I mitt bygge sitter plåtförstärkning i alla hörn som har liggande reglar och de är monterade mellan trä och gipsskiva, ingen skillnad i badrummet.
Jag limmade upp plåthörnen med PL600 och sedan skruvade jag gipsen rakt igenom plåten.
 
Man kan sitta och tycka en massa att det räcker med OSB etc. Ja med kottlng annars ska det vara 15mm Plyfa.

Håller själv på att få cheferna att få upp ögonen för detta så vi följer reglerna helt och hållet.

Så istället för att gissa så kan vi titta vad som krävs och Lolle har jävligt bra koll på dessa regler så försök inte argumentera med honom eller tycka en massa vad som räcker. Ska man följa reglerna så är det 15mm plyfa eller kottlingar som gäller.

http://www.sakervatten.se/branschregler/vatrumsvagg
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Håller med sj6. I mitt fall (ja, det var jag som startade träden ca 30 svar sedan) så skulle min hantverkare sätta kortlingar, men tyvärr hade man gjutit fast de nedersta OSB-skivorna i flytspacklet, och satt fast elledningar och rör i vissa andra. Därför lutar det åt att jag låter sätta plywood (ev tunnare variant dock) utanpå OSB-skivorna för att slippa kortlingarna. En bra regel när det gäller badrum är att inte påbörja ngt innan den som skall sätta tätskiktet och plattorna har fått en chans att säga vad som gäller. Min dåvarande byggare fick lyckades skaffa sig lite extra arbete = inkomster genom att sätta OSB-skivorna och göra flytspacklingen. Tyvärr var det pengar i sjön för min del.
Byggaren tyckte dock inte att han gjort något fel när jag påtalade detta.
 
ja tyvär så börjar ju oftast kunderna med att kontakta en snickare eller en rörmockare, vore bättre att kontakta plattsättaren först, det är ju vi som ska godkänna underarbetet så vi har oftast bra koll på vilka snickare / rörmockare som gör bra jobb.
 
Personligen föredrar jag att sköta allt själv , hela vägen från rivning till färdigt badrum...

Då slipper man problemen och vet att allt är i sin ordning hela vägen ;)
 
Japp så vill jag också ha det, funkar inte alla gånger...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.