Kom ut till fritidshuset i helgen och fåglarna tittade vädjande på mig... Jag måste snabbt utveckla en fröautomat med en stor volym så att inte maten tar slut för fort.... Det var bara att krypa in under huset för att ta fram lite rörstumpar från sommarens jobb. Så här blev resultatet... Fåglarna var snabbt på plats och jag kunde lämna stället med gott samvete.Hjälp mig gärna att utveckla den vidare IMG_0412.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vilken käck matare! Själv har jag 3 x http://www.jula.se/hog-fagelmatare-714019 där en full laddning räcker i en vecka ungefär.

Det som slår mig är:
Andra djur än småfåglar kan komma åt maten. Rådjur, skator, katter osv.
Regn och snö kommer komma in i den nedre böjen och frysa där.
Har den gått ett tag? Kommer fröna fram i bra takt så att matningshålet är fullt hela tiden? Eller måste fåglarna krypa in? (Då behöver man ju inte oroa sig för rådjur osv)

Tjusig och billig konstruktion!
 
Nä! testen pågår och är bara några dagar gammal :) . Vi får se hur den utfaller... Borrhål i botten av böjen hoppas jag löser regn/snö problemet.... Andra djur... Ja! risken finns.... skator.. Jo de kanske behöver sig ett frö då och då för att överleva så de kan reta katten i vår. Rådjur och andra 4-benta får jag lösa med att sätta den på "rätt" höjd.
Trycket i röret verkar lösa så att matningshålet är fullt. Jag fick vara försiktig när jag satt upp den för fröna verkligen ville ner..
Ja Ja! vi får se vad som behöver justeras framåt
 
Korvgubbe
De flesta fågelmatare jag har sett har bestått av ett rör som mynnar strax ovanför ett "bord", borde det inte gå att bara förlänga röret så att tillräcklig mängd ryms? Blir det problem med översvämning borde man kunna avhjälpa det genom högre kanter på "bordet".

Vid min egen stuga har jag gjort en liknande lösning: En bit avloppsrör och längst ned en "påse" av hönsnät som rymmer en fågelboll. Röret fylls med matbollar, när den understa bollen är uppäten trillar nästa ned, och så fortsätter det tills det är tomt.

Tyvärr har jag inga bilder, men jag hoppas att konstruktionen framgår, annars får du fråga så ska jag damma av mina paintkunskaper ;)
 
Stew - full laddning räcker en vecka??? Jisses, jag måste ha monstertalgoxar härutanför då. De drar lätt i sig två liter solrosfrön på tre-fyra timmar. För att inte tala om när hackspetten gör sitt race, han skall ju envisas med att hacka sig fram till just sitt favoritfrö med resultatet att det flyger en dl frön åt alla håll vid varje hackning.

Tillbaka till TS - jag tycker det ser helt okej ut! Så länge du sätter den såpass högt upp att inga fyrfota djur kommer åt att plundra så är ju det problemet löst. Borrhålen löste ju dräneringen, tror nog att det ändå kan fastna lite och frysa på men det borde gå för dem att hacka bort i så fall.
Bristen på "foderbord" är egentligen en fördel, då är det mindre risk att de kan skita i maten och därmed sprida smitta. Å andra sidan kan ju färre fåglar äta åt gången men hellre det tycker jag. Alla dessa designade fågelmatare som säljs nu för tiden är ju helt knasiga i det avseendet, fåglarna kan skutta runt över maten hur som helst och sprida både det ena och det andra.

Håll oss uppdaterade! Har ju en bit 110 rör liggandes, hm.... :)

Korgubbe - du menar talgbollar? Jag hänger mina i tvättlinan men de funkar dåligt när det blir för kallt, då fryser de och går tydligen inte att hacka loss bitar ur längre eftersom inte en fågel sett åt dem på flera dagar fast fröna ibland tagit slut.
 
Korvgubbe
Talgboll! Precis så heter dem! Tack för att du påminde mig om att de heter talgbollar, satt och letade efter ordet men fick ge upp.
Det är möjligt att de fryser, dock äter fåglarna upp talgbollarna under hela vintern. Kanske är det så att "dina" fåglar struntar i talgbollarna eftersom det finns annan, ofrusen, mat lättillgänglig. Jag bjuder dock enbart på dessa talgbollar när jag inte är där, Är jag där åker det klassiska fågelhuset fram med frön i, och när jag tänker efter så brukar de nog föredra det framför talgbollarna.

ps. talgboll, talgboll, talgboll. Sådär, nu vore det väl tusan om jag skulle glömma det ordet igen innan vintern är över :p


Edit: Att foderbord skulle bidra till att sprida smittor behöver inte nödvändigtvis vara sant. Om foderbordet är såpass stort att fåglarna kan gå på det och bajsa bland maten så är det i mitt tycke felkonstruerat. Är det tillräckligt smalt samt att det finns sittpinnar utanför så ser jag inget problem med foderbordskonstruktionen, det var därför jag skrev "högre kanter" istället för "större bord" som lösning på eventuell översvämning.
 
Redigerat:
Min far tillverkade en fågelmatare för längesen, var precis ut och fotade.

Består av ett plaströr, en gammal plåtburk, en plåtbit ett plastlock från en cremefrechburk och lite tunn ståltråd.

Ja ni ser själva, behöver nog inte beskriva mer.
När man fyller på tar man bara bort plåtburken...
Räcker nästan en vecka för mina fåglar...

PC210336.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
PC210338.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
PC210339.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej igen! Jag lovade att återkomma nu när automaten har varit igång drygt 1 månad... Nu när jag kom ut till fritidshuset möttes jag av 50 talet småpippi som kvittrade glatt.. Till automatens mynning var det en ständig inflygning så varje pippi hade inte många sekunder på sig att hämta sitt frö.. Nej! Det har fungerat väldigt bra. Jag har fyllt 1 gång under den månaden som gått.. Nu komplettarade jag med några nya lite grövre rörstumpar samt med ett "talgbollsrör" med 15 bollar i. Så nu känns det att de kommer klara sig en bra stund

bild.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
manner och 1 till
  • Laddar…
Jag tog en kopparplåt från en gammal spiskåpa.
Gjorde den till en tub.
Bankade till ett stort lock till ovansidan och ett lite mindre till nedsidan.

Satte det med en liten distans så fröna kan komma ut.

Rymmer lite dryga 20Kg frö

Fylls sällan på. ;)
 
Funktion i all ära men du får baske mig köpa en burk svart sprayfärg och göra de lite mer estetisk tilltalande (y)
 
epch01 skrev:
Kom ut till fritidshuset i helgen och fåglarna tittade vädjande på mig... Jag måste snabbt utveckla en fröautomat med en stor volym så att inte maten tar slut för fort.... Det var bara att krypa in under huset för att ta fram lite rörstumpar från sommarens jobb. Så här blev resultatet... Fåglarna var snabbt på plats och jag kunde lämna stället med gott samvete.Hjälp mig gärna att utveckla den vidare[bild]
För många år sedan tog jag en sådan där automat som ser ut som en droppe, kapade av överdelen och förlängde med ett avloppsrör, längden får avgöra hur man fyller den.
Jag var tvungen att ta ned och vända på den då fyllningshålet var i botten
Tyvärr hade vi ekorrar i stugan då eller lyckligtvis men de var ena rackare på att tömma automaten.
Till slut hängde jag upp den i en lång wire som inte gick att gnaga av.
Men med den färdiga automaten längst ned löstes problemet med att frö rann ut och skyddades mot regn.
Jag skulle bara ha gjort en lucka längst upp för att lättare fylla den.

Idag hänger jag upp automater i en typ linbana som jag skickar ut på tomten, praktiskt vintertid då det är snö och då kommer den ut så att katterna inte kommer åt.
http://sandstrom.vasterslatt.se/huset/vallmo.html

Nu är jag ute efter att skydda automaterna mot de stora fåglarna men köpta skydd är ganska dyra så jag funderar på att göra något av kompostgaller eller backar från en frys.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.