Man tackar, nu strömmar tipsen in!

Den slana jag tog hade stått i tät skuggig slyskog och hade ganska tätt mellan årsringarna. Men några hundra år är det inte frågan om. Jag vet att de företag häromkring som tillverkar gärdesgårdar gärna lyfter fram att de använder senvuxen gran, men hur senvuxet det är frågan om vet jag inte

Att barka i spiral lät verkligen som en intressant metod. Jag får testa det på nästa försök. Men kan någon förklara hur det funkar i teorin. Att sprickor uppstår i en slana handlar väl framförallt om att de yttersta lagren torkar fortare/innan kärnan och därmed krymper före kärnan. Hur kan spiralbarkning påverka detta?
 
Den barkade randen torkar fortare och där riskerar du sprickor. I spiralen är det ganska lite ytved exponerad längs fibrerna så den kan nog mycket väl hålla bättre.
 
Hej! Nu är det väl dags att leverera en uppdatering på hur det har gått med min ledstång.
Jag lät den torka över sommaren inomhus, kapade till den rakaste delen, täljde bort bark remsorna med en späntkniv, hyvlade sedan ned kvistar och knölar med en elektrisk hyvel. Därefter började jag bearbeta stången med en vanlig putshyvel genom att lägga mot rätskiva, markera ojämnheter och hyvla bort. När jag var nöjd med tjockleken så täljde jag till ett litet mönster i ändarna.

Som ni ser så blev resultatet riktigt bra, och jag har ännu inte sett några sprickor eller problem med kåda!

IMG_0315.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_0311.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tegelsnickarn
  • Laddar…
Och så här blev slutresultatet efter målning med engelsk röd linoljefärg!

IMG_0433.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_0434.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bouno och 11 till
  • Laddar…
Tjusigt!! kul o göra hela processen!
 
RoTe
Snyggt!!
 
Vad bra det blev att våga bryta färgmässigt mot väggen (förutom att stången blev
bra).
 
Tack så mycket!
Det syns inte på bilderna, men lister m.m. i trappen är målade i engelsk röd. Så jag är inte så vågad egentligen!!
 
Snyggt! Men kanske en svart spritpenna på skruvarna?
 
  • Gilla
Anders_Roslagen och 1 till
  • Laddar…
Larsa skrev:
Snyggt! Men kanske en svart spritpenna på skruvarna?
Mycket observant! Precis vad jag hade tänkt!
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Nej, syns inte på bilderna. Men det låter väl som en bra färgsättning.
 
Hörde förresten att man slog slanor genom metallhål för att få rätt dimension och runda stänger. Som någon slags massproduktionsvariant antar jag. Men jag vet inte om det blev större precision på dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.