Hej!

Är med i en förening där jag är utsedd som fastighetsansvarig, föreningen har idag fler fastigheter än vad vi klarar av att betala driften för.
Så därför har jag börjat utreda möjligheterna att lägga en gammal skolbyggnad som idag används som övernattingslokal i malpåse tills vi har behov av byggnaden samt fått till ett bättre alternativ till uppvärmningen som idag utgörs av direktel, den totala elförbrukningen ligger på ca 15000 kWh per år.

Huset är som sagt en gammal skolbyggnad från sent 1800-tal, stommen är i timmer och utsidan är tilläggsisolerad någon gång på 1990-talet, troligtvis har man använt plast som diffusionsspärr.

Jag hade tänkt att montera ett t-rör med anslutning för tryckluftsnippel på utgående vatten från vattenmätaren, sedan stänga avstängningarna, öppna alla kranar och sedan blåsa ur systemet med tryckluft så att det inte finns vatten som kan frysa i ledningarna.

Frågan är hur resten av huset skulle må av att stå utan uppvärmning i några år? Behöver man plocka ut alla textilier och annat som kan mögla? Något annat man ska tänka på när man lägger ett hus i malpåse?

Vore intressant vad ni andra forumdeltagare anser om detta projekt.

/Urban
 
Fördelen med gamla hus är väl normalt att de klarar att stå ouppvärmda rätt länge utan att ta någon nämnvärd skada. Nyare byggmetoder och material riskerar att ställa till det. Plast och icke hygroskopiska material som glas-/stenull är i allmänhet inte bra. Fritidshus som är ouppvärmda brukar rekommenderas att inte ha någon plast, eftersom det emellanåt, särskilt på våren, är kallare inne än ute, och då kondenserar fukten på fel sida om plasten.

Annars är det nog ok. Det är såklart lika viktigt på ett hus i malpåse att allt yttre är i gott skick, dvs tak, rännor, plåt, fasad, fönster & dörrar samt grundmur.

Allt vad textilier heter är nog lämpligt att ta bort. Även om det inte direkt möglar så brukar textilier (inkl stoppade möbler och sängar) ta åt sig en "sunkig" "möglig" ofräsch doft som är svår att få bort.

Glöm inte stående vatten i toastolarna (krök & cistern). VVB? Vattenlås? Hydrofor? Ingen vattenburen värme antar jag?

Täck helst skorstenen så att det inte regnar och snöar in i den. Jag använder vanliga betongplattor till min murade skorsten (som jag använder).
 
Oldboy skrev:
Glöm inte stående vatten i toastolarna (krök & cistern). VVB? Vattenlås? Hydrofor? Ingen vattenburen värme antar jag? skorsten (som jag använder).
Vad gör man med vattenlåsen? Fyller dem med olja?
 
Spolarvätska eller glykol, beroende på hur miljövänlig man är. :)
 
Sprit.
 
Matolja fungerar bra
 
haavard skrev:
Sprit.
Sprit dunstar väl ännu lättare än vatten?
 
Ja, samt kan locka dit byns törstiga klientel. ;)
 
  • Gilla
Raptor50
  • Laddar…
Nyfniken skrev:
Sprit dunstar väl ännu lättare än vatten?
Den förångas iaf vid lägre temperatur än vatten. Dock kokar den inte förrän vid 78(?) grader, så att det skulle vara ett problem att kallställa huset tror jag inte.

Det är inte bara etanol som är sprit...
 
haavard skrev:
Den förångas iaf vid lägre temperatur än vatten. Dock kokar den inte förrän vid 78(?) grader, så att det skulle vara ett problem att kallställa huset tror jag inte.

Det är inte bara etanol som är sprit...
Jag förstår inte vad du menar. Problemet med att inte ersätta vattnet i vattenlåsen är ju att det dunstar och till slut fylls huset av avloppslukt. Då är det väl direkt korkat att hälla i något som dunstar ännu lättare?
 
Nyfniken skrev:
Problemet med att inte ersätta vattnet i vattenlåsen är ju att det dunstar
Tror nog kylan är ett större problem.
 
En tunn hinna olja ovanpå vattnet borde hindra det från att avdunsta.
 
13th Marine skrev:
En tunn hinna olja ovanpå vattnet borde hindra det från att avdunsta.
Men då har man kvar frys-problematiken.
 
Om jag fattade rätt skulle inte huset stå utan tillsyn, bara ställas av. TS borde alltså ha möjlighet att gå in nån gång i månaden och efterfylla.
 
Jag har sedan många år möbler böcker och textilier lagrat i ett gammalt timmerhus utan uppvärmning.
Har inte märkt någon negativ påverkan på föremålen. Om vatten och avlopp har jag ingen erfarenhet då huset inte är utrustat med sådant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.