O
Idag köpte jag två envägs väguttag av märket Lubiline på Biltema. På grund av allt snack här på forumet om hur dåliga de är var jag givetvis extra nyfiken på atat undersöka. Därför plockade jag isär uttaget i sina beståndsdelar och gjorde en ordentlig utvärdering.


Angående insatsen:

- Ramen är en gedigen konstruktion i tjock och kraftig plåt. Den är ordentligt böjstyvt och har alla de monteringshål man kan tänkas behöva. I jämförelse känns Eljo-ramen lite vek och sladdrig men båda är fullt tillräckliga.

- Konstruktionen i övrigt är mer påkostad hos Eljo-uttaget. Saker är i högre utsträckning kappslad och det är svårare att demontera. Lubiline-uttaget däremot har en enklare och mer minimalistiska konstruktion utan onödiga krusiduler. Funktionsmässigt är det inte några relevanta skillnader. Jag kan dock personligen tyck att "less is more".

- Fästklorna är ordentliga och sitter stabilt tack vara den gedigna plåtramen. Jag monterade uttaget i en lös dosa och provade sedan att dra loss den. Jag mätte dragkraften med en newtonmeter och kunde vid jämförelse med Eljo Trend och Merten M-Smart bara konstatera att de sitter i stort sett lika bra.

- Plastramen ser ut som en tunnare och smäckrare variant av Eljo trend. Att den är tunnare innebär inte att den på något sätt är sladdrig eller upplevs som bräckligare. Istället är resultatet att den bygger mindre och har en lägre något smäckrare profil.

- Konstruktionen av kontaktblecken är identisk med den på Eljos insats och jag upplever det varken som lättare eller trögare att trycka i en kontakt.

- Skruvanslutningarna är vanliga hissklämmor med två anslutningar per klämma. Jag använde en momentmejsel och provade sedan draghållfastheten med en newtonmeter och ett spännblock. Som jämförelse testade jag även med skruv anslutningen på Eljo Trend och Merten M-Smart. Inga relevanta skillnader. Man får dra ordentligt med alla tre märken. Jag jämförde även med Eljo Trend snabbkoppling. Den sitter varken bättre eller sämre.

- Någon skillnad i svårighet att använda hissklämmorna kunda jag inte hitta. Möjligtvis kan man försöka hävda att det är lättare att montera Eljo-uttaget eftersom det har en skalningsanvisning tryckt på undersidan av plasten. På Lubiline-uttaget var man själv tvungen att avgöra hur mycket man behövde skala vilket åtminste inte jag upplevde som ett oöverstigligt hinder.

- Petstkyddet är en roterande konstruktion som är något trögare än Eljos variant. Ur säkerhetssynpunkt hade jag dock lika svårt att peta in något i båda uttagen.

- Gjorde även lite isolations-, impedans- och resistansmätningar på dem för att hitta elektriska skillnaden men gav upp då inte fanns några mätbara skillnader.

- Slutligen lånade jag en värmekamera och gjorde belastningstest för att se hur värmeutvecklingen såg ut nära maxbelastningen. Visst blev alla tre uttagen varma men inget av dem uppvisade några större problem.

Angående plastramen:

- Jag gjorde lite bryt, böj, borr och skärtest på plasten för att jämföra dess mekanisk egenskaper. Inga utmärkande skillnader kunde hittas.

- Jag gjorde lite testar på de termiska egenskaperna med glödtråd, gasbrännare, varmluftspistol och vanlig enkel öppen låga ifrån ett värmeljus. Inga utmärkande skillnader kunde hittas.

- Jag kan av naturliga skäll inte testa åldersbeständighet, missfärgning på grund av UV-ljus och andra sådana egenskaper.


Slutsats:
Lubilines infällda vägguttag är riktigt bra. Låt ingen lura i dig något annat.

Eventuell kanske jag ger mig på en jämförelse med brytare också. Det är lite knepigare och kräver mer jobb. Helt skulle jag vilja undersöka till- och frånslagsströmmarna med ett riktigt bra osciloskåp samt automatisera ett stort antal till- och frånslag för att sedan plocka isär dem och leta efter eventuella "svetsskador" på kontaktblecken.

Istället för att "El-Putte" och andra Eljo-kramare kastar sig in här och saboterar tråden med en massa bortförklaringar och argument för att Eljo trots allt är bäst, osv så skulle jag istället uppskatta bra och konkreta förslag på tester att göra om jag framöver får för mig att jämföra brytare.
 
  • Gilla
netram och 7 till
  • Laddar…
Jag köpte Biltema-uttag först, sedan bytte jag till ett annat märke.

Varför? Jo, med Biltemas uttag fick jag knappt i kontakter i uttaget. När jag väl fått i kontakten satt den knappt fast. Lätt irriterande när man skulle dammsuga och sladden åkte ur hela tiden...

Uttaget håller säkert lika bra som något annat, särskilt när man inte vill använda det. ;)
 
Kör Renova på puts hemma och har noterat att de gärna spricker i brunnen när de blir utsatta för en vinkelrät belastning, vilket händer i bland när man dammsuger och inte riktigt har koll på sladden.

Så även de "dyra" felar ibland.
 
Det var ett ambitiöst test. Jag har använt biltema lubiline ett par gånger. Envägsuttaget och strömbrytaren har jag inga problem med när de är monterade. Dock upplever jag kvaliteten som sämre än Eljo vid montage. Jag är bara hempulare så det kan jag leva med. Tvåvägsuttaget däremot är för fult för att jag skall vilja ha det i möblerade rum. Jag har ett på en undanskymd plats.
 
Finns där inga två-vägs jordade uttag?
 
Härligt med engagerade människor som gör en ambitiös test :)
Själv föredrar jag ELKO men av helt andra orsaker......
 
Min erfarenhet av Lubiline-uttag (dubbla jordade) är att hissklämmorna (brickan) har en fömåga att ställa sig snett och då kan klämkraften bli för dålig. Ganska enkelt att pilla rätt, dock. Vidare tycker jag att det är svårt att få både uttag och brytare att sitta snyggt mot väggen, jämfört med riktiga Trend. Jag har också fått någon brytare som inte "klickar ut" riktigt i ändlägena, utan kräver ett litet tryck i ändläget för att det ska kännas bra (svetsningsrisk?). Trögheten i petskyddet löser jag med en liten dutt WD-40.

Jag tycker att riktiga Trend är bättre, men inte så mycket bättre att prisskillnaden går att motivera. Lubiline är mycket "bang for the buck", tycker jag.
 
O
Riktigt bra test!
Men kom ihåg, Biltema älskar folk att hata....
Biltema är alltid dåligt oavsett.... :p
 
Odjuret skrev:
Riktigt bra test!
Men kom ihåg, Biltema älskar folk att hata....
Biltema är alltid dåligt oavsett.... :p
Det ÄR mycket psykologi.
Saker från Biltema och andra liknande ställen är skit tills motsatsen är bevisad. Saker från märkesfirman är bra tills motsatsen är bevisad.
Och eftersom man sällan köper mer än något enstaka exemplar av varje och i princip aldrig utsätter två detaljer för samma situationer (t ex två oljefilter från olika leverantörer) kommer det statistiska beslutsunderlaget att förbli för litet för att bevisa någonting.

Skulle mot förmodan något vara bra på Biltema var det nog bara en engångsföreteelse. De byter snart leverantör och då vet man ingenting.
Skulle mot förmodan något vara dåligt hos Originalaffären var det nog bara en engångsföreteelse. De byter nog snart leverantör så är det bra igen.

Och därmed förblir Biltema skit och de mera namnkunniga märkena/ställena mycket bättre ;)
 
O
Ingper skrev:
Det ÄR mycket psykologi.
Saker från Biltema och andra liknande ställen är skit tills motsatsen är bevisad. Saker från märkesfirman är bra tills motsatsen är bevisad.
Och eftersom man sällan köper mer än något enstaka exemplar av varje och i princip aldrig utsätter två detaljer för samma situationer (t ex två oljefilter från olika leverantörer) kommer det statistiska beslutsunderlaget att förbli för litet för att bevisa någonting.

Skulle mot förmodan något vara bra på Biltema var det nog bara en engångsföreteelse. De byter snart leverantör och då vet man ingenting.
Skulle mot förmodan något vara dåligt hos Originalaffären var det nog bara en engångsföreteelse. De byter nog snart leverantör så är det bra igen.

Och därmed förblir Biltema skit och de mera namnkunniga märkena/ställena mycket bättre ;)
Haha väl talat!
 
Jag har VIBI Elegance, från biltema, hemma och är mycket nöjd med dem. MEN nu har dom helt utan förvarning utgått! Det har inte stått ett ord om det på tex hyllkanten och det står framför allt ingenting om det på hemsidan. Inte ens personalen i butiken vet någonting om det, jag fick reda på det när jag kontaktade supporten för att få reda på när det skulle komma en ny leverans till "mitt" varuhus.

Så se upp när ni köper billigt!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.