prana skrev:
I mitt första inlägg på detta forum vill jag tacka alla skribenter på forumet som skriver om plastfönster & många andra saker naturligtvis. Jag har läst på detta forum i några år och fått mycket ideer som gjort vårat projekt billigare.Och just fönsterna är vi jättenöjda med.
Det blev tyska Rehau Geneo 6kammarprofil med 3-glas & kryptongas.(det blev lägre U-värde än jag tänkt)Så jag hoppas det inte ska imma på rutorna allt för mycket.
11st fasta partier+3st öppn.bara & 1st dubbeldörr helglasad(fönsterväggen+dubbeldörr i bronzfärgat glas)
fri frakt till stugan. pris 50.000kr
Hade jag valt en enklare profil som säljaren förökte få mig att välja så hade priset stannat på 30000kr
men jag är jättenöjd med pvc-profilens utseende.
Försöker lägga in en bild på stugan, men tror jag går bet.vadå url :)
Vilket företag köpte du ifrån?
 
En importfirma i Skellefteå som säljer kakel & plastfönster.
Han var snäll & fixade den profilen som jag ville ha.
Jag tror han brukar ha försäljning via blocket
 
Borka72 skrev:
Hehe denna tråden är en slags skryttävling fast tvärtom:) "vem har handlat det sämsta varan" ( läs billigaste).
Har du någon referens till någon opartisk test eller undersökning som visar att billiga fönster är sämre än dyra? Eller är det återigen din personliga åsikt som du luftar?

Borka72 skrev:
Undra varför inte träfönster får vara med i denna tävling? Det finns ju biligt junk där med..
För att tråden heter "PVC-fönster - prisjakt". Om du vill ha tips på billiga träfönster kan du ju starta en tråd "Träfönster - prisjakt".
 
prana skrev:
En importfirma i Skellefteå som säljer kakel & plastfönster.
Han var snäll & fixade den profilen som jag ville ha.
Jag tror han brukar ha försäljning via blocket
Fönsterhasse?
 
Jepp!
 
Är det någon som har erfarenhet av Kawka? http://www.kawka.se/index.php
Eller om det finns tillverkare med liknande fönster? Funderar lite på träimitationen.. Och priset, hittar inget men det kanske bara är jag som är snurrig?
 
Hej!
PVC-fönster kontra trä, alu eller kombinationer, vilket är bäst. Säg det! Vet inte så mycket om Kawka, men det verkar om dom använder polsktillverkade profiler och tyska Roto beslag. Generellt så "tillverkas" PVC-fönster av sammansättningsfabriker, ofta polska, varav en del rena källarföretag, och andra väletablerade moderna fabriker. Samtliga köper in profiler i metervara, vilka kan vara tillverkade på flera ställen i Europa i stora anläggningar inom koncerner med 1000-tals anställda. Samma gäller med beslag, lås och övrig mekanik. Välkända och stora profil- och beslagtillverkare, som ofta förekommer bland de företag som säljer på svensk marknad, är tyska KBE samt tyska Roto. Kruxet är Då inte om de nämnda företagens produkter håller första klass eller inte, de håller högsta klass. Utan frågan blir om t.ex. sammansättningsfabrikerna i t.ex. Polen håller samma klass som underleverantörernas profiler och beslag. När Polen är som bäst hantverksmässigt slår dom det mesta vad gäller sammansättning av PVC-fönster och dörrar, men det kan komma lika mycket skräp därifrån som här, när inte företagarna är seriösa nog. Och då hjälper det inte särskilt mycket om det står KBE eller Roto på profiler och beslag.

Jag har fyra mindre hyresfastigheter där jag löpande bytt ut gamla träfönster mot PVC 5-kammarprofiler och 2-glas och då valt KBE och Roto samt ett polskt företag med bra referenser. De äldsta fönstren är nu fem år och när allt är bytt så ser jag framför mig en tillvaro med minimalt underhåll och tysta och varma lägenheter med lägre energiförbrukning.

Vi ska inte glömma att trävarubranschen i Sverige är mycket mäktig och när dom lyckats få med trendsättare som Martin Timell, som klassar alla PVC-fönster och dörrar som skräp - även de som uppenbarligen är helt felmonterade av s.k. "cowboys", då blir många som går i bytarbanor naturligtvis mycket vilsna, det är ju i allafall Timell som sagt "skräp".

Slutligen, som kund, så har jag blivit mycket varse om att fönster kan kosta vad som helst, för att inte tala om monteringen. Jag har sedan tre år en leverantör som levererar toppkvalitetsfönster och dörrar för i snitt ca 2.580:- per enhet och en montör som tar i snitt 2.500:- per enhet för demontering och montering. Det är min mätstock för bra kvalitet. Tyvärr så kan jag inte göra reklam på detta forum, vilket ju egentligen är bra, så jag kan inte tipsa om leverantör. Och min fönstermontör vill jag för tillfället behålla för mig själv.

Men "plastskit" och "träskit" och "cowboys" får vi nog dras med ett tag till om vi inte ansträger oss vad gäller att begära och confirmera seriösa referenser, gärna sådana där det var minst tre år sedan jobben gjordes.
 
  • Gilla
jeppeknaster och 4 till
  • Laddar…
Tack så mycket för förklaringen. Känner mig lite vilsen nämligen men vi har så nära till Polen och ska ändå inom Tyskland för vitvaror så det känns dumt att inte ens snegla åt det landet. Ffa som det är så mycket som vi ska göra med huset. Vettiga besparingar här och där hindrar ju att den totala kostnaden drar iväg alltför mycket.

Är det någon som provat, sett, känt på de profiler som har träimitation eller kör alla vitt när det gäller pvc?
 
Min högst personliga åsikt är att all form av imitation bör man undvika, vare sig det är fönster, golv eller fuskpälsar.
Tror en träimitiation får fönstret att se än mer "plastigt" ut än det är. Vitt ser bra ut.
Låt plast vara plast och trä vara trä. Dom som vill ha träutseende får köpa träfönster till tredubbla priset.
 
  • Gilla
freddev och 1 till
  • Laddar…
Jag är ytterst nära att beställa PVC fönster från Zodiak, de var billigast av de jag fått in offert från, även om frakten var fantastiskt dyr.

Om någon här har något negativt att säga om dem eller deras produkter så vill jag gärna veta innan jag godkänner offerten. Ideal 4000 3-glas handlar det om.
 
Zodiak hemsidan är otroligt ful och jobbig. Hoppas företaget är mycket bättre än hemsidan...

Vilka alternativ finns för PVC fönster 2013 ? En del företag som finns i tråden verkar ha kastat in handduken!
 
Hur stora fönster kan man göra med PVC tekniken? Kan man göra ett fönster som är 3000mm brett och 2100 mm högt i fast utförande ?
 
Någon som köpt fönster av Fönstergiganten i Avesta? Jag köpte plastfönster inkl montering av dom 2011 .

Fönstren tog dom enligt uppgift från Turkiet , jag är helnöjd med dessa och söker därför likadana fönster till resten av kåken . Fönstergiganten finns tyvärr inte kvar längre så därför försöker jag få napp på detta forum om någon vet vart fönstren kom från eller om ni vet ngn anna som säljer samma fönster ........ mvh // Brevduva
 
kolmoerk
Anv avstängd. Reklam för eget företag...
morsan/moderator
 
Redigerat av moderator:
Hej! Igår fanns här en länk till ett företag som erbjuder pvc fönster. Är det någon som kommer ihåg? Någonting med plastfönster eller så?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.