Hej!

Jag börjar med att lite be om ursäkt för all läsning, men jag försöker verkligen vara så specifik som möjligt :)

Vi är i full gång med att planera ett badrum. Det kommer bli ca 7.2m2 klinkad golvyta och ca 25m2 väggyta (väv) varav ca 4m2 kakel. Vi har fått ett gissat pris från hantverkare på 200´000kr Men ALLA mina efterräkningar med referenser från forum och liknande projekt får mig inte i närheten av detta. Jag är snarare inne på runt 125´000kr. Så min fråga är: vilken "gissning" stämmer bäst tror ni?

Nuvarande läge

Vi har på övervåningen i ett hus byggt 1949, 2 stycken garderober, vadera ca 3,5 m2.
I ena garderoben är det nu dusch-rum och i den andra är det just en garderob.

Vad som ska göras (grovt)

- Där finns i utrymmet inget avlopp för toalett, så detta måste dras igenom huset ner i källaren. (mer detaljer följer längre ner).

- Där ska in golvvärme på el (mer detaljer följer längre ner).


Detta ska göras (av mig)

Väggen mellan garderoberna ska rivas, ena dörren ska byggas igen och 2 fönster ska "byggas ihop". Inredning, tapeter, golv, väggar, vvs-installationer river jag bort.

Väggarna/taket bygger jag själv upp med gips efter att rörmokare och el varit på plats. Golvet gör jag så långt som att bygga upp bärlaget, spånskivan, primern och armeringsnätet.

Kakling och klinkersättning gör jag själv.

Min tanke på vad golvläggare ska göra

- Flytspacklar och ordnar fallet i golvet.
- Gör tätskiktet och allt vad det innebär.

Inget konstigt här egentligen, jag har allt förberett för flytspacklingen och fallet, som i sin tur gör han redo för att själv lägga hela tätskiktet.

Min beräknade kostnad (exkl. ROT): ca10´000kr arbete, ca10´000kr material

Min tanke på vad elinstallatör ska göra

Huset är byggt 1949; så vi saknar jord och jordfelsbrytare. Matningen upp behöver ändå bli ny för att driva både golvvärmen (på el) och spotlights i tak. Det som ska tänkas på här framförallt är att det är plankväggar, inga reglar på cc här inte. MEN det borde vara utfräst för den befintliga elen. Om den går upp på vinden vet jag dock ej. Den nya elen dras med fördel (antar jag) samma väg som toalettens avlopp (ni förstår längre ned vad jag menar med det).

- Dra ny jordad matning från källaren
- Installera jordfelsbrytare
- Dra el för spotlights i tak.
- Installera golvvärme (komplett)

Min beräknade kostnad (exkl. ROT): ca10´000kr arbete, ca15´000kr material (inkl. golvvärmen)

Min tanke på vad rörmokare ska göra

I rummet som blir finns det inte avlopp för toalett. Avlopp för dusch finns och det delar rör med köket rakt under. Varm- och Kallvatten finns oxå redan indraget i rummet.
Men det här avloppet för toaletten måste dras nytt från översta våning och ner till källaren.
Jag beskriver rörets väg - för det behöver ta en liten sen-väg:

Ner genom golvet på nya badrummet, vi kommer ner bakom ett par garderober där det finns mycket gott om plats att dra det hur fint eller fult som helst, även lätt att komma åt. Garderoberna är positionerade precis bakom vasken och där finns redan idag rören från köket. Iden är att byta 70-röret som vasken går på till ett 110-rör och sedan koppla på vasken på det. Vi fortsätter ner i källaren där vi gör en 90graders sväng runt murstocken och fortsätter rakt igenom en vägg. Därefter gör vi åter igen en 90graders sväng för att komma in bakom värmepumpen där 110-röret från toaletten på nedre våning kommer, koppla ihop och vi har nu avlopp för nya badrummet.

Detta är vägen rörmokaren vi haft här som har kommit på. Jag överslagsräknar att det är ca 15m PP-rör som ska dras i olika vinklar åt olika håll.

- Dra avlopp för toalett
- Dra nytt avlopp för dusch, badkar och tvättställ (inom rummet)
- Dra vidare Varm- och Kallvatten rör (inom rummet) Utanpåliggande
- Installation blandare (bad,dusch,tvättställ), toalett, tvättställ, badkar, dusch (ingen kabin)

Min beräknade kostnad (exkl. ROT): ca30´000kr arbete, ca20´000kr material (kopplingar, rör, muffar etc. EJ blandare, toalett, tvättställ, badkar)

Sedan räknar jag på inredning/eget material för ca 30´000kr (blandare, tvättställ, toalett, badkar, kakel)

SUMMA SUMMARUM!

Arbetskostnad totalt exkl. ROT: 50´000kr
Material totalt: 45´000kr
Indredning/eget material: 30´000kr

Total kostnad: 125´000kr
Total kostnad inkl. ROT: 100´000kr

Så, till den stora frågan nu efter att ni har kämpat er igenom denna kalkyl. Är mina beräkningar totalt vansinniga? Eller är hantverkarnas det?
 
Tycker din kalkyl verkar rimlig. Lite i överkant kanske - speciellt på vvs'en. Men det är ju det där med att börja riva i gamla hus, gissar att man som hantverkare lägger in en väldigt stor riskpeng just pga man kan hitta mycket spännande som tar extra tid? Låter ändå som väldigt mycket mer. Har ni räknat på samma jobb?
 
Ta pris från fler hantverkare ,priset verkar högt , eller ta det löpande om du har hantverkare du litar på det blir billigast.
 
Jag tycker det verkar rimligt. Gjorde mitt för 8 år sen, ungefär samma upplägg, och hamnade långt under 100.000. Men el och VVS kunde vi dra fram enkelt i samband med andra renoveringar, fick badkaret i present, och då hade man inte våtrumsskivor.

Finns iof inte rot då..

Men du har väl inte fått pris, bara engissning vart det landar?
 
Jag vågar inte svara på den stora frågan, om vem som ligger närmst. Men några detaljer.

Jag uppfattar att du tänker dig 7 kvm golvyta? Jag tror att om du räknar 10 000 för plattsättaren så motsvarar det ca 20 timmar troligt något mindre. Att flytspackla, sätta tätskickt och klinker, foga på 7kvm. Det tror jag tar lite mer tid än så. Även elektrikern tror jag att du bör räkna upp med minst 50%.

En sak som kan ställa till det en del, är avloppsdragningen i golvet. Toa avloppet skall helst inte gå igenom någon golvregel.
 
Man ska nog vara försiktig med vad hantverkare säger att de ska ha i betalt....jag fick för en tid sen en offert från en rörmokare, som skulle ha 49 500 kr för att lägga till ett avloppsrör och brunn i toan och koppla in vv-beredaren. Det verkar ju helt galet att ta så mycket betalt för det "lilla" jobbet...
 
mariatherese skrev:
Tycker din kalkyl verkar rimlig. Lite i överkant kanske - speciellt på vvs'en. Men det är ju det där med att börja riva i gamla hus, gissar att man som hantverkare lägger in en väldigt stor riskpeng just pga man kan hitta mycket spännande som tar extra tid? Låter ändå som väldigt mycket mer. Har ni räknat på samma jobb?
Det kan mycket väl bli pyssligt det förstår jag mycket väl, men de kanske ha förväntat sig ett lite väl stort helvete. Det största helvetet enligt mig är ju att dra det där 110-röret genom huset, men efter att ha pratat med rörmokaren dagen efter de var här så såg han inte det som den stora kostnaden (tid = kostnad). Utan det var vår inredning. Tycker det är ganska billigt med 25´000kr i inredning med tanke på att du kan köpa en kommod för det priset :)


Larsa skrev:
Men du har väl inte fått pris, bara engissning vart det landar?
Det är bara en gissning från dem eftersom jobbet blir utfört på löpande peng.
Men om man räknar 75´000kr i rent material, så återstår det i deras fall 125´000 i arbetskostnad. Det är 250 timmar vid en lön på 500/tim. Det kan omöjligt gå åt 250 timmar, det är ju 6 veckors heltidsarbete! Då är det ju en helrenovering av hela huset vi snackar om :)

hempularen skrev:
Jag uppfattar att du tänker dig 7 kvm golvyta? Jag tror att om du räknar 10 000 för plattsättaren så motsvarar det ca 20 timmar troligt något mindre. Att flytspackla, sätta tätskickt och klinker, foga på 7kvm. Det tror jag tar lite mer tid än så. Även elektrikern tror jag att du bör räkna upp med minst 50%.

En sak som kan ställa till det en del, är avloppsdragningen i golvet. Toa avloppet skall helst inte gå igenom någon golvregel.
Mja plattsättaren ska bara flytspackla och lägga tätskiktet. Kakla/klinka gör jag själv. Kan priset vara rimlig då tror du?
Varför tror du att jag behöver räkna upp elektrikern 50%?

Toa-avloppet kommer ej gå igenom några golvbjälkar utan vi kommer gå 100% vertikalt ner till undre våning och anpassar toaletten mellan bjälkarna.

Tack för all respons så länge!
 
Då är jag lite mer med på tiden för plattsättaren. Det kan ev. vara svårt att hitta ngn. som går med på det upplägget. De kan vara oroliga för garantianspråk som enl. dem beror på din plattsättning.

Elektrikern. Utan att veta hur det ser ut på vägen från din central till badrummet, så skulle jag ändå gissa att det går en dag för den dragningen, inkl. jordfelsbrytare. Kan gå det dubbla.

Sedan får du räkna med en dag för dosor och rördragning och trådar till brytare, uttag, spottar, golvvärmetermostat och troligen ytterligare ngt. som jag glömt. Troligen något mindre än 8 timmar. Så skall golvvärmen läggas, det tar troligen en halv dag, efter flytspackling skall elektrikern kontrollmäta golvvärmen, mätningen går på en minut, men du lär bli debiterad för minst en timme med restid osv.

Sedan får du räkna med att elektrikern är där i 4 - 8 timmar för att koppla ihop allt, installera brytare uttag ev. spegelbelysning osv. Och testa allt. Det momentet görs lämpligen när alla ytskikt är klara.

Så jag tror att elektrikern kommer att vara där i 25 - 30timmar. Till det brukar det komma en del restid, tid för materialanskaffning osv. Så minst 15 000 i arbetskostnad, troligen snarare 20 000.
 
hempularen skrev:
Då är jag lite mer med på tiden för plattsättaren. Det kan ev. vara svårt att hitta ngn. som går med på det upplägget. De kan vara oroliga för garantianspråk som enl. dem beror på din plattsättning.

Elektrikern. Utan att veta hur det ser ut på vägen från din central till badrummet, så skulle jag ändå gissa att det går en dag för den dragningen, inkl. jordfelsbrytare. Kan gå det dubbla.

Sedan får du räkna med en dag för dosor och rördragning och trådar till brytare, uttag, spottar, golvvärmetermostat och troligen ytterligare ngt. som jag glömt. Troligen något mindre än 8 timmar. Så skall golvvärmen läggas, det tar troligen en halv dag, efter flytspackling skall elektrikern kontrollmäta golvvärmen, mätningen går på en minut, men du lär bli debiterad för minst en timme med restid osv.

Sedan får du räkna med att elektrikern är där i 4 - 8 timmar för att koppla ihop allt, installera brytare uttag ev. spegelbelysning osv. Och testa allt. Det momentet görs lämpligen när alla ytskikt är klara.

Så jag tror att elektrikern kommer att vara där i 25 - 30timmar. Till det brukar det komma en del restid, tid för materialanskaffning osv. Så minst 15 000 i arbetskostnad, troligen snarare 20 000.
Okej det låter vettigt, hellre räkna lite över :) Tack
 
Du bör utan problem kunna halvera kostnaden för rörisen tycker jag...
 
Ska du ändå göra så pass mycket själv så tycker jag att du lika gärna kan sätta tätskiktet själv också. Du kommer troligen få svårt att hitta någon som är villig att enbart flytspackla och sätta tätskikt. Att sätta ett foliebaserat tätskikt är faktiskt inte speciellt svårt, var noggrann och läs instruktionerna väldigt noga så gör du ett lika bra jobb som vilken yrkesman som helst, troligen bättre för du behöver inte jobba under tidspress! Om du tror dig vara händig nog att klinkra och kakla så ska du nog klara av tätskiktet också!

Flytspackla med fall kan vara vettigt att leja bort om man aldrig gjort det förut. Det var det enda arbetet jag lejde ut när jag renoverade mitt badrum i somras. Jag lyckades hitta en riktigt duktig gubbe som enbart sysslade med flytspackling.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.