Undrar om det finns någon som har lite tips när det gäller inbyggd bokhylla i väggen.

Vet med mig att jag sett detta i någon inredningstidning och tyckte att detta var jättesnyggt. Vet dessvärre inte hur man gör. Har hört att man t ex kan bygga in en köpt bokhylla i väggen, men är inte säker på att detta blir så snyggt som jag har tänkt mig. Om någon har gjort detta och dessutom har en skiss/ritning/länk på #receptet# skulle jag bli jätteglad om jag fick denna!
;D
 
Såg i någon Allt i Hemmet, tror jag, hur de köpte vita Billybokhyllor från IKEA, ställde dessa utmed en hel vägg och satte lister runt om så det såg ut som om bokhyllorna var inbyggda i väggen.
 
Se då till att det blir den kortaste versionen av hyllplanen för största möjliga stabilitet. Jag har själv byggt in Billy och det blev bra.
 
Jag har hört något om att en del också klär in bokhyllan i matt kalk. Är det någon som känner till något om detta sätt? ???
 
Du som byggt in en hylla iväggen, hur har du löst det? Tips?
 
Är det så här du tänker dig?

detail17.jpg

Bilden är länkad från Gripsholmshus hemsida, kolla in under detaljer.
 
Jag fäste bokhyllorna mot väggen med 'vinkeljärn' upptill så att de inte skulle riskera falla fram. Satte dem med ett par cm mellanrum så att det passade med ca 8 cm foderlister vilka dolde ramarna på samma sätt som foder dolde socklarna. Hela bokhylleväggen blev således inbyggd.

Detta var i mitt förra hus. Har inte gjort det i mitt nuvarande ... funderar på hur jag skall slippa höja bokhyllorna eftersom jag har 17 cm höga golvsocklar. Dessutom funderar jag på hur jag skall ha avslutet upptill eftersom jag har högt i tak med rundade hörnor och takstuck ...  ???
 
Hyllan på bilden är inte så som jag tänkt mig, det är inte en bokhylla som jag vill ha. Jag hade tänkt mig hyllor integrerade i väggen på något sätt ???
 
Vi tänkte oxå ha en inbyggd. Smal (50cm) och hög (vi har 278 takhöjd). Vi har en kort vägg som börjar vid en spismur och slutar i ingenting så vi breddade hela väggen så att den var lika bred som spismuren och lämnade ett hål som vi sätter in hyllan i. Material till hyllan tar vi från snickeri.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.