Finns det några standardmått som är mer ekonomiska att hålla sig till gällande egenritade hus? Avseende såväl grund som takstolsstorlekar, dvs i förlängningen vad jag menar är; finns det proportioner (BxL) på hus som är mer eller mindre ekonomiska att tillverka och bygga?

Bra att veta när man sitter och skissar... ;)

Någon som vet?

 
Inga direkt standardmått men ett hus utan vinklar/utbyggnader enkel takkonstruktion, få fönster/dörrar m.m. blir ju förstås enklare att bygga och därmed billigare. Titta på de hustillverkares hemsidor som känntecknas av ett "lågpris" så får du en uppfattning om måttsättningen.
 
Tack för ditt svar ByggaNytt, men det är egentligen på grundval av att jag redan tittat på detta som jag frågar... ;)

Det skiljer sig nämligen en del. Ofta ser man en bredd på boyta av 9m, och en längd av cirka 14. Men inte alltid... och det var därför jag undrade. Typ: Händer det något "dramatiskt" med byggekonomin om man ökar bredden till 10 meter. Jag tror mig ha förstått att det är mer ekonomiskt att öka boytan genom att öka längden än bredden på ett hus. Det var lite därför som jag undrade om det fanns en "golden standard" som utnyttjar resurserna på bästa sätt. :)

En sak till: "Bärande vägg" tvärs centralt genom husets längd, hjärtmur(?), verkar väldigt godtyckligt om man tittar på de billigare husmodellerna. Vissa har, andra inte. Kan det ha med valet av grund att göra kanske... Fråga: Är det viktigt att det finns ur byggnadsekonomiskt perspektiv?

Guuud, vilka dumma frågor tycker ni säkert... men om man inte frågar så lär man ju sig inte... :)
 
Det beror på hur du tänker bygga. Vi som bygger själva och har gjort allt, inklusive spikat takstolar inser att en mittenvägg i hela husets längdriktning har man av den enkla anledningen att virke inte är längre än 5 meter (vanligt med längder på 4,5 m därav dina nio meter) och att det inte är ok att ha för stora spännvidder på vanligt träbjälklag innan man hamnar på limträ och stålbalkar - detta är dyrt för den enskilde, men kanske inte för ett husföretag som har stora rabatter. Utbyggnader som innebär ränndalar på tak är både tids och materialkrävande. Att ha en utbyggnad som sticker ut från huskroppen i två plan så att takstolarna går tvärs varandra och skall växlas av blir billigare om huset får formen av ett kors, dvs. att utbyggnaden är åt bägge håll för då kan takstolarna i varje del byggas "fristående" från varandra utan limträ eller stålbalkar. Har du utbyggnaden åt bara ett håll blir de takstolar åt det håll du inte har utbyggnad halva och hänger i luften=måste stöttas av balk Likaså blir det enklare om utbyggnadens och huvudbyggnadernas nock är på samma nivå och inte med tex. 50 cm skillnad. Ja och sedan bör man ju tänka på att man inte klipper för många reglar, i synnerhet på gavlarna, med fönster...jaa det finns helt enkelt massa aspekter. Kolla tidigare trådar under lösvirke. När vi kom med vår egenhändigt ritade ritning till konstruktör så sa han fint hus men det går inte att bygga...men det gick ju förståss men vi har en jättelimträbalk och två stålbalkar på grund av att vi inte följde ovanstående.
 
  • Gilla
snart framme
  • Laddar…
Tack Alsti18 - intressant läsning!

Har någon koll på placering av våtrum - Hur detta kan göras mer eller mindre ekonomiskt?
 
  • 152031_A1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
När jag ritar nytt tänker jag alltid på att välja mått som går jämnt upp med de byggmaterial som finns, speciellt skivor, typ gips etc. Normalt är ju skivor 90 eller 120 cm breda. Det gäller generellt, titta på de material som finns och anpassa efter dessa och inte tvärtom.
 
Vad det gäller våtrummet/n så tänk på vatten och avlopp som också ska finnas i köket. Lägg det samlat så att du kan använda samma stammar. Jag har 1 1/2 med källare och nere i källaren har jag en central med utgående rör upp till köket som är precis ovanför och också till badrummet som är ett steg upp till.
 
Jag vet inte om du läst tråden om att bygga hus för 650 000 sek under lösvirke men där kommenteras ytterligare en intressant sak som blev rätt för oss av en slump nämligen att ha elcentralen centralt placerad. Detta minskar kostnaderna för rör och kabel. Ofta ser man grovkök/teknikrum- där centralen oftast sitter placerade i ett ytterhörn av huset.
Som sagt det finns säkert många sätt att bygga snålt - men man ska ju bo där också så man får ju gå den gyllennne medelvägen :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.