Gissar att det i slutänden är sotaren som avgör om detta blir godkänt men tänkte höra mig för om det finns möjlighet innan han skrattar sig harmynt.
Har förstått att det finns viss risk för fuktinträngning i teglet om man sätter typ pax fläkt för frånluft direkt mot skorsten. Min fundering är om det går att peta i typ spiro i denna pipan för att hålla den fuktiga luften ifrån teglet. Att sätta i ett rör gjort för eldning känns ju lite oerkill. Någon som har ideer eller egen erfarenhet av detta?
Det skulle då vara ett rakt rör från källaren/badrummet hela vägen upp som är av intresse.
 
Problem med fuktinträngning i teglet har jag inte hört talas om. Snarare att kanalen kan vara otät så att ventilationsluften läcker in i något rum. Men det går ju att provtrycka kanalen. Spirorör i kanalen precis som du säger fungerar fint mot ev. läckage.
 
Hej

Jag har tänkt i samma banor. Tänkte installera en "fuktkänslig" fläkt i tvättstugan och leda upp luften via en kanal i skorsten. Och har funderat på om fukten kan göra någon skada i den gamla kanalen. Jag har haft en del funderingar att kanske t o m ta upp någon av kanalerna i skorstenen på vinden och installera kanalfläktar där ::)
Det vore rätt cool att ha t ex köksfläkten på det viset...
Någon som har gjort något liknande ?
 
Hej,

Jag tänkte eventuellt att dra utblåset från min tilltänkta ftx installation den vägen.
Är också intresserad av denna fråga.

Anledningen är främst att slippa yterliggare en genomföring i yttertaket.

Våran köksfläkt har tidigare ägare dragit i en pipa, utan spirorör eller andra åtgärder.

Skulle helst vilja hoppa över spiron i detta fall med. Ftx:en kommer att trycka ända nere ifrån källaren.

 
Vad behövs det för dimesion på ett sådant rör?
Sorstenskanaler kan ju vara något trånga ibland.
 

Med tanke på att kanalerna, iallafall i äldre hus, i princip aldrig är raka så valde jag att stoppa i ett flexrör istället som beställdes i rätt längd. Så slipper man skarva och man drar det bara på plats, fyller upp med isolering och stänger till... Tar inte lång stund alls.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.