Hej,

Har någon tips på hur man enklast märker ut på gipsskivor var hålen för eldosor skall var.
 
Jag säger bara: Hole-in-one.

http://www.elbutik.se/group.htm?category_id=2932

Har du inte råd - mät, mät, mät (och svär när det blir 3-8 mm fel hela tiden).

Magnetsökaren syns i övre vänstra hörnet. Den visar ganska exakt var man ska ta hål för dosan.
IMG_2267.jpg
 
Eller använd ROT dosor :p
 
kör en skruv genom mitten på ett doslock och sätt det i dosan så att skruvspetsen sticker ut. tryck gipsen mot, och du har en markering vart du ska sätta mittborren på hålsågen. klart.
 
Brugd skrev:
kör en skruv genom mitten på ett doslock och sätt det i dosan så att skruvspetsen sticker ut. tryck gipsen mot, och du har en markering vart du ska sätta mittborren på hålsågen. klart.
Exaktemento..... :D
Till OSB/spån byter man skruven mot en liten bult. Sätter en färgklutt på ändan av bulten och trycker mot skivan ;)
 
Hole-in-one låter intressant! Är det meningen att skivan monteras och hålsågas på plats?

Alternativet med skruv innebär väl att skivan måste plockas ned och hålsågas från "baksidan"!?
 
bay skrev:
Hole-in-one låter intressant! Är det meningen att skivan monteras och hålsågas på plats?

Alternativet med skruv innebär väl att skivan måste plockas ned och hålsågas från "baksidan"!?

Japp, skivan måste bort..... Men det räckar att hålla på plats och trycka för att få märke.
Skulle oxå vilja ha verktyget ::) får se vad Tomten tycker ;)
50 dosor ca. 18:- / hål 8)
 
Ett förtydligande: Snickarpelles svar här ovan avser endast Bays andra fråga.


Med Hole-In-One behöver man inte demontera skivan. Sätt insatsmagneten i dosan och fäst gipsskivan. Därefter är det bara att släppa på sökarmagneten och borra.

OBS!
Detta fungerar lite sämre på OSB eftersom sökarmagneten ofta hamar liiite snett.

Borren kan inte "kalva" åt sidan lika lätt i trä som det går i gips. Mina hole-in-one-insatser är rätt slitna i centrum efter ett helt bygge där jag använt dem både för OSB och gips.

Mitt tips för osb och andra träskivor är:
1) Sätt i insatsmagneten i eldosan.
2) Fixera osb/plyfa/spånskivan.
3) Sätt dit sökarmagneten.
4) Ta fram dosfräsen och borra bara några millimeter i träskivan.
5) Ta bort osbskivan och gör hålet med en överdimensionerad dosfräs. Hålet blir lite för stort men det spelar ju ingen roll - ingen kommer se det. Dessutom blir det enklare att montera skivan ifall hålet hamnat nån mm snett åt något håll.
6) Montera osbskivan.

På så vis har du skonat din dyrt inköpta hole-in-one. Detta tips skulle jag själv vilja haft INNAN jag själv slitit sönder mina magneter. Nu har magneterna ovala hål och precisionen är allt annat än exakt.
 
  • Gilla
Switteboy
  • Laddar…
Precis.....
blev lite tvetydigt med "citatet"
tur att ni håller ordning på mig ;)

Min enkla lösning för "hårda skivor" var kanske inte så dum ;) om nu hårda skivor bör tas bort även då man har "dyrverktyget" 8)
 
Ja, så KAN man göra... men det är ju 100% coolare att använda sitt dyrt införskaffade verktyg. Dessutom håller man verktygsfloran nere med EN pryl  :D

Det kan ju vara bra i förhandlingssynpunkt att INTE nämna hole-in-one:s brister, då lär du inte få den av tomten.

PS: Nya magneter kan man köpa löst. Funderar allvarligt på att köpa två nya av de små.

PS2: Det KAN vara läge att köpa minst en till liten magnet. Det händer oftare än man tror att det är mer än två uttag bakom en gipsskiva.
 
  • Haha
Switteboy
  • Laddar…
Jag instämmer i att hole-in-one inte funkar lika bra i OSB.
Det är ju lite tråkigt att insatserna blir sönderborrade efter bara tio hål med tanke på att de är ganska dyra. Normalt i gips blir det ju bara något litet märke innan borret halkar rätt.

Annars kan jag bara säga att det är en mycket tidsbesparande uppfinning.
 
Jag tror jag införskaffar en hole-in-one när det är dags för montering. Såg att de finns på Jula till ett bättre pris.

 
Dra mej baklänges - kanon att Jula har dem - till ett finfint pris också....om man nu kan motivera 600 stopinkas för lite magneter och plast.
 
Som dosborr kör jag med Biltemas. Borren har rätt dimension för hålen i Hole-In-One och fräsarna har inte pajat än. Prisvärt för en hobbybyggare!

Chucken: 20-306 39.90 kr
Borren: 20-307 8.90 kr
Hålsågen: 20-303 (75 mm) samt 20-302 (85 mm) 89.90 kr/st
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.