Tänkte kolla om det är någon som har koll på möbelaffärer med möjlighet att skicka möbler eller webshopaar som fungerar bra:

Är på jakt efter den, i mitt tycke, otroligt snygga "Plastic Chair DAW" av Charles och Ray Eames som Vitra har startat nyproduktion av. Dessa verkar helt omöjliga att få tag på i Sverige, är lite tveksam att beställa från Tyskland pga. av fraktkostnaden. Så, vet någon vart man kan få tag på dessa här i Sverige!? Eventuellt om någon har erfarenhet av någon bra webshop ute i Europa som man kan lita på. Har bla. kikat på:

www.ambientedirect.com och
www.einrichten-design.de

/Johan
 
Hej och tack!

...men, nu är det ju tyvärr så att jag inte är medlem i "konstföreningen" och Nordiskagalleriet verkar inte ha modellen DAW utan bara DSW av någon anledning!

Dessutom ställer jag mig lite tveksam till Nordiskagalleriet och deras prisbild i vissa fall, tycker dessutom man måste smyga omkring som på nåder där inne! Man kanske inte hör till deras klientel helt enkelt?! :-/

Men någon annan kanske har några tips!?

/Johan
 
Om du nu verkligen vill ha stolen och köpa den i Sverige kan du väl bli medlem i Konstföreningen? ;)

http://www.konstforeningen.com/html/medlem/medlemram.htm

När det gäller Nordiska Galleriet kan jag hålla med dig. Jag skulle dra mig för att handla på ordinarie pris av dem.

Hoppas någon annan kan ge bättre tips... Jag har dock inte sett stolen någonstans förutom på de länkar jag skickade, och jag har ändå kollat _mycket_ på stolar det senaste halvåret (planerar inredning till nya huset).

/Lena
 
Har ni kollat upp SENAB? De tar hem det mesta man behöver. Är det Vitra som tillverkar den i Europa?

Polarn köpte Eames Lounge Chair och ottoman från Senab istället för Nordiska. Han fick bättre pris och bra bemötande.

http://www.senab.se/



Edit: sorry, läste originalinlägget lite väl slarvigt...Det är visst Vitra som licenstillverkar stolen, och då lär Senab kunna ta hem den.

Edit2: enligt vitra finns det fler återförsäljare i Sverige:
http://www.furnish.net/public/presentation_list.asp?c=il&l=en&ug=&region=71
 
Får man handla som privatperson hos SENAB?! Deras hemsida är väldigt företagsinriktad?!

/Johan
 
Hej alla Eamesfantaster. Ni kanske tycker jag är knäpp men vill ni verkligen ha den nyproducerade "plastiga" versionen?? Jag tycker dessa fantastiska verk skall avnjutas lite mer vintage. Har själv en RAR stående hemma vid brasan i grymt orginalskick från 1959. Eftersom paret Eames var från staterna så finns det följdaktligen mycket mer där borta. Mitt absoluta tips är att skita i både Lauritz och Nordiska galleriet. Båda dessa tar alldeles för mycket betalt. Tacka vet jag Ebay där man kan göra de riktiga fynden...
Lycka till med letandet ;)
 
krambulle skrev:
Får man handla som privatperson hos SENAB?! Deras hemsida är väldigt företagsinriktad?!

/Johan
Jorå. Även privatpersoner är välkommna som kunder.
 
henrikgbg skrev:
Hej alla Eamesfantaster. Ni kanske tycker jag är knäpp men vill ni verkligen ha den nyproducerade "plastiga" versionen?? Jag tycker dessa fantastiska verk skall avnjutas lite mer vintage. Har själv en RAR stående hemma vid brasan i grymt orginalskick från 1959. Eftersom paret Eames var från staterna så finns det följdaktligen mycket mer där borta. Mitt absoluta tips är att skita i både Lauritz och Nordiska galleriet. Båda dessa tar alldeles för mycket betalt. Tacka vet jag Ebay där man kan göra de riktiga fynden...
Lycka till med letandet ;)
Visst känns en Herman Miller-producerad stol från staterna trevligare än en licensierad Vitrastol - även nytillverkad - om jag fick bestämma.
 
Jo, jag kan hålla med om att en originalstol skulle vara läckert! Har kikat lite på E-bay och visst finns det objekt som är klart intressanta! Dock kostar det ju på att skicka prylarna över Atlanten också och så är ju jag en fegis när det gäller att skicka mina pengar till okända jänkare! Tråkigt för mig...

Får väl se om suget tar överhanden någon dag!

Har också pratat med Senab och dom kunde leverera, så vi får se vad som händer!

/Johan
 
Vi har både original och nytillverkade Eames-stolar hemma. Köpte en RAR från Kanada via Ebay för några år sen och nya stolar med "Eiffel-underrede" från Senab i år. Kan rekommendera båda sätten att köpa på. Ebay funkade smidigt och frakten var inte så blodig. Tror det gick på 2500kr inkl frakt (ca 17-1800 för stolen och 7-800 för frakten vilket är billigaste frakt-alternativet som tar ca 6 veckor). Tror de är något dyrare nu, bör också nämnas att priset gäller originalsits med nytillverkat underrede. Original är svårt att få tag i och kostar MYCKET mer.

Senab funkade också väldigt bra. Gick med i konstföreningen för att få rabatt så våra stolar gick på ca 1500 st inkl leverans och allt. Beställ bara i god tid, tror det var ca 2 mån lev tid.

Original och nytillverkade har båda sina för- och nackdelar. De gamla är ju gjorda i glasfiberarmerad plast vilket innebär noll flexibilitet, de nya är gjutna i ett lite mjukare plastmaterial som flexar lite och därför är lite skönare att sitta i (min åsikt). Original är förstås lite snyggare men när vi valde stolar till matrummet prioriterade vi komforten...
 
Hej alla,

Tänkte bara meddela att www.einrichten-design.de var alldeles utmärkta, iaf. för mig, att beställa ifrån! Mindre än en veckas leveranstid och helt överkomlig frakt, till skillnad från SENAB som ville ha 900 spänn (!). Så nu sitter man och myser i lite formgjuten vit plast här, rackarns så snygg den är...

För övrigt tycker jag att mrmarsupilami här ovan har en förträfflig favvosida!

Trevlig dag tillsönskas alla!

/Johan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.