Försiktig användning av laddare och belysning är inga problem. Dammsugare använder man så korta stunder, och ganska sällan så det är inte heller ett stort problem. Tänk dock på att dammsugare idag brukar vara på mer än 1000W. Det är sådant som alltid står på som blir problem. Kylskåp kräver mycket mer av anläggningen. Har du tittat på följande sida: http://24volt.eu/ ? Där finns lite hjälpmedel för dimensionering.

Omformaren kanske har en tomgångseffekt på mellan 5 och 10W. 7W som står på dygnet runt drar 168 Wh per dygn. 200W solpaneler kanske i bästa fall ger 1600 Wh per dygn. Detta vid 8 timmar solsken rakt på panelen. Vid optimala förhållanden kommer omformaren att förbruka drygt 10% av elen från panelerna.
 
Som det blir sagt så är det olagligt att koppla el själv. (För dom som bryr sig)
Det är lagligt att koppla upp till 48volt, som går under lågspänning, men då inte mer än (Jag tror det är) 20 amp.
Det är heller inte lagligt att koppla in ifrån en växelriktare som har kablar man skall skruva fast. Dom som är lagliga är dom som har förinstallerade kablar som kommer ur växelriktaren, och du skruvar endast i proppskåpet.
Men om man ser bort ifrån ALLT detta med lagligheter så tycker jag det hörs bra ut med det du har kommit fram till.
Om det skulle visa sig att vara för lite ström, så kan man ju alltids komplettera med fler solpanel eftersom.

En annan sak man skall tänka på är att EU har ansökt om "Antidumping avgift" på solcellspanel ifrån Kina, som gör att vi säkert måste betala mer för solpanel i fortsättningen. Om det går igenom så börjar det att stiga under juni-juli månad då det är 1 år sedan det blev ansökt.
 
Det är lagligt att koppla 48 V upp till en total effekt av 250 V/A = ca 5,2 A sedan blir det starkström.
Lågspänning är spänning över 50 Volt växelström eller 120 V likström upp till spänning över 1000 Volt som är högspänning.
Klenspänning (upp till 50 V växel - 120 lik) får man koppla själv OM effekten är under 250 Volt/Ampere och max 10 A
 
Inte för att vara sån men gränsen ligger ännu lägre dvs 200VA övrigt lika.
 
Raptor50 skrev:
Som det blir sagt så är det olagligt att koppla el själv. (För dom som bryr sig)
Det är lagligt att koppla upp till 48volt, som går under lågspänning, men då inte mer än (Jag tror det är) 20 amp.
Det är heller inte lagligt att koppla in ifrån en växelriktare som har kablar man skall skruva fast. Dom som är lagliga är dom som har förinstallerade kablar som kommer ur växelriktaren, och du skruvar endast i proppskåpet.
Men om man ser bort ifrån ALLT detta med lagligheter så tycker jag det hörs bra ut med det du har kommit fram till.
Om det skulle visa sig att vara för lite ström, så kan man ju alltids komplettera med fler solpanel eftersom.

En annan sak man skall tänka på är att EU har ansökt om "Antidumping avgift" på solcellspanel ifrån Kina, som gör att vi säkert måste betala mer för solpanel i fortsättningen. Om det går igenom så börjar det att stiga under juni-juli månad då det är 1 år sedan det blev ansökt.
EU undersöker om den Kinesiska staten otillbörligen gynnar sin solcellsindustri och preliminära resultat från undersökningen presenteras i sommar.
De har inte infört några strafftullar och planerar inte heller att göra det innan undersökningen är klar.
 
Ja :surprised::surprised:
 
Tackar Elmont för rätta mig lite.. 5,2 amp på 48 volt då.. Så det var. :)

Nej HansR, dom har inte införd några strafftullar än, men skall man köpa panel i år, så kan det ju vara bra att vara klar över vad som händer. Om jag skulle köpa mig ett solpanel bygge på 5,5kwh så tror jag att jag ville ha gjord detta snabbare om jag vet att dom KANSKE ökar i pris lite senare i år.
Gör EU som USA som införde strafftull på 255% av köpsumman, dom ökte från 24% med 231% strafftull, så ville jag inte väntat.
Jag har inte sagt något om att dom kommer att göra, eller om dom har börjat att ta extra tull, men ville upplysa om vad som kanske är på gång. .
 
Ännu lite lägre blir det ca: 4.2A .

Begränsningen är som sagt 200VA, 50V och 10A vilket som först begränsar. Dvs maxspänning ger 4A och maxström ger 20V för att utnyttja maxeffekten.
 
Drakir73 skrev:
någon som har förslag på butik där det kan inhandlas?
www.24volt.eu

Och har du några frågor så kan du gott fråga butiksägaren. Han är sjukt duktig.

/G
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.