Det är ett litet problem med solfångare i så fall. Stagnations temperatur ligger på 170 grader på många platta fångare, då skulle inte jag villa ha en pex slang.
I sommar innan jag fyllde min lilla solfångare med glykol och monterade ett exp.kärl så kom det över in över 120 grader vatten i min tank (solfångar regleringen mäter inte högre temp) . Så något som kortvarigt inte tål upp till 170 grader kommer inte jag att köra med på mina solfångare i alla fall.
Trycksatt system till vattenmantlad kamin har ju tillförsel av kallvatten om cirkulations pump eller något skall stanna medan man eldar, så det går nog kanske att ställa in graderna som skall ut via mantlingen på några styrningar, så problemet är kanske inte så stort som på solfångare.
 
Försök hitta en kamin som är så effektiv på vattensidan som möjligt, finns nog läsare här som känner till vad som är bra. Du får då i stort en liten vedpanna med myseldningsfunktion och kan dra nytta av värmen till varmvatten på ett bra sätt förutom ackumulering för värme. Risken är kanske annars att man får enormt varmt och snabbt överskott om stor andel går ut i rummet som brukligt vid kaminer. För din kulvert borde det passa bra med enkel flexibel stålrörskulvert av typen FV leverantörer ibland kopplar serviser till villor med. Då behöver du aldrig känna dig begränsad i temp och livslängden är mycket lång på såna, dessutom bör de vara billiga.
 
  • Gilla
Lidd
  • Laddar…
GK100 skrev:
Försök hitta en kamin som är så effektiv på vattensidan som möjligt, finns nog läsare här som känner till vad som är bra. Du får då i stort en liten vedpanna med myseldningsfunktion och kan dra nytta av värmen till varmvatten på ett bra sätt förutom ackumulering för värme. Risken är kanske annars att man får enormt varmt och snabbt överskott om stor andel går ut i rummet som brukligt vid kaminer.
Japp, det är därför jag vill ha en vattenmantlad tunnelkamin (Oliwia) som ger 2-3 kW till luft (14-15 mot vatten), som lite är det denna tråd börjar från: Frågan blir sen om det är värt investering i komplement av LV-pump och senare solvärme.
 
GK100 skrev:
För din kulvert borde det passa bra med enkel flexibel stålrörskulvert av typen FV leverantörer ibland kopplar serviser till villor med. Då behöver du aldrig känna dig begränsad i temp och livslängden är mycket lång på såna, dessutom bör de vara billiga.
Raptor50 skrev:
Det är ett litet problem med solfångare i så fall. Stagnations temperatur ligger på 170 grader på många platta fångare, då skulle inte jag villa ha en pex slang.
I sommar innan jag fyllde min lilla solfångare med glykol och monterade ett exp.kärl så kom det över in över 120 grader vatten i min tank (solfångar regleringen mäter inte högre temp) . Så något som kortvarigt inte tål upp till 170 grader kommer inte jag att köra med på mina solfångare i alla fall.
Trycksatt system till vattenmantlad kamin har ju tillförsel av kallvatten om cirkulations pump eller något skall stanna medan man eldar, så det går nog kanske att ställa in graderna som skall ut via mantlingen på några styrningar, så problemet är kanske inte så stort som på solfångare.
Solfångarna kommer inte gå i kulvert då de isåfall ska sitta på uthusets tak. Så också eventuell Luft-Vatten värmepump.

Men!
Om ni kollar på på skissen i trådstarten, varför måste jag ha kulvert ända från kaminen? Under plattan!
Varför kan man inte dra rören i plattan till husets nedre västra hörn (där golvvärmefördelare ska sitta) och gå ut i kulvert där? Ingen verkar kunna förklara detta?
 
Självklart kan du göra så och avsluta kulverten där det passar. Gäller bara att du får en rörmokare du kan resonera med och styra lite så att de inte bara följer de invanda spåren. Kanske bäst att du när du tänkt och konstruerat klart lägger fram exakt vad du vill ha gjort och med vilket material och begär offerter på den grunden istället.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
GK100. Stort tack!

Då återstår bara frågan vilken VP man ska komplettera med, och vilka man kan komplettera med, vad krävs av dem? Kanske en egen tråd om folk börjat tröttna här, vilket är förståeligt ;)
 
Davidw skrev:
...varför måste jag ha kulvert ända från kaminen? Under plattan!
Varför kan man inte dra rören i plattan till husets nedre västra hörn (där golvvärmefördelare ska sitta) och gå ut i kulvert där? Ingen verkar kunna förklara detta?
Men vänta! Visst kulvert från hörnan till uthuset – ok. Resten rör under plattan. Men du ska ju ladda acken genom detta, så rören måste ju vara väl isolerade! Jag tvivlar på att du kan isolera rör och lägga dem under plattan, skyddade, för en lägre kostnad än kulvert hela vägen!?

Eller fattar jag dig fel nu?
 
"Frågan blir sen om det är värt investering i komplement av LV-pump och senare solvärme."

Med ett energisnålt hus som följer de hårda energikraven för eluppvärmning (55kWh/m2 och år) så är det väl tveksamt om någon annan värmekälla går att räkna hem rent energi/kostnadsbesparande?

Men, då ni nu primärt av andra skäl valt att ni vill ha en kamin att elda i, (f ö ett mycket bra val av kamin vad det verkar), så är det väl bara att köra på som tänkt, dvs med en förberedd ack i förrådet. Alla andra beslut (ev VP & solfångare) behöver inte tas nu. Ni kan ju känna in er med huset, kaminen, eldningen i praktiken/vardagslivet, vv-behov etc.

Jag tycker att det låter vettigt med en kulvert hela vägen mellan kamin och ack. Dock så förstår jag inte vad alla löpmeter kulvert ska vara till, men det kan ju bero på var i huset intaget till värme och vv ligger.
 
hnurre skrev:
Men vänta! Visst kulvert från hörnan till uthuset – ok. Resten rör under plattan. Men du ska ju ladda acken genom detta, så rören måste ju vara väl isolerade! Jag tvivlar på att du kan isolera rör och lägga dem under plattan, skyddade, för en lägre kostnad än kulvert hela vägen!?

Eller fattar jag dig fel nu?
Alltså förslag från rörmokaren:
En kulvert hörn huvudhus > hörn uthus.
En kulvert från kamin alltså mitten huvudhus underplattan > hörn uthus.

Jag frågar mig varför man inte kan:
Vanlig rördragning i platta från kamin > hörn huvudhus.
En kulvert hörn huvudhus > hörn uthus.

Kan man inte dra karminrör, som andra rör, "i" plattan? Eller blir det knep när man sen ska ner i kulverten i huvudhusets hörn?
 
Oldboy skrev:
Med ett energisnålt hus som följer de hårda energikraven för eluppvärmning (55kWh/m2 och år) så är det väl tveksamt om någon annan värmekälla går att räkna hem rent energi/kostnadsbesparande?
Men, då ni nu primärt av andra skäl valt att ni vill ha en kamin att elda i, (f ö ett mycket bra val av kamin vad det verkar), så är det väl bara att köra på som tänkt, dvs med en förberedd ack i förrådet. Alla andra beslut (ev VP & solfångare) behöver inte tas nu. Ni kan ju känna in er med huset, kaminen, eldningen i praktiken/vardagslivet, vv-behov etc.
Yeah! En som hejjar. Kul! För nyankomna så sammanfattar Oldboy mitt resonemang för hela systemtänket.
Du slår också ton på just idén att börjar vi med enbart ack+kamin och ftx, som är stor chans att det är för snålt, så kan vi känna in oss.

Nu tycker jag vi stänger kritiken mot systemlösningen men alla som vill föreslå märken eller val av tekniktankar och varför den ena är mer flexibel/smartare/långsiktigare jobbar bättre med vp/solfångare är välkomna!


Oldboy skrev:
Jag tycker att det låter vettigt med en kulvert hela vägen mellan kamin och ack. Dock så förstår jag inte vad alla löpmeter kulvert ska vara till, men det kan ju bero på var i huset intaget till värme och vv ligger.
Ok, verkar ju som de flesta inte är emot, men vill du utveckla "vettigt"? Själv tänker jag att nått ingjutet i plattan borde hålla längre? Och bli billigare?
 
Ok, verkar ju som de flesta inte är emot, men vill du utveckla "vettigt"? Själv tänker jag att nått ingjutet i plattan borde hålla längre? Och bli billigare?
Har inget konkret. Tänker bara att det förmodligen ur arbetssynpunkt är enklare (billigare) att gräva/dra en kulvert direkt mellan kamin och tank när det ändå måste vara en kulvert mellan hus och garage. Sedan är det väl en fördel att slippa skarvar. Inget är starkare än den svagaste länken i kedjan. Så, vad är det för poäng att ha en del som håller längre än någon annan? Dessutom tyckte jag att enl Elffors, (om jag nu kommer ihåg rätt), verkade denna kulvert av Maxitherm palla en livstid?

Vad gäller pris så har jag ingen aning, så det har jag inte tagit någon hänsyn till. Pris för alternativ, och tänkt lösning för offerten, bör du definitivt ta reda på. Det är ju specifikt knutet till ditt hus och de förutsättningar som råder. Om du vill vara riktigt om dig och kring dig så ta reda på livslängd och om/hur det går att reparera/byta ut rör resp kulvert om/när de går sönder. (Det finns ju alltid en risk att man har otur och får en sekunda vara som går sönder i förtid.)

Hejja, hejja! :)
 
Nu har jag fått förklarat varför man inte drar rören från kamin i plattan: Det ska då korsa avloppsledningar och det vill man inte.
 
Den var ny.
Jag har hörd om signal och ström kablar inte skall korsas, men är dom rädda för att skiten skall bli värmd upp på väg ut i gatan eller? :)
 
  • Gilla
northbe@ch
  • Laddar…
Davidw skrev:
@smurfen72: Rätta mig om jag har fel, men då hamnar vi på typ:

Ackar+installation: 70tkr
Bergvärme: 140 tkr (stämmer detta när man har acktankarna redan?
FTX: 60tkr

= 270 tkr utan solvärme

En dröminstallation som jag själv gärna skulle ta, men där jag tänker att om man byter ut BV mot LV så kanske man är hemma i investering vs förbrukning?
Håller med om att det blir dyrt men det var ju en dröm installation du ville ha. Att byta ut bergvärme mot luft vatten spar max 40000kr och ger sämre besparing troligtvis kortare livslängd bullrig utedel samt ingen möjlighet till frikyla. En rätt dimensionerad värmepump i ett nytt hus ger så låg driftkostnad så all eldning får man nog ta på nöjeskontot.
 
Raptor50 skrev:
Den var ny.
Jag har hörd om signal och ström kablar inte skall korsas, men är dom rädda för att skiten skall bli värmd upp på väg ut i gatan eller? :)
Fler än du har höjt ögonbrynen men kanske är det själva avloppsRören som man är rädd för? Du råkar inte vara röris?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.