Vi har planer på att montera FTX ventilation i samband med en framtida badrumsrenovering då vi får möjlighet att öppna upp väggarna och få ner spirorör i källaren.

Jag vill få in frånluft i två rum i källaren mot baksidan av huset (badrummer ligger mot framsidan) men jag vill inte dra rören i taket genom gillestugan och jag vill inte heller riva ner innertaket i gillestugan eller golvet på halva övervåningen så då kommer frågan om man kan skjuta rören längs med bjälklaget från badrummet och till ena rummet i källaren och där ta upp ett hål i innertaket och lirka dit en böj och ta ner röret för att sätta en ventil i det rummet och sen låta röret gå genom väggen till rummet bredvid och sen en ventil där med?

Sträckan som det blir genom bjälklaget är väl ca 3-3,5meter.

De största problemen som jag ser det är att det blir svårt att få fast rören mer än i ändarna.

Tror ni det kan funka att göra på detta sättet? Har jag förklarat dåligt så säg till så får jag försöka fixa någon bild.

//Nicke
 
Är det inga kortlingar ivägen så kan det kanske gå. Det svåraste blir nog att få på böjen utan att ta upp ett större hål än diametern på röret i andra änden!
 
Hur mycket frånluft ska du ha egentligen? Badrum och toalett är självklart. Gärna tvättstuga och kök också, men det kan man eventuellt klara sig utan!
 
vectrex skrev:
Är det inga kortlingar ivägen så kan det kanske gå. Det svåraste blir nog att få på böjen utan att ta upp ett större hål än diametern på röret i andra änden!
Kortlingar har du rätt i att de kan ställa till det och jag vet inte om de finns några förän jag öppnar upp badrummet och kan lysa längs bjälklaget men det finns inga på ritningarna iaf.

Angående att ta upp ett större hål så går det nog bra då rummet jag ska in i är en liten "verkstad" så det är inte hela världen om jag får tillverka en skiva som täcker hålet.
 
vectrex skrev:
Hur mycket frånluft ska du ha egentligen? Badrum och toalett är självklart. Gärna tvättstuga och kök också, men det kan man eventuellt klara sig utan!
Jag har pratat med en ventilationskille då vi har lite höga radonvärden i källaren och då tyckte han vi skulle ha ganska mycket tilluft i källaren och om vi då tar ut lite men på flera ställen i källaren så får vi ju rörelse på luften i hela källaren.

Dessutom så brukar jag löda lite å så i ett av rummen ifråga och då är det ju skönt att bli av med lukten/röken så fort som möjligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.