett uterum mitt i vintern..;)

Det är ju inte helt ovanligt med lite extra snö här nere i södern...
bornholm704_893049a.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


KB201010712309820V6_893034a.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
AXS
Att öppna dörren in till huset gör underverk för värmen.

Kaminen känns som den är ganska bestämd och inte förhandlingsbar? Annars skulle jag skippa den, sätta upp infravärmare(Typ 6st och totalkostnad någon tusenlapp) och köpa mig en redig gasolkamin/värmefläkt(Tusenlapp även där) som används på vintern. Ställ undan den resten av året.

Kallt golv löses med en matta och skor.
 
Tack för era svar!
Kamin vill vi gärna ha, en hel del pga mysfaktorn. Den borde ju även ge ganska mycket värme?
Först när vi pratade om att bygga så tänkte vi inte ha golvvärme. Men vi har tänkt om. Vi vill inte att folk skall behöva gå med skor där samt att det kommer finnas bebisar som kommer krypa och leka på golvet. Så ett varmt golv hade varit att föredra :)
Men att komplettera kaminen med infravärmare kanske man skall göra om det behövs?
 
Lägg golvärmen tätt (med överkapacitet) för snabbare uppvärmning.
Braskamin är ju oerhört begåvad investering.

Det kan ju hända att det driver in snö på taket, mer än det snöar, värt att tänka på.
Snörasskydd på taket så det inte kommer ettt sjok och river ner skorstenen, sånt händer.

I övrigt känns det mer genomtänkt än de flestas "kuvöser".

Lycka till
 
Workingclasshero skrev:
Lägg golvärmen tätt (med överkapacitet) för snabbare uppvärmning.
Braskamin är ju oerhört begåvad investering.

Det kan ju hända att det driver in snö på taket, mer än det snöar, värt att tänka på.
Snörasskydd på taket så det inte kommer ettt sjok och river ner skorstenen, sånt händer.

I övrigt känns det mer genomtänkt än de flestas "kuvöser".

Lycka till
Så du tror att jag kommer att få upp värmen där även mitt i vintern?
 
Rätt dimensionerat, ja absolut!
Ju mer effekt i golvet desto varmare, men det kostar ju mer då.
 
Ja och se till att braskaminens tilluft tas utifrån för bästa effekt.
 
Annars så en lös värmefläkt för 299 på Jula.
 
huggan skrev:
Ja och se till att braskaminens tilluft tas utifrån för bästa effekt.
Japp vi kommer ta luften utifrån genom ett nergjutet spirorör i plattan.
 
Det är ju hyfsat lätt att räkna på hur mycket effekt som går åt om du har de faktiska U-värdena för de olika delarna av uterummet. Multiplicera U-värdet med den totala ytan multiplicerat med skillnaden i temperatur inne och ute.

Dvs.
Du säger att du ska ha fönster med u-värde 2 och du räknar med att driva uterummet när det är -15 grader ute. Då får du 2 * (20 - -15) = 70. Det kommer alltså att krävas 70 W/m[SUP]2[/SUP] fönsteryta. Därtill måste du också lägga effektförlusterna i taket och i golvet så att du får den totala effektförbrukningen för rummet. Så sök på tillverkarnas hemsidor och stoppa in siffrorna i formeln:

Effektbehov = (U-värde[SUB]fönster[/SUB] * Total fönsterarea + U-värde[SUB]tak[/SUB] * Total takarea + U-värde[SUB]golv[/SUB] * Total golvarea) * (Inne temp - ute temp)
 
  • Gilla
SegerM
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.