Visa bilaga Micke Forts på del 1.docJag har problem med en rörfirma som i min gamla mammas hus lagt varmvattenrör utanpå väggarna samt dessutom ca 15 cm från tak resp vägghörna, vilket ger ett oerhört fult utseende samt förhindrar ev omtapetsering. De påstod rören måste läggas synligt för att kunna åtgärdas vid ev frostskada. Mamma hade full försäkring, ogillade åtgärden men de ändrade inte sitt arbete trots reklamation. Se bilagda foton i två dokument.

Anser ni att detta är ett väl utfört rörarbete eller har vi rätt till omgjort?:(

Tacksam för era svar!

Margareth i Jämtland
 
Tycker att det ser rätt normalt ut för förläggning på puts och det är på puts man vill ha rören i ett gammalt hus. Så där ser det ut hemma hos mig också. Lite mer att trixa med om man vill tapetsera om, men det får man leva med.
 
Då tycker jag att den krokiga elkabeln i hörnet ser betydligt fulare ut :thumbdown:
Ps
Det är ju rätt vanligt med värmerör utanpå väggen, inte minst i lite äldre hus, där skulle man tom säga att det är vanligt.
 
Redigerat:
peternicklas
Tycker inte det ser klokt ut. Vem drar rör i taket?
Hade aldrig gått med på detta.
 
peternicklas skrev:
Tycker inte det ser klokt ut. Vem drar rör i taket?
Hade aldrig gått med på detta.
Många :) Men man kanske har svårt att relatera till det om man inte bor i ett äldre hus, det är ofta rätt kyligt vid golvlisten.
 
Det är ett timrat hus med brädväggar. Kallvatten rören går under golvet.
 
peternicklas
Finns det källare i huset?
 
För att vara utanpåliggande så tycker jag att det är snyggt gjort. Frågan är hur alternativen såg ut. Det låter som en försäkringsskada. Om just det här röret var inblandat i skadeorsaken så täcker försäkringen (troligen) inte kostnad för det röret. Försäkringen täcker skadorna som ett läckande rör ställer till med, men oftast inte själva röret och kostnader för arbete för det bytet.
 
Vad var det för försäkringsskada? Läckte röret i golvet, och det byttes mot ett i taket?
 
Eftersom det är ett försäkringsjobb så har de valt den lättaste utvägen, att dra allting i vägg och eller golv hade varit ett enormt jobb och skulle inneburit att de var tvungna att riva ner både det ena och det andra eftersom skarvar i vägg och golv är förbjudna behövdes ett nytt rör.. Mvh
 
Tidigare rör var förståss draget i golvet och nära kallvattensröret. Vanligt spångolv och ingen källare utan torpargrund under. (gammalt bondhus byggt 1928). Att dra utanpå väggar ser jag som unikt och smaklöst. Var har det gjorts tidigare? Tänker på fuktspärr mm oi badrummet med klamrar... Hur tapetserar man om med rör på väggarna?
 
Det trasiga röret i golvet stängdes av och skadan där (blöt spån) åtgärdades inte.
 
Gällande omtapetsering så kan man väl lossa på svepen från väggen och trä upp tapeten bakom röret.

Jag håller med om att jag inte hade velat ha det sådär, för det estetiska.
Men att dra dolt hade inneburit bryta upp golv och väggar, kanske kan inplaneras i framtida renoveringsprojekt?
 
Att skadan i golvet inte åtgärdas låter konstigt.

Tänk på att om försäkringsbolaget skall riva upp golv mm så åker ni på åldersavdrag på befintliga ytskikt. Kan bli dyrt för er om t.ex. Hela badrummet skall göras om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.