Snart, om 2 månader, är oljan slut och då måste vi ersätta allt där nere med antingen bergvärme eller värme/vatten-pump.

Bor i ett souterränghus från 1954 i Stockholm på 87 + 100 m2.

Främst så är det bergvärme som vi har tänkt oss, men i o m att tomten är sluttande och har nivåskillnader och träd så undrar jag hur smidig en sådan där borrigg är. Kan den stå och borra i backen i lutning? Och kan den ta sig över murar på något sätt (ramp eller lyfter de in den med kran?)?
 
kan du ta dig fram med gräsklipparen så är inte backen förbrant.

murar vet jag inte hur man tarsig för bi. den är ju väldigt tung.

hoss mig ködre dom in på granens garageuppfart, för att inte köra igenom min häck.
längst bort närmast hans garage hade jag demonterat staketet som är drygt 2m högt.
han fick lyfta borrtornet en bit för att kunna köra in ända mot garaget o göra en sväng på stället för att momma in genom hålet i staketet som bara lämna 5 cm på varje sida när han körde in.
om jag komerihåg rätt så var den ca 170 cm bred, går det inte köra runt muren?
hur hög är muren?
 
Vi har en fet mur som stöttar gräsmattan/tomten överallt från gatan och garageuppfarten på 0,7-1 meters höjd.

Nu har sambon min svängt i värmefrågan igen till värme/vatten-pumpens fördel, så nu får hoppas jag att det blir så.

Tack för hjälpen med mina funderingar.
 
Ms_Smirk skrev:
Vi har en fet mur som stöttar gräsmattan/tomten överallt från gatan och garageuppfarten på 0,7-1 meters höjd.

Nu har sambon min svängt i värmefrågan igen till värme/vatten-pumpens fördel, så nu får hoppas jag att det blir så.

Tack för hjälpen med mina funderingar.

du ska altså bara göra från gatan o upp1 mater i nevå, inte ner på andra sidan muren.
då borde han kuna ansdväda dom ramper han har för att köra ner från lastbilen/ alternativ öra frå från lastbilen direkt
 
Tveksamt att du hinner få in offert, borra och installera på två månader. Det kan ta månader innan borraren kommer. Har man tur så har de inplanerade jobb i närheten och då kan det gå ganska fort.
 
Det går bra att lyfta in den...lite dyrare (ca15000 tror jag dom skulle ha för in och utlyft)
 
PICT1720-200.jpg Den borrare jag hyrde in hade en rigg som vägde 9 ton och gick på larvfötter av gummi, borrhålet blev 108 meter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.